«نگاه نو» و همه فیلمسازان معتبرش

جشنواره فیلم فجر هر سال دستخوش تغییراتی می شود، امسال هم با انتشار فراخوان این جشنواره مشخص شد؛ بخش «نگاه نو» که به فیلمسازان فیلم اولی اختصاص داشت به شکل مجزا برگزار نمی شود و فیلم اولی ها به همراه سایر فیلم های حاضر در بخش سودای سیمرغ مورد داوری قرار می گیرند.

به گزارش ایسکانیوز، بخش «نگاه نو» که مختص فیلمسازان فیلم اولی است از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حذف شده است و امسال هر دو بخش سودای سیمرغ و فیلم اولی ها در قالب مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) برگزار خواهد شد.

اما آنچه که از سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به آن «نگاه نو» می گویند و به فیلمسازان فیلم اولی اختصاص دارد از هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به این فستیوال افزوده شده است؛ بخش فیلم های اول از سال 1368 به جشنواره فیلم فجر اضافه شد که در آن سال با نام «بخش فیلم های اول و دوم» معرفی شد و اختصاص به فیلمسازانی داشت که اولین و یا دومین فیلم خود را ساخته اند. در اولین دوره ای که این بخش به جشنواره اضافه شد 15 فیلم حضور داشتند که تهمینه میلانی، احمدرضا درویش، حمید سمندریان و علیرضا رئیسیان از جمله کارگردانانی بودند که در این بخش فیلم های آنها به نمایش درآمد.

سال 69 هم جشنواره فیلم فجر بخشی به نام فیلم های اول و دوم داشت که 23 فیلم در آن به نمایش درآمدند و بهروز افخمی، یدالله صمدی، احمدرضا درویش، واروژ کریم مسیحی، محمد مهدی عسکر‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍پور، کمال تبریزی، داریوش فرهنگ، ابوالحسن داوودی و کامبوزیا پرتوی در آن حضور داشتند.

این بخش در جشنواره سال 70 با 17 فیلم برگزار شد، مجید مجیدی، شهرام اسدی، مسعود کرامتی وعلی قوی تن از جمله فیلسازان شناخته شده ای هستند که در این جشنواره برای اولین بار فیلمی از آنها به نمایش درآمد.

دوره دوازدهم جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم «زیر درختان زیتون» به کارگردانی عباس کیارستمی همراه بود، اولین فیلمی که از این کارگردان در جشنواره فجر و در بخش فیلم های اول و دوم حضور داشت.
سال 73 جعفر پناهی و داوود میرباقری از جمله فیلمسازان معتبری بودند که برای اولین بار فیلم خود را در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآوردند.

در چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر، 21 فیلم در بخش فیلم های اول و دوم جشنواره حضور داشتند که مجید مجیدی دومین ساخته خود را راهی این جشنواره کرد.

در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، محمود کلاری، پرویز شهبازی، محمدحسین لطیفی، رفیع پیتز فیلم های اول خود را دراین بخش به نمایش درآوردند، جشنواره فیلم فجر در این دوره 23 فیلم اول و دوم را پذیرفت.

در شانزدهمین دوره جشنواره اما این بخش برگزار نشد و به مدت 5 سال بخشی به نام فیلم های اول و دوم در این رویداد بزرگ سینمایی ایران حذف شد تا اینکه در سال 81 و همزمان با بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر دوباره به کار خود ادامه داد، در این سال 10 فیلم در بخش فیلم های اول و دوم حضور داشتند که اصغر فرهادی هم با «رقص در غبار» از مدعیان این دوره جشنواره بود.

در سال 82، بخش فیلم های اول و دوم با 19 فیلم برگزار شد، اصغر فرهادی، ایرج کریمی و حمید نعمت الله از جمله فیلمسازانی هستند که در آن سال در این بخش حضور یافتند.

در بیست و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، 12 فیلم به نمایش درآمدند که نادر طالب زاده شناخته شده ترین فیلمسازی است که در این دوره حضور داشت.
بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، 17 فیلم اول و دوم به روی پرده رفتند که مازیار میری، مانی حقیقی و سامان سالور از جمله فیلمسازان معتبر این سال هستند.

سال 85 که با بیست و پنجمین دوره جشنواره همراه است، عبدالرضا کاهانی و مسعود ده نمکی اولین فیلم بلند سینمایی خود را به نمایش گذاشتند.
در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر سال بخش فیلم های اول و دوم تنها فیلم های اول را پذیرفت و به کارگردانانی احتصاص یافت که فیلم اول خود را برای حضود در این جشنواره ارائه داده اند، پریسا بخت آور، روح الله حجازی و منوچهر هادی از جمله فیلمسازان معتبر این دوره هستند.
بیست و هفتمین دوره باز هم فیلمسازانی که فیلم دوم خود را ساخته بودند توانستند در این بخش حضور یابند 17 فیلمساز فیلم اولی و دومی به این فستیوال راه یافتند؛ واروژ کریم مسیحی، مسعود ده نمکی، حسن فتحی، پرویز شهبازی و حمید نعمت الله از فیلمسازان صاحب نام این دوره هستند.
سال 88 اما تنها 5 فیلم در بخش فیلم های اول و دوم حضور داشتند که بهرام توکلی از کارگردانان شناخته شده ین سال است.

از سال 89 و همزمان با برگزای بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر تنها فیلمسازان فیلم اولی می توانند در این بخش فیلم های خود را به نمایش گذارند، در این سال 18 فیلم در بخش فیلم اولی به روی پرده رفتند.

در سی امین دوره جشنواره،21 فیلم اول پذیرفته شد که پیمان معادی، رضا عطاران و رضا درمیشیان از فیلمسازان معتبر این دوره هستند.
سال 91 که سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر است، ده فیلم به بخش فیلم اولی راه یافتند که احسان عبدی پور فیلمساز برجسته این دوره است.

در سی و دومین دوره جشنواره این بخش با نام «نگاه نو» شناخته شد و 19 فیلم در آن به نمایش درآمد که سعید آقاخانی، تینا پاکروان و هومن سیدی از کارگردانان مهم این دوره هستند.

سال 93، 11 فیلم به بخش «نگاه نو» راه یافتند که صفی یزدانیان با ساخت «در دنیای تو ساعت چند است؟» از فیلمسازان موفف این دوره به شمار می آید.

سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، 11 فیلم در بخش«نگاه نو» به نمایش درآمد که سعید روستایی با فیلم «ابد و یک روز» و محمدحسین مهدویان با «ایستاده در غبار» از موفق ترین کارگردانان این دوره از جشنواره بودند.

503502

کد خبر: 676688

وب گردی

وب گردی