اگر به سیگاری شدن فرزندتان مشکوکید، کارآگاه بازی در نیاورید!

یک روانشناس می گوید: بسیاری از والدین معتقدند نباید با فرزندانشان درباره سیگار کشیدن صحبت کنند زیرا حرمت ها و حد و مرز های بینشان از بین می رود و تصمیم می گیرند طوری رفتار کنند که انگار اتفاقی نیافتاده است در صورتی که با این روش زمینه ای را فراهم می کنند تا نوجوان تصور کند چون متوجه سیگار کشیدن او نمی شوند اگر به مصرف الکل یا مواد مخدری مانند ماری جوانا هم روی بیاورند کسی متوجه نخواهد شد.

نیوشا یعقوبی: تفاوتی با پسر های 15-16 ساله دیگر ندارد؛ شلوار جین، تی شرت های رنگی و صدای دورگه . مشخص است پشت لبش به تازگی سبز شده است. مثل همه هم سن و سالانش دوران بلوغ را می گذراند، جایی بین کودکی و جوانی جایی که فکر می کند به ناکجا آباد بیشتر شبیه است اما یکی از بحرانی ترین مراحل زندگی است و از خودش می پرسد : چرا بقیه با او چنین رفتاری دارند؟ مگر نمی گویند سن بلوغ پلی میان کودکی و جوانی است، پس چرا با او مثل بچه ها رفتار می کنند؟ چرا نمی خواهند قبول کنند او بزرگ شده و می تواند لباسش ، رشته تحصیلی مورد علاقه اش و دوستانش را خودش انتخاب کند؟

بیشتر نوجوانان دلیل اینکه چرا تا این حد زیر ذره بین قرار می گیرند را را درک نمی کنند اینکه چرا پدرشان مرتب از دوستان و خانواده آنها سوال می کند و از آنها می خواهد با فلان دوستش کمتر نشست و برخواست کند را نمی فهمند ؟

برخی از نوجوانان بارها شاهد این تصویر بوده اند که مادرشان پنهانی در وسایل شخصی آنها سرک می کشد و هر بار که از بیرون به خانه می آیند لباس هایش را بو می کند آنها گاهی از این رفتارها خسته می شوند و می خواهند به دیگران بفهمانند که دیگر بزرگ شده اند و تنها راه حلی که به ذهن بیشتر نوجوانان می رسد این است که سری به سوپر مارکت بزنند و رو به فروشنده بگویند: 3 نخ و یه فندک لطفا!

شایدشما هم بارها در اماکن عمومی با این صحنه روبرو شده اید که تعدادی نوجوان کنار هم جمع شده و به هم سیگار تعارف می کنند و گاه با الفاط نامناسبی یکدیگر را مخاطب قرار می دهند تا به حال فکر کرده اید که دلیل این رفتارشان چیست؟ آیا داستان دوست ناباب و یک دود دو دود واقعی است؟ چگونه باید با این افراد رفتار کرد تا این عادت را کنار بگذارند؟ در این زمینه با سجاد موسوی روانشناس گفت و گو کرده ایم.

اگر به سیگاری شدن فرزندتان مشکوکید، کارآگاه بازی در نیاورید!

موسوی معتقد است والدین باید هنگامی که به سیگار کشیدن فرزندشان مشکوک شدند در درجه اول باید خونسردی خود را حفظ کنند.

او در این باره به خبرنگار ایسکانیوز می گوید: در این شرایط بسیاری از والدین دچار اضطراب می شوند و نمی دانند چگونه باید با فرزند خود رفتار کنند زیرا تصور می کنند که در حال از دست دادن فرزندشان هستند و می خواهند به هر راهی متوسل شوند تا از سیگار کشیدن و از دست رفتن او جلوگیری کنند.

این روانشناس ادامه می دهد: در چنین شرایطی مادران فکر می کنند دنیا روی سرشان خراب شده و سعی می کنند با کارآگاه بازی و گشتن وسایل نوجوانان او را کنترل کنند و بیشتر پدران تصمیم می گیرند تا با تعقیب فرزندشان روابط او را تحت نظر بگیرند. برخی از والدین نیز تصمیم می گیرند با این موضوع به سختی برخورد کنند و فرزندشان را تهدید می کنند و برایش شرط و شروط می گذارند در صورتی که در چنین شرایطی نوجوانان لج بازی می کنند و این عمل را دور از چشم آنها انجام می دهند.

طوری رفتار نکنید که انگار اتفاقی نیافتاده، با او صحبت کنید

این روانشناس صحبت کردن با فرزندان را بهترین راه حل می داند و در این باره می گوید: بسیاری از والدین معتقدند نباید با فرزندانشان در این باره صحبت کنند زیرا حرمت ها حد و مرز های بین آنها از بین می رود پس تصمیم می گیرند طوری رفتار کنند که انگار اتفاقی نیفتاده است در صورتی که با این روش زمینه ای را فراهم می کنند تا نوجوان تصور کند چون متوجه سیگار کشیدن او نمی شوید اگر به مصرف الکل یا مواد مخدری مانند ماری جوانا روی بیاورد هم کسی متوجه نخواهد شد.

او ادامه می دهد: برای رفع این مشکل باید با فرزندانتان صحبت کنید و به آن ها بفهمانید که متوجه سیگار کشیدن آن ها شده اید و از این موضوع ناراحت هستید. اگر از افراد سیگاری یا کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند سوال کنید که چه چیزی باعث شد آن ها به سمت مصرف سیگار یا مواد کشیده شوند دلایلی را می آورند که شاید از نظر شما غیر معقول باشد ولی برای خودشان بسیار موجه است. از فرزندانتان بخواهید این دلایل را برایتان توضیح دهند و به او اطمینان خاطر دهید تحت هر شرایطی و با هر وضعیتی که هست از او حمایت خواهید کرد.

دلایلی که جرقه سیگار کشیدن در نوجوانان را روشن می کند

موسوی معتقد است بسیاری از نوجوانانی که به سیگار کشیدن رو می آوردند دچار درگیری فکری هستند زیرا نمی دانند که کودک اند یا بزرگ شده اند.

او با بیان این مطلب می گوید: برخی از نوجوانان در سن بلوغ دچار اضطراب شدید می شوند و ترجیح می دهند تنها باشند زیرا شناخت دقیقی از خود ندارند و نمی دانند از زندگی چه می خواهند.در چنین شرایطی ممکن است طبق شنیده های نادرست که سیگار کشیدن انسان را آرام می کند برای به دست آوردن آرامش از دست رفته به سیگار کشیدن رو می آورد.
او ادامه می دهد: ممکن است برخی نوجوانان برای جلب توجه، کنجکاوی و تجربه ای جدید و ... سیگار بکشند. والدین برای اینکه بتوانند این عادت ناپسند فرزندانشان را ترک دهند باید صبور باشند.

20106

کد خبر: 677055

وب گردی

وب گردی