به کودکان کار ترحم نه،  توجه کنیم

مدیرعامل انجمن حامیان کودکان کار و خیابان گفت: این انجمن 12 سال است که با مرکز اجرایی خود خدماتی را به کودکان کار و خیابان ارائه می‌دهد و در این مدت بیش از 7 هزار کودک از حمایت‌های این انجمن بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا هما عارف قدم گفت: انجمن حامیان کودکان کار و خیابان در سال 81 مجوز خود را اخذ و فعالیت اجرایی خود را از سال 83 آغار کرد.

او با بیان اینکه برای دسترسی بهتر کودکان کار و خیابان به حمایت‌های این انجمن، مراکز ما در حاشیه شهرها مستقر شده است، افزود: انجمن دارای یک مرکز سوادآموزی در آق تپه مهرشهر، مرکز آموزش‌ رشته‌های فنی برای نوجوانان و مرکز آموزش غیرفنی برای نوجوانان و مادران آنهاست.

او ادامه داد: انجمن حامیان کودکان کار و خیابان یک مرکز سوادآموزی در سرآسیاب ملارد نیز دارد که جز حاشیه شهر تهران محسوب می‌شود.

عارف قدم گفت: علاوه بر فعالیتی که انجمن به وسیله این مراکز و به صورت ثابت انجام می‌دهد، خدماتی دیگری نیز به صورت پراکنده به این کودکان ارائه می‌دهد.

او با بیان اینکه سالانه حدود 600 تا 750 کودک از خدمات این انجمن بهره‌مند می‌شوند گفت: ارائه نوشت افزار رایگان، امور پزشکی، بهداشتی، مددکاری، روانشناسی و آموزش خانواده‌ها به خصوص در پیشگیری از اعتیاد از جمله فعالیت‌های این انجمن است.

ارائه نوشت افزار رایگان، امور پزشکی، بهداشتی، مددکاری، روانشناسی و آموزش خانواده‌ها به خصوص در پیشگیری از اعتیاد از جمله فعالیت‌های این انجمن است

عارف قدم در ادامه بر سوادآموزی به عنوان پایه اصلی خدمات این مرکز اشاره کرد و گفت: در حد امکان سعی کرده‌ایم خدمات دندانپزشکی نیز به این کودکان ارائه دهیم.

او به آموزش‌های ارائه شده به کودکان تحت پوشش انجمن حامیان کودکان کار و خیابان اشاره کرد و گفت: آموزش‌های ما مواردی همچون تراشکاری، جوشکاری، خیاطی، آرایشگری، قالیبافی و چرم دوزی را شامل می‌شود.

عارف قدم در پاسخ به اینکه این مرکز کودکان مورد حمایت را از چه راهی جذب می‌کند؟ گفت: پراکندگی محل کار این بچه‌ها، جذب این افراد را سخت کرده است اما انجمن حامیان با استقرار در محل زندگی این کودکان که عمدتا در حاشیه شهر است این دشواری را تا حدی رفع و بسیاری از کودکان داوطلبانه به این مرکز مراجعه می‌کنند.

عارف قدم در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به کودکان کار تاکید کرد و گفت: کودک کار نیازی به ترحم ندارد، کودک کار جزئی از آسیب‌های اجتماعی است و با بی توجهی به آن دامنه این آسیب فراتر می‌رود.او از حضور 180 پرسنل در این انجمن خبر داد و گفت: حدود 140 نفر از این افراد به صورت داوطلبانه با انجمن حامیان کودکان کار و خیابان همکاری می‌کنند.

کودک کار نیازی به ترحم ندارد، کودک کار جزئی از آسیب‌های اجتماعی است و با بی توجهی به آن دامنه این آسیب فراتر می‌رود

او در ادامه از عدم توجه مسئولان استان البرز به موضوع کودکان کار گلایه کرد و گفت: مسئولان هیچ توجهی به این موضوع ندارند و تنها مسئولی که به کودکان کار توجه لازم را نشان می‌دهد معاون بانوان استانداری البرز است.

او ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری کرج و بهزیستی البرز به دلیل بی اعتنایی به این موضوع گفت: بهزیستی البرز شش سال است که تصمیم دارد از مرکز حامیان بازدید کند اما تاکنون این امر محقق نشده است.

عارف قدم با اعلام اینکه هر چه به مساله کودکان کار بی توجهی شود آسیب‌های بیشتری نیز به وجود خواهد آمد گفت: کودک کار رابطه مستقیمی با حاشیه نشینی، اعتیاد، فقر و بیکاری دارد.

کودک کار رابطه مستقیمی با حاشیه نشینی، اعتیاد، فقر و بیکاری دارد

او در پایان ضمن تشکر از خیرین استان البرز به دلیل توجه به موضوع کودکان کار گفت: ما همواره تلاش داشته‌ایم شان انسانی این کودکان را حفظ کنیم چرا که این افراد نیز در این جامعه دارای حق و حقوقی هستند که باید رعایت شود.

شایان ذکر است داوطلبان و یا علاقه‌مندان کمک می‌توانند برای ارتباط با انجمن حامیان کودکان کار و خیابان با شماره تلفن 02188028508 تماس بگیرند و یا به سایت http://www.str-children.org مراجعه کنند.

105105

کد خبر: 676993

وب گردی

وب گردی