جهانگیری: ایران مصمم به استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای در همه ابعاد است

معاون اول رییس جمهور گفت: ایران ضمن تداوم پایبندی کامل به تعهدات بین المللی خود تحت پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای، به تلاش جهت استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز در همه ابعاد آن از جمله پزشکی، کشاورزی، صنعتی و تولید برق ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (شنبه) در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر با تبریک عید سعید قربان اظهار داشت: بیش از سه دهه است که نام بوشهر در کنار بسیاری از درخشندگی های تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با نام نیروگاه اتمی نیز قرین شده است و در هر فراز و فرود پیشرفت این واحد مهم توسعه ای، قلب بوشهر هم تپید و نام بوشهر نه تنها در ایران بلکه در جهان مطرح شد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه تامین انرژی پیش نیاز اصلی توسعه اقتصادی بشمار می آید، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی با تشریح نیازهای آینده جهان در بخش انرژی، چالش های پیش روی جامعه بشری برای دستیابی به راهکار مناسب برای مقابله اصولی با محدودیت منابع فسیلی را مورد بررسی قرار داده اند.
وی ادامه داد: نمی توان از ذکر این غفلت کرد که سوخت های فسیلی علاوه بر اینکه اصلی ترین منبع تامین انرژی در سطح جهان هستند، در عین حال ماده اولیه در صنعت پتروشیمی برای تولید صدها محصول مهم می باشد.
جهانگیری افزود: این منابع و ذخایر محدود متعلق به نسل های آینده است و استفاده انحصاری از این منابع خدادادی برای یک دوره محدود زمانی، به هیچ وجه قابل توجیه نخواهد بود.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه های کشور در حال حاضر بیش از 75 هزار مگاوات است، گفت: رشد متوسط سالانه مصرف برق در کشور معادل 6 درصد است و این یعنی باید در سال 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید در دست احداث داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: براساس مطالعات صورت گرفته، سبد تولید برق کشور باید متنوع گردد و تکیه صد در صدی تبدیل گاز، گازوئیل و مازوت به تولید برق علاوه بر آثار مطلوب زیست محیطی، ریسک تامین برق مطمئن و پایدار در سالهای آینده را افزایش می دهد.
جهانگیری ضرورت کسب فناوری های برتر در حوزه انرژی، ایجاد تنوع در منابع تامین انرژی، ملاحظات زیست محیطی و صرفه جویی در منابع فسیلی را از جمله دلایل توجیهی برای ضرورت احداث نیروگاه های هسته ای کشور برشمرد و اظهار داشت: احداث نیروگاه اتمی و استفاده از فناوری های صلح آمیز هسته ای در طی سالهای گذشته، متاسفانه با نوعی سوء تفاهم و سوء برداشت و بهانه جویی برخی قدرت های بزرگ همراه بود و نیاز کشور به انرژی های نو و زمینه های متنوع و کاربردهای مختلف آن تحت الشعاع نگاه ها و قضاوت های سیاسی واقع شد.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: این بهانه جویی ها هزینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر کشور و مردم ایران تحمیل کرد و مردم عزیز ما با تحمل تحریم های ظالمانه روزهای سختی را سپری کردند اما از حق قانونی و مسلم خود عقب نشینی نکردند.
وی با اشاره به سخنان رییس جمهور مبنی براینکه هم باید چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم تصریح کرد: خوشبختانه با هدایت های مقام معظم رهبری و مدیریت رییس جمهور و با تلاش های دیپلمات های کاردان و متعهد کشورمان به خصوص جناب آقای دکتر ظریف و جناب آقای دکتر صالحی، پس از گفتگوهای طولانی با شش قدرت بزرگ جهان، سند مهم برجام به امضا رسید.
جهانگیری با بیان اینکه احداث واحدهای های جدید در نیروگاه اتمی بوشهر یکی دیگر از مصادیق اراده راسخ و استقامت ستودنی ملت ایران در استفاده از حقوق قانونی و استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز است، گفت: احداث این گونه نیروگاه ها که زمینه اجرایی آن در برجام پیش بینی شده است، در واقع یکی از نمادها و دستاوردهای برجام به شمار می آید.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: احداث واحد جدید در نیروگاه اتمی بوشهر پایبندی روسیه به عنوان یکی از اعضای برجام به اجرای این توافق را نشان می دهد و ضرورت پایبندی سایر طرف ها به اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام نیز ضروری است.
وی تصریح کرد: ایران بار دیگر تاکید می کند که پایداری برجام منوط به اجرای تعهدات سایر طرف ها در برجام، از جمله توسعه همکاری ها با ایران در استفاده از انرژی هسته ای و تسهیل انتقال فناوری هسته ای به ایران است.
جهانگیری با تاکید براینکه افزایش تعداد نیروگاه های هسته ای ایران نیاز کشور به تامین سوخت مورد نیاز آنها را مورد تاکید قرار می دهد، افزود: از این رو ایران مصمم است طبق برنامه های پیش بینی شده به تداوم تلاش های خود برای بهره مندی از حق برخورداری از چرخه کامل سوخت هسته ای ادامه دهد.
معاون اول رییس جمهور افزود: دولت تدبیر و امید عزم جزم دارد که با نگاهی علمی و عقلانی و دوراندیشانه، پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور را بر پایه رفع موانع اساسی در توسعه و اصلاح فرآیندها و ساختارهای اجرایی را برای این مهم، محور برنامه های خود قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه ایران از سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف استقبال می کند، اظهار داشت: در این میان انتخاب شرکای راهبردی برای کشور مبتنی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت از جمله کارهای مهم و محوری است.
جهانگیری افزود: ما زمینه های زیادی برای همکاری با کشور بزرگ و همسایه روسیه داریم و روسیه را دوست و شریک راهبردی خود می دانیم.
معاون اول رییس جمهور گفت: پس از تکمیل واحد اول نیروگاه بوشهر که امروز تحویل قطعی و نهایی آن از طرف شرکت روس اتم به متخصصان کشورمان انجام می شود، احداث دو واحد نیروگاهی جدید با همکاری دولت فدراسیون روسیه طبق برنامه زمانبندی تعیین شده در یک بازه زمانی ده ساله به انجام خواهد رسید.
وی همچنین با اشاره به همکاری ایران و روسیه در جبهه مبارزه با تروریسم به خصوص در کشور سوریه گفت: ارتقاء سطح همکاری در حوزه دفاعی میان دو کشور نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که تحویل سامانه دفاعی 300 s نمادی برای این همکاری است.
جهانگیری در ادامه درخصوص احداث واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که مورد توجه جدی ایران و روسیه است، مسئله امنیت و ایمنی نیروگاه های هسته ای است که باید با بالاترین استانداردهای بین المللی ساخته شود و اقدامات لازم برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی آن به عمل آید.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به توانمندی صنعتی جمهوری اسلامی ایران بر لزوم استفاده از توان داخلی و مشارکت شرکت های توانمند صنعتی کشور در احداث و تکمیل واحدهای جدید نیروگاه اتمی تاکید کرد.
در این مراسم دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز با بیان اینکه آغاز عملیات اجرایی واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر صفحه تازه ای در روند فعالیت های صلح آمیز ایران است گفت: با تعامل سازنده جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل، فرصت توسعه بهره برداری از مزایای فناوری های صلح آمیز هسته ای فراهم شده است.
وی همچنین با اشاره به کسانی که سعی دارند این گونه القا کنند که صنعت هسته ای کشور با رکود مواجه شده است خاطرنشان کرد: آغاز عملیات اجرایی احداث این دو واحد جدید پاسخی روشن و شفاف به این افراد است چرا که این پروژه ها جز با اتکا به زیرساخت های ایجاد شده و غنی سازی های صورت گرفته میسر نخواهد بود و در حقیقت حکایت از نشاط صنعت هسته ای کشور دارد.
در این مراسم همچنین مدیرعامل شرکت روس اتم با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه در سایه اراده سیاسی مدیران دو کشور آغاز شده است، گفت: این اقدام در سایه تخصص بالای کارشناسان دو کشور صورت گرفته است.

206/201

کد خبر: 676544

وب گردی

وب گردی