5.5 میلیون کشته در سطح جهان در اثر آلودگی هوا/خطرات ناشی از آلودگی هوا در کشورهای در حال توسعه بیشتر است

بر اساس تحقیقات بانک جهانی٬ آلودگی هوا سالانه بیش از 5/5 میلیون کشته و بیش از 5 تریلیون دلار هزینه برای اقتصاد جهانی به همراه دارد .

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از گاردین،بررسی های بانک جهانی نشان می دهد آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر زودرس در جهان است.

بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان کنترل کیفیت هوا و بررسی محققان در سطح جهان، هوای آلوده عوارض اقتصادی سهمگینی برای کشورهای در حال توسعه به همراه دارد و سالانه بیش از 5 تریلیون دلار هزینه در سطح جهانی صرف تعطیلی روزهای کاری در اثر آلودگی هوا و هزینه های پیشگیری از مرگ و میر زودرس می شود.

بر اساس تحقیقات بانک جهانی٬ آلودگی هوا سالانه بیش از 5/5 میلیون کشته و بیش از 5 تریلیون دلار هزینه برای اقتصاد جهانی به همراه دارد . این گزارش با اشاره به اینکه آلودگی هوا روند رشد کشورهای در حال توسعه را کند می کند٬ خطرات ناشی از آلودگی هوا بر سلامتی را در کشورهای در حال توسعه را نیز بیشتر از کشورهای توسعه یافته ارزیابی کرده است.

بر اساس این گزارش٬ کشور چین بیشترین ضرر را از ناحیه آلودگی هوا متحمل شده و در سال 2013 رقمی معادل 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور هزینه آلودگی هوا شده است. کشورهای هند و سریلانکا به ترتیب %7/69 و %8 از تولید ناخالصی خود را٬ طی سال ٬2013 صرف هزینه های ناشی از آلودگی هوا کرده اند.

گزارش بانک جهانی همچنین این هزینه را برای ایران حدود 2/3 درصد تولید ناخالص داخلی برآورد کرده است. از سویی ایران بر اساس سال معیار ٬2013 با 997 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد. بدین ترتیب رقم هزینه کشورمان در آلودگی هوا بر اساس قیمت دلار فعلی٬ 80 هزار میلیارد تومان در هر سال است. همچنین مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا در ایران نیز در طی دو دهه گذشته رشد کرده و از 17 هزار نفر در سال 1990 به بیش از 21 هزار نفر در سال 2013 رسیده است.

آلودگی هوا برای کشورهای توسعه یافته نیز کم هزینه نیست و سالانه ده ها میلیارد دلار در این کشورها صرف هزینه تعطیلی روزهای کاری و هزینه های پیشگیری از مرگ و میر زودرس می شود. آلودگی هوا برای ایالات متحده آمریکا٬ بریتانیا و آلمان به ترتیب 45 ٬ 6.7 و 18 میلیارد دلار هزینه سالانه در بردارد. کشور 400 هزار نفری ایسلند کم ترین میزان هزینه را بابت آلودگی هوا می پردازد (حدود 3 میلیون دلار) و این کشور پاک ترین هوای جهان را دارد.

بانک جهانی٬ بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی٬ در گزارش مفصل خود اعلام کرده که سالانه 5.5 میلیون مورد مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا است و این میزان معادل یک مورد از هر 10 مرگ و میر در جهان است. بر اساس این گزارش٬ آلودگی هوا پس از سیگار٬ رژیم غذایی و چاقی چهارمین علت مرگ و میر زودرس در جهان است. آلودگی هوا می تواند منجر به بیماریهای تنفسی٬ ریوی٬ ناراحتی های قلبی و سرطان شود. این میزان شش برابر مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریا است.

سازمان بانک جهانی بدون به حساب آوردن هزینه های درمانی برای معالجه بیماری های ناشی از آلودگی هوا٬ تخمین زده است اقتصاد جهانی در سال 2013 هزینهای حدود 225 میلیارد دلار به دلیل مرگ و میرهای زودرس طی روزهای کاری که در اثر آلودگی هوا تعطیل شده٬ متحمل شده است اما این مقدار هزینه تخمین زده شده هنگامی که هزینه های پیشگیری از مرگ و میر زودرس نیز در نظر گرفته شود٬ به بیش از 5 تریلیون دلار افزایش پیدا می کند. منظور از هزینه های پیشگیری از مرگ و میر زودرس هزینه هایی است که مردم جهت محافظت خود در برابر مرگ ناشی از آلودگی هوا متحمل می شوند.

باید توجه داشت هزینه های ناشی از درمان بیماری های ناشی از آلودگی هوا در این محاسبات در نظر گرفته نشده است. بر اساس گزارش «هزینه اقتصادی ناشی از آلودگی هوا»٬ خطراتی که آلودگی هوا بر سلامت می تواند داشته باشد در کشورهای در حال توسعه بیش ترین میزان است.

در سال 2013 حدود 93 درصد از میزان مرگ و میرها و بیماری های ناشی از آلودگی هوا در این کشورها رخ داد٬ در جایی که 90 درصد از جمعیت کشورها در معرض تراز بالایی از آلاینده های خطرناک قرار داشتند.

آلودگی هوا تنها یک عامل تهدید کننده سلامت نیست بلکه یک عامل عقب کشاندن کشورها است. آلودگی هوا با افزایش میزان مرگ و میر و بروز بیماری های متعدد منجر به کاهش کیفیت زندگی خواهد شد، در نتیجه آلودگی هوا با کاهش نیروی کار٬ سطح درآمد٬ بازدهی و اقتصاد را در این کشورها کاهش می دهد.

این مطالعه ارتباطی میان میزان توسعه اقتصادی جوامع و آلودگی هوا برقرار کرد و در سال های 1990 تا ٬2013 با وجود توسعه اقتصادی و پیشرفت های پزشکی کشورها٬ هزینه های پیشگیری از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا دو برابر شد و ضرر ناشی از دست دادن نیروی کارآمد به میزان 40درصد افزایش پیدا کرد.

امروزه آلودگی هوا به صورت یک چالش عظیم در آمده است و از سال 1990 میزان مواجهه با آلودگی هوا در اکثر کشورها افزایش یافته است٬ این میزان مواجهه به ویژه در کشورهای با جمعیت متراکم و در حال رشد٬ از جمله آسیای جنوبی و آسیای شرقی٬ به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و در دو دهه گذشته عامل آلودگی هوا از آلودگی آب به مراتب کشنده تر شده و آمار مرگ و میرهای زودرس ناشی از آن از سال 1990 تا کنون به طور مداوم افزایش یافته است.

از نمودار بالا می توان دریافت آلودگی هوا چهارمین عامل موثر در بروز مرگ زودرس جهانی است هم چنین به ترتیب بیماری های متابولیکی، تغذیه نامناسب و دخانیات بیش ترین دلیل مرگ و میر انسان ها در سطح جهان شناخته شده اند.

از نمودار بالا می توان دریافت میزان کلی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا از سال 1990 افزایش داشته است.

جدول زیر ­میانگین سالانه غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 2/5 میکرون٬ میزان کلی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا٬ میزان کلی هزینه های پیشگیری از مرگ و میر زودرس و میزان کلی نیروی کار از دست رفته برای هر کشور را نشان می دهد:

از جدول بالا می توان نتیجه گرفت که تا سال 2013 حدود 87درصد جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کردند که تراز آلاینده های موجود در هوا فراتر از حد استاندارد تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی بود.

نقشه زیر مناطقی را نشان می دهد که میانگین سالانه غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 2/5 میکرون آن ها در سال 2013 برابر یا فراتر از حد استاندارد تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی قرار دارد.

همان طور که مشاهده می کنید کشور ایران نیز جز مناطق با غلظت بالا است.

در آسیای جنوبی ضرر ناشی از دست دادن نیروی کار سالانه معادل با %1 تولید ناخالص داخلی است

با اینکه کودکان و افراد مسن بیشتر از بقیه اقشار جامعه در معرض مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا قرار دارند، مرگ های زودرس با اثرگذاشتن بر روی مردان و زنان در سنین کار منجر می شود نیروی کارآمد کشور ها کاهش یابد.

بر اساس این گزارش٬ در آسیای جنوبی ضرر ناشی از دست دادن نیروی کار سالانه معادل با %1 تولید ناخالص داخلی است. همچنین در آسیای شرقی٬ در نقاطی که سن جمعیت رو به افزایش است٬ ضرر ناشی از دست دادن نیروی کارآمد 0/25 درصد تولید ناخالص داخلی تخمین زده شده است. این در حالی است که که در کشورهای واقع در جنوب صحرای آفریقا که آلودگی هوا پتانسیل درآمد جمعیت جوان را تحت تأثیر قرار می دهد این رقم برابر 61.0 است .

یکی از روشهای معمول در ارزیابی سود و ضرر قوانین محیط زیستی در یک کشور در نظر گرفتن میزان مرگ و میر مربوط به تمام گروههای سنی در قالب هزینه های پیشگیری از مرگ و میر است. در مجموع در سطح جهانی مرگ و میرهای زودرس ناشی از آلودگی هوا در سال 2013 بیش از 5 تریلیون دلار هزینه داشته است. حال آنکه در آسیای شرقی و جنوبی این رقم معادل 7/5 درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده است. معاون توسعه پایدار در بانک جهانی در این باره می گوید: آلودگی هوا یک چالش بزرگ است که رفاه پایه ای بشر را تهدید می کند٬ به سرمایه های طبیعی و فیزیکی خسارت وارد و رشد اقتصادی جوامع را نیز محدود می کند.

20106

کد خبر: 676558

وب گردی

وب گردی