اجرای «الکترونیکی» طرح پایش سلامت روان دانشجویان امیرکبیر در سال جدید

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر گفت: در سال تحصیلی جدید طرح پایش سلامت روان دانشجویان ورودی جدید به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، شهناز بیگلری ضمن اعلام این خبر و با بیان اینکه هرساله در اجرای طرح پایش سلامت روان دانشجویان به صورت مکتوب زمان زیادی صرف می‌شد، از اجرای الکترونیکی این طرح در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: بررسی اطلاعات پرسشنامه‌های سلامت روان که شامل سئوالاتی درباره اطلاعات خانوادگی، میزان استرس و افسردگی و ... می‌شود، هرساله به شکل مکتوب بین دانشجویان توزیع می‌شد ، بررسی نتایج آن حدود یک ترم طول می‌کشید اما با اجرای این طرح به شکل الکترونیکی و آمارگیری از طریق نرم افزارSPSS ، صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان انجام می‌شود.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: مرکز مشاوره با بررسی نتایج این پرسشنامه‌ها دانشجویان در معرض خطر را شناسایی و برای جلوگیری از بیشتر شدن مشکلاتشان آن‌ها را در فرایند مشاوره قرار می‌دهد.

بیگلری با اشاره به اینکه دانشجویان با قبولی در دانشگاه با تغییرات بزرگی در زندگیشان مواجه می‌شوند، خاطرنشان کرد: مرکز مشاوره دانشگاه هرساله برای ورودی‌های جدید برنامه دارد و با معرفی خدمات مرکز مشاوره از طریق برگزاری نمایشگاه و ارائه بروشور و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان و سخنرانی برای خانواده‌هایشان، در جهت پیشگیری و رفع مشکلات دانشجویان تلاش می‌کند.

وی ضمن اشاره به مسائلی همچون مواجه شدن دانشجویان با فرهنگ‌های مختلف در خوابگاه و درگیر شدن والدین با سندرومی به‌نام "آشیانه خالی" و احساس دلتنگی و وابستگی که در نتیجه کم‌رنگ شدن حضور فیزیکی دانشجویان در خانواده است، گفت: این قبیل مسائل می‌تواند زمینه بروز برخی مشکلات را برای دانشجویان و خانواده‌های آنان ایجاد کند و مرکز مشاوره برای حل این مسائل از طریق برگزاری کارگاه آموزشی برای دانشجویان و جلسات سخنرانی برای والدین اقداماتی انجام‌ می‌دهد.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر افزود: هرساله کارگاهی یک‌روزه با عنوان مهارت‌های زندگی به صورت اجباری برای دانشجویان جدیدالورود برگزار می‌شد اما درسال جدید طبق مصوبه وزارت علوم که به تایید مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است، مباحث این کارگاه در قالب درسی دو واحدی در طول ترم به دانشجویان ارائه می‌شود که متولی آن مرکز مشاوره دانشگاه است و با توجه به بیشتر شدن زمان، امکان آموزش مباحث بیشتری فراهم شده است.

بیگلری استقبال و میزان مراجعه دانشجویان به مرکز مشاوره دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در گذشته برخی تصور می‌کردند هرکس که به مرکز مشاوره مراجعه می‌کند دچار مشکلات روانی است اما خوشبختانه با افزایش آگاهی و بالارفتن سطح فکری دانشجویان میزان مراجعه برای بهره‌گیری از خدمات مرکز افزایش یافته و دانشجویان برای حل مسائل مختلفی چون مشکلات آموزشی، حافظه، تمرکز و نیز جهت تصمیم گیری آگاهانه در زمینه ازدواج ومشاوره خانوادگی وتحصیلی و... نیز به مرکز مشاوره دانشگاه مراجعه می‌کنند.

او بیشترین علت مراجعه دانشجویان به مرکز مشاوره را مشکلات "ارتباطات میان فردی" عنوان کرد و گفت: بسیاری از مراجعین در ارتباط بین فردی خود مشکل دارند که این مشکل منجر به بروز مشکلات عاطفی می‌شود و فرد در روابط خود با اساتید، همکلاسی‌ها و هم خوابگاهی‌هایش نیز مشکل پیدا می‌کند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر از همکاری معاونت دانشجویی و سایر واحدهای تابعه ازجمله مسئولین امور خوابگاهها و.. . با مرکز مشاوره در راستای حل مشکلات عاطفی و تحصیلی دانشجویان ابراز رضایت کرد وادامه داد: سال گذشته بخشی از مراجعین دچار مشکلات عاطفی بودند و برخی از موارد این مشکلات به درجه‌ای از شدت رسیده بود که احتمال آسیب زدن واقدام به اعمال خود آسیب زننده(احتمال خودکشی) وجود داشت که برخی از آنان ساکن خوابگاه بودند اما خوشبختانه با همکاری مطلوب مدیر دانشجویی و مدیر امور خوابگاهها و با مرکز مشاوره وضعیت این افراد پیگیری شد و در روند مشاوره ومداخله قرار گرفتند ومشکلات این دانشجویان مرتفع شد.

بیگلری دومین علت مراجعه دانشجویان به مرکز مشاوره را مسائل تحصیلی عنوان کرد و گفت: بسیاری از مواقع زمانی که وضعیت دانشجویی که برای حل مشکلات درسی مراجعه کرده بررسی می‌شود مشخص می‌شود در پس مسائل تحصیلی مشکلات دیگری نهفته است، برای مثال اضطراب دانشجو خیلی بالاست و یا دانشجو به رشته تحصیلی خود علاقه ندارد و به اصرار خانواده و اطرافیان رشته تحصیلی خود را انتخاب کرده است.

او در مورد نوع افرادی که به مرکز مشاوره مراجعه می‌کنند افزود: دسته‌ای از دانشجویان از طریق تبلیغات،سایت ، بروشور، کارگاه‌های آموزشی ، پورتال، ایمیل و یاکانال مرکز مشاوره در فضای مجازی باخدمات مرکز آشنا می‌شوند و برای حل مسائل عاطفی ،تحصیلی،خانوادگی ومشکلات بین فردی و.... به مرکز مشاوره مراجعه می‌کنند و دسته دیگر از مراجعین به علت مشکلات تحصیلی مانند مشروط شدن ویا مشکلات روان شناختی از طریق آموزش دانشکده‌ها به مرکز معرفی می شوند.

20103

کد خبر: 676803

وب گردی

وب گردی