طراحی سیستم کنترل هدررفت انرژی حرارتی گلخانه‌ها در  واحد علوم و تحقیقات

سیستم کنترل هدر رفت انرژی حرارتی دستگاه‌های گرمایشی گلخانه‌ها و استفاده از دی اکسید کربن ناشی از آن به همت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات طراحی شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آنا، از آنجایی که در زمان‌های بخصوصی از سال به دلیل کاهش نفوذ هوای بیرون، غلظت دی اکسید کربن در گلخانه‌ها به راحتی به پایینتر از ppm340 افت پیدا می‌کند و این امر تأثیر نامناسبی بر رشد گیاهان گلخانه‌ای دارد، نیازمند روش‌هایی برای جلوگیری از این معضل در گلخانه‌ها هستیم.

امروزه روش‌های مختلفی برای تامین غنی‌سازی دی اکسیدکربن در گلخانه وجود دارد، اما معمولا به دلیل هزینه‌های بالای آنها، گلخانه‌داران تمایلی برای بکارگیری این روش‌ها نشان نمی‌دهند.

دانشجویان واحد علوم و تحقیقات هدف از طراحی سیستم کنترل هدررفت انرژی حرارتی دستگاه‌های گرمایشی گلخانه‌ها و استفاده از دی اکسید کربن ناشی از آن را پیاده‌سازی سیستم کنترلی هوشمند بر روی سیستم گرمایشی گلخانه برای تنظیم میزان دی اکسید کربن عنوان کرده‌اند.

به گفته این محققان با قراردادن یک بخاری متصل به گاز شهری و بازخورد کلاهک اگزوز بخاری در گلخانه، علاوه بر کنترل دمای محیطی و جلوگیری از هدررفت گرما، می‌توان با استفاده از فیلترهای مجزاکننده گازهای مضر از دی اکسید کربن حاصل از سوخت گاز شهری، دی اکسید کربن مورد نیاز گلخانه را تامین کرد.

این سیستم دارای ویژگی بارز کنترل خودکار بوده که به سهولت قادر به کنترل دیگر پارامترهای گلخانه است. کنترل گلخانه از سوی اپراتور نیز در هر مکان و زمانی از طریق ارتباط با یک گوشی تلفن همراه با سیستم عامل اندروید از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

از دیگر ویژگی‌های طرح سیستم کنترل هدررفت انرژی حرارتی دستگاه‌های گرمایشی گلخانه‌ها و استفاده از دی اکسید کربن ناشی از آن، امکان ثبت و نگهداری اطلاعات و پارامترهای گلخانه برای دوره‌های زمانی طولانی، صرفه جویی اقتصادی در تجهیزات و انرژی، حفاظت از محیط زیست، تامین دی اکسیدکربن به صورت رایگان و ارائه فناوری صنعتی مدرن و هوشمند با قابلیت اطمینان بالاست.

این طرح با همکاری الهه محمدی و علی جلالوند، ناصر بخشیانی، محمدحسین حسین‌پور و محمد صیاد از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهیه و اجرا شده است.

20103

کد خبر: 676814

وب گردی

وب گردی