خانه‌ای که آیت‌الله طالقانی با ۹۴هزار تومان خرید و تبدیل به پایگاه انقلابی‌ها شد

سی و هفتمین مراسم بزرگداشت آیت‌الله طالقانی عصر روز گذشته در کتابخانه وی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایلنا در آغاز سی و هفتمین مراسم بزرگداشت آیت‌الله طالقانی؛ مهدی طالقانی (فرزند آیت‌الله طالقانی) درباره خانه‌ی پدرش که امروز کتابخانه آیت‌الله طالقانی نام دارد، گفت: این خانه برای من یادآور بهترین دوران زندگی‌ام است. زمانی که این خانه را خریدیم در سال‌های 41 یا 42، من حدود دوازده سالم بود.

او ادامه داد: وقتی آیت‌الله طالقانی زندان افتادند؛ ما یک خانه در امیریه داشتیم که اطرافیان می‌گفتند کوچک است و زمانی که آقا آزاد شوند رفت و آمدشان بیشتر خواهد شد. پس ما آن خانه را به قیمت بیست و چهار هزارتومان فروختیم اما قیمت این خانه بیشتر بود در نتیجه مادرم که یک خانه در تهران نو داشت؛ آن را فروخت و با کمک کسبه‌ی محل؛ این خانه با قیمت 94 هزار تومان خریداری شد. البته این روزها با این قیمت دو کیلو گوشت هم نمی‌توانیم بخریم.

وی با بیان اینکه این خانه نقش تاثیرگذاری در انقلاب اسلامی داشت؛ عنوان کرد: بعد از آزادی آیت‌الله طالقانی این خانه به تدریج تبدیل به پایگاه انقلابی‌ها شد و نهایتا پدر هر روز اینجا برای مردم سخنرانی داشتند. حتی می‌توانم بگویم تظاهرات تاسوعا و عاشورای حسینی دقیقا از همین خانه شکل گرفت و این درحالی بود که بسیاری با آن مخالف بودند.

در ادامه این مراسم موسی حقانی (رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران) سخنرانی خود را به مؤلفه‌های انقلابی بودن آیت‌الله طالقانی اختصاص داد و گفت: آیت‌الله طالقانی چهره‌ای موثر در انقلاب اسلامی هستند که تفکراتشان، نوشته‌هایشان، سخنرانی‌هایشان و حتی سیره زندگی‌شان برای امروز کاربرد دارد و بعد از نزدیک سی و هفت سال همچنان می‌توان از آن‌ها بهره برد.

او ادامه داد: متاسفانه یکی از مسائلی که وجود دارد این است که ایشان نتوانستند بسیاری از تفکرات و اندیشه‌هایشان را تبیین کنند و زمان به ایشان اجازه نداد. شاید به همین دلیل در طول این مدت گروه‌های مختلف تلاش کردند او را به خودشان منسوب کنند.

حقانی با اشاره به باور و ایمان راسخ آیت‌الله طالقانی به اسلام و حقانیت آن؛ توضیح داد: ممکن است بسیاری از روشنفکران بعد از انقلاب به این نتیجه رسیده باشند که دین راه اداره جامعه نیست اما وجه بارز تفکرات آیت‌الله طالقانی، ایمان به حکومت اسلامی و حقانیت دین است. این بخش از اندیشه آیت‌الله طالقانی بسیاری از روشنفکران را به چالش می‌طلبد. قرآن و آموزه‌های قرآنی در زندگی روزانه آیت‌الله طالقانی نقش مؤثری داشت و ایشان بر این آموزه‌ها تأکید داشت.

او با بیان اینکه آیت‌الله طالقانی به جهانی شدن انقلاب تاکید داشت؛ افزود: این روزها بسیاری فکر می‌کنند انقلاب تمام شده است. در طول مدت انقلاب اسلامی بسیاری فکر کردند شاه رفت و ما جایش آمدیم اما اگر قرار بر این بود که جایگزین شاه شویم و منطق غربی‌ها را بپذیریم چه نیازی به انقلاب بود؟ شاید حتی شاه این مسیر را بهتر و سریعتر طی می‌کرد...

حقانی اظهار کرد: برخی از انقلابیونِ دیروز در پی عادی‌سازی با غرب هستند. دو دولت در طول این سال‌های انقلاب تفکر انقلابی را کنار گذاشتند. درست است سازندگی و پیشرفت خوب است اما دست کشیدن از مواضع انقلابی یعنی چه؟ الگوی توسعه غربی ما را از انقلاب اسلامی دور می‌کند.

رییس مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت: آیت‌الله طالقانی بر هدف تأکید می‌ورزید چون نداشتن هدف انسان را به عملگرایی می‌کشاند و بعد از آزادی از زندان در پی تبیین قبل از حرکت بود. شاید به نوعی آینده سازمان مجاهدین خلق (منافقین) را می‌دید. کسانی که مدعی امپریالیسم‌ستیزی بودند امروز به دامان امپریالیسم افتاده‌اند.

رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه اگر به آثار آیت‌الله طالقانی رجوع کنیم، درمی‌یابیم ایشان به اصول انقلابی پایبند بود، گفت: هرچند انسان در طول زمان تغییر می‌کند اما آیت‌الله طالقانی و بسیاری از انقلابیون اصیل بر اصول پایبند بودند و معتقد بودند دین پاسخگوی نیازهای انسان امروزی است.

موسی حقانی گفت: آیت‌الله طالقانی هدف را بسیار بلند گرفته بود و هدف را استقرار توحید در جهان می‌دانست. وقتی هدف را بالا بگیرید با چند تشر استعمار درجا نمی‌زنید.

در ادامه این مراسم، محمد گلریز (خواننده سرود‌های انقلابی) با گرامیداشت سی و هفتمین سال درگذشت آیت‌الله طالقانی گفت: ما افتخار این را داشتیم که در مقاطع مختلف انقلاب سرودی را بخوانیم و دوستی به من می‌گفت که ما تقویم انقلاب هستیم.

او ادامه داد: آیت‌الله طالقانی پیش از سال 57 از پایه‌های انقلاب بودند و ما بسیار از محضر ایشان استفاده می‌کردیم. ایشان یار و یاور امام بودند و فکر می‌کنم سهم بسیار بزرگی را در وقوع انقلاب داشتند. ما سرودی با شعر استاد سبزواری برای رحلت ایشان خواندیم که به یاد ابوذر زمان نام داشت.

گلریز ضمن ابراز تاسف از قطع شدن روند ساخت سرود در ایران؛ گفت: متاسفانه سال‌هاست که هیچ سرودی در ایران ساخته نمی‌شود و این جای تاسف دارد که نه وزارت ارشاد و نه صداوسیما دیگر درخواست سرود ندارند.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: از دیگر مؤلفه‌های اندیشه‌های آیت‌الله طالقانی ایمان به نصرت الهی بود. فقط با این نگاه می‌توان با تمدن غربی و تجددگرایی مبارزه کرد. مؤلفه بعدی ایشان ناچیز شمردن شوکت دشمن است. بحث بعدی رعایت الزامات انقلابی بودن است و یکی از الزامات انقلاب ساده‌زیستی است که آیت‌الله طالقانی رعایت می‌کرد. اگر روزی که به مجلس خبرگان قانون اساسی رفت روی زمین نشست، پیام داشت که نباید یک انقلابی به لذایذ زندگی دل ببندد.

206/201

کد خبر: 676888

وب گردی

وب گردی