آغاز آتش‌بس در سوریه در سایه مواضع ضد و نقیض تروریست‌ها

آتش بس در سوریه از نیمه شب گذشته در سایه استقبال طرفهای منطقه ای و بین المللی و مواضع ضد و نقیض گروههای تروریستی و همپیمانان آنها، اجرا شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، آتش‌بس مورد توافق روسیه و آمریکا که با موافقت دولت سوریه نیز روبه‌رو شد، از نیمه شب گذشته رنگ اجرایی به خود گرفت و این در حالی است که این آتش‌بس به مذاق گروه‌های تروریستی و حامیان آنها خوش نیامد.

در همین راستا یک کارشناس سیاسی به خبرنگار تسنیم در دمشق گفت که تعامل واشنگتن با گروههای مسلح این بار قاطعانه تر شده است، زیرا بعد از به تعویق انداختن جداسازی گروههای مسلحی که این کشور آنها را معتدل می‌داند از گروههای تروریستی مانند داعش و جبهه النصره، دیگر گزینه ای در اختیار ندارد.

وی افزود: این توافق، از طرفی برای برقراری آتش بس است و از طرف دیگر هدف از آن حمله به گروه تروریستی داعش و النصره از طریق همکاری بین روسیه و آمریکا و تاسیس مرکز مشترکی برای هماهنگی حملات و از سرگیری روند سیاسی حل بحران سوریه است.

وی درباره احتمال پایبندی گروههای مسلح به آتش بس بویژه در حلب گفت: ما همیشه ملاحظه کرده ایم که گروههای تروریستی حتی در صورت اعلام آتش‌بس هم غیر نظامیان را هدف حملات خمپاره‌ای و موشکی خود قرار می دهند، بنابراین این گروهها چه در صورت آتش بس و یا غیر آن به اقدامات تجاوزکارانه خود ادامه می‌دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز امیدورای کرد که این گروهها به آتش‌بس بویژه در ایام عید قربان پایبند بمانند.

اما توافق آتش‌بس در سوریه مورد استقبال طرفهای بین المللی و منطقه ای از جمله ایران، ترکیه، اتحادیه اروپا و دولت سوریه واقع شده است و در همین راستا فرمانده میدانی عملیات همپیمانان در سوریه تاکید کرد که توافقی کامل و نهایی برای بسته شدن مرزهای مشترک ترکیه و سوریه در برابر تروریستها شگل گرفته است و این همان خواسته مردم سوریه و همپیمانان از آغاز بوده است است تا اعملیات مبارزه با تروریسم تاثیرگذار تر باشد.

این در حالی است که گروههای مسلح و معارض مواضع ضد و نقیضی در خصوص آتش‌بس گرفته‌اند به گونه ای که برخی از آنها به صورت مشروط با آتش بس موافقت کرده اند و برخی دیگر نیز نسبت دوام آتش بس ابراز تردید و یا به طور کلی با آن مخالفت کرده اند.

در همین راستا گروه تروریستی احرار الشام اعلام کرد که این گروه به توافقی که روسیه و آمریکا به آن رسیده‌اند پایبند نمی‌ماند.

در مقابل گروههای مسلح در شهر دوما در حومه دمشق بر پایبندی خود به توافق آتش بس تاکید کردند.

300300

کد خبر: 677076

وب گردی

وب گردی