نابودی ۱۰ درصد محیط زیست طبیعی زمین  در ۲۵ سال گذشته

نتایج نگران کننده تحقیقاتی منتشر شده که بر این اساس بشر طی ۲۵ سال گذشته بلایی ماورای تصور بر سر محیط زیست آورده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، تخمین زده می شود که از ۲۰۰ هزار سال پیش نخستین انسان های خردمند بر روی زمین زندگی می کرده اند و در این مدت بسیار طولانی همزیستی مناسبی میان بشر، حیات وحش و محیط زیست وجود داشته است.

اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که تنها طی ۲۵ سال گذشته زمین حضور انسان را به شدیدترین وجه ممکن درک کرده است. بر این اساس مشخص شده که از دهه ۹۰ میلادی و با گذشت حدود ربع قرن، ۱۰ درصد از محیط زیست طبیعی زمین به واسطه توسعه اجتماعات انسانی و افزایش فعالیتهای ناشی از آن از بین رفته است.

این مطالعه توسط تیمی از محققان از کشورهای مختلف جهان انجام شده و نشان می دهد که آمازون با از دست دادن ۳۰ درصد از محیط زیست خود بیشترین صدمه را در بابت توسعه فعالیتهای انسانی در سراسر جهان متحمل شده است.

همچنین آفریقا با ۱۴ درصد نابودی محیط زیست طبیعی، یکی دیگر از مناطق شاخص زمین در این روند نگران کننده بوده است.

ایجاد تغییرات گسترده در محیط زیست، توسعه فعالیتهای صنعتی و افزایش زیرساختارها مهمترین عامل نابودی بخش زیادی از محیط زیست زمین بوده است.

کاهش وسعت آبریز آمازون یکی از مهمترین عوامل نابودی بخش زیادی از محیط زیست ششهای زمین عنوان شده است. تخمین زده می شود که این جنگلها بخش عظیمی از کربن تولید شده در دنیا را در خود ذخیره می کند و به همین دلیل یکی از عناصر حیاتی در بهبود وضعیت آلودگی سراسر زمین به حساب می آید.

20104

کد خبر: 677008

وب گردی

وب گردی