حوادث ترافیکی سومین عامل مرگ و میر در ایران/ تنها 10 درصد سرنشینان عقب خودرو از کمربند ایمنی استفاده می کنند

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت گفت: هشتمین علت مرگ و میر در جهان و نخستین علت مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال حوادث ترافیکی است و تخمین زده شده اگر اقدامی برای پیشگیری از آن صورت نگیرد تا سال 2030 ، حوادث ترافیکی به پنجمین عامل مرگ و میر در جهان بدل می شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی دکتر سیدمحمد هادی ایازی در این باره گفت: یکی از عوامل خطر ترافیکی در ایران سرعت بالا است و عدم استفاده از کمربند ایمنی، کلاه ایمنی توسط موتورسواران، عدم استفاده از صندلی مخصوص کودک و استفاده از تلفن همراه حین رانندگی از دیگر عوامل خطر ترافیکی در ایران است.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت با بیان این که میزان مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در منطقه مدیترانه شرقی بیش از متوسط جهانی است، افزود: میزان مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در کاربران خودرو بیش از سایر گروه ها است و در منطقه مدیترانه شرقی پس از کاربران خودرو بیشترین تعداد مرگ مختص عابرین پیاده است.
به گفته او، میزان مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در ایران 19.9 درصد است که از متوسط جهانی که17.4درصد است بیشتر بوده و میزان آن در بین کشورهای منطقه جای تامل دارد و بیش از کشورهایی مانند ترکیه و مصر است.
دکتر ایازی با اشاره به روند کاهش میزان مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در ایران در سال ۹۴، تعداد افرادی که جان خود را در اثر حوادث ترافیکی ازدست می دهند را ۱۶ هزار و ۵۸۴ نفر بیان کرد و افزود: در اثر حوادث ترافیکی تعداد بیشتری هم مجروح و معلول شدند که اغلب در گروه سنی جوان و نان آور جامعه بودند.
او بیشترین میزان مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در ایران را مربوط به سرنشینان خودرو های سبک(۲۴ درصد) بیان کرد و افزود: میزان مرگ در رانندگان وسایل نقلیه موتوری دو یا سه چرخ مانند موتور سیکلت 21 درصد و در عابرین 23 درصد است.
دکتر ایازی با تاکید بر ضرورت بستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان عقب خودرو، افزود: در ایران تنها 10 درصد سرنشینان عقب خودرو از کمربند ایمنی استفاده می کنند و تنها 12 درصد سرنشینان عقب موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده می کنند.
معاون امور اجتماعی وزارت با اشاره به این که استان تهران بیشترین تعداد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی درون شهری و استان های فارس، خراسان رضوی بیشترین تعداد مرگ برون شهری را داشته اند، افزود: استان های هرمزگان، ایلام و کردستان بیشترین تعداد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در جاده های روستایی و استان های آذربایجان غربی، تهران و خراسان رضوی بیشترین تعداد مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی را داشته اند.
او ادامه داد: استان آذربایجان غربی بیشترین تعداد مصدومین آقا و استان تهران بیشترین تعداد مصدومین خانم را داشته است.
دکتر ایازی با اشاره آخرین اطلاعات موجود در ایران در سال ۹۴، افزود: براساس این اطلاعات 26.9 درصد مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی در راه های درون شهری، 65.5 درصد در راه های برون شهری، 7.2 درصد در راه های خاکی روستایی رخ داده است و در 0.5 درصد موارد ،محل رخداد نامعلوم بوده است.
او افزود: در حال حاضر به رغم روند رو به کاهش حوادث، نسبت به برنامه پنجم توسعه که کاهش 10 درصد مرگ ناشی از حوادث را در دستور کار قرار داده بود، کاهش میزان مرگ طبق برنامه نبوده و به رغم کاهش 13.7 درصد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در سال نخست برنامه در سال های بعد به ترتیب کاهش میزان مرگ 4.9درصد،5.6 درصد،6.2 درصد، 1.7 درصد و در سه ماه نخست امسال 4.2 درصد بوده است.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این که یکی از چالش های مهم سلامتی، حوادث ترافیکی در جهان است، افزود: سالیانه در جهان یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بر اثر حوادث ترافیکی فوت می کنند و روزانه ۳۴۲۰ نفر و ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر مجروح یا معلول می شوند.
به گفته وی، مسئول 2.1 درصدکل مرگ ها در جهان و ۲۳ درصد مرگ ناشی از حوادث، مربوط به حوادث ترافیکی است.
دکتر ایازی ادامه داد: هشتمین علت مرگ و میر در جهان و نخستین علت مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال حوادث ترافیکی است که تخمین زده شده اگر اقدامی برای پیشگیری از آن صورت نگیرد تا سال 2030 به پنجمین عامل مرگ و میر در جهان بدل می شود.
معاون اجتماعی با اشاره به این که قریب به نیمی از فوتی های حوادث ترافیکی در جهان را کاربران آسیب پذیر از جمله موتورسواران 23 درصد، عابران پیاده 22 درصد و دوچرخه سواران 4 درصد تشکیل می دهند، افزود: میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در منطقه مدیترانه شرقی 19.9 مرگ (به ازای 100 هزار نفر جمعیت) است و این منطقه پس از افریقا (26.6 مرگ به ازای 100 هزار نفر جمعیت) در مقام دوم بالاترین میزان مرگ قرار دارد.
دکتر ایازی با بیان این که مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در ایران 32.1 به ازای 100 هزار نفر جمعیتی است، گفت: ایران پس از لیبی، تایلند، مالاوی، لیبریا، کنگو، تانزانیا و افریقای مرکزی در مقام هشتم دنیا و مقام دوم در منطقه مدیترانه شرقی از نظر حوادث ترافیکی دارد.
او گفت: نخستین علت بار بیماری ها و سومین علت مرگ و میر پس از سکته قلبی و مغزی در ایران نیز حوادث ترافیکی است.
دکتر ایازی ادامه داد: ایران از نظر مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در رتبه هشتم جهان و دوم منطقه مدیترانه شرقی بعد لیبی قرار دارد.
او افزود: به رغم روند رو به کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در ایران، حوادث حمل و نقل با احتساب 7.4 درصد کل مرگ ها در جایگاه سوم علل مرگ قرار دارد و بار زیادی را بر دوش سلامت و توسعه کشور تحمیل می کند.
دکتر ایازی فوت حوادث ترافیکی بر حسب نوع کاربری در سال ۹۴برای عابرین پیاده را 22 درصد بیان کرد و گفت: برای راننده خودرو ۲۳ درصد، موتورسوار۲۳ درصد، سرنشینان خودرو غیر از راننده ۳۱ درصد و نامعلوم ۱ درصد است.
به گفته او، حدود 72درصد موارد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در تصادفات برون شهری و در راه های روستایی رقم می خورد و ضربه به سر دلیل اصلی فوت در بیش از نیمی از متوفیان بوده است.

دکتر ایازی راهبردهای کلان توسعه را همکاری های بین بخشی را بر شمرد و گفت: ایجاد یکپارچگی در سیاست گذاری، برنامه ریزی، ارزشیابی، نظارت و تخصیص منابع عمومی در زمینه همکاری های بین بخشی، گسترش همکاری و هماهنگی بین بخشی در دستگاه های اجرایی، اصلاح و تکمیل نظام های پایش و ارزشیابی از سوی دستگاه های مربوطه و توسعه کمی و کیفی پژوهش های مشترک با سایر بخش ها از جمله راهبردهای کلان است.
او ضمن تاکید بر اهمیت کاهش حوادث و سوانح ترافیکی گفت: در سیاست های کلی سلامت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست های اجرایی تاکید شده و رییس جمهور هم بر تحقق اهداف سلامت توسط وزارت بهداشت تاکید دارند و ضرورت دارد که همکاری بین بخشی بین دستگاه های اجرایی شکل بگیرد.
گفتنی است در همین راستا هفته گذشته تفاهم نامه ای میان وزاتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و راه و شهرسازی به منظور پیشگیری و کاهش حوادث ترافیکی منعقد شد.

20106

کد خبر: 676518

وب گردی

وب گردی