ایندیپندنت: عربستان حقوق کارگرانش را نمی‌دهد، ولی به جنگ یمن ادامه می‌دهد

رابرت فیسک روزنامه نگار مشهور در مقاله ای در ایندیپندنت به بحران مالی جدی عربستان پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز ترجمه این گزارش را در ادامه می‌خوانید؛

به نظر می رسد که دولت سعودی از پس بحران داخلی که دچار آن شده است برنیاید. به نوشته نشریه عرب نیوز، ٣١ هزار نفر از کارگران سعودی و خارجی به علت عدم دریافت حقوق و دستمزد خود به وزارت کار عربستان شکایت کرده اند. در یک مورد، کنسولگری هند و برخی از شهروندان هندی مقیم عربستان برای نجات هم وطنان خود از گرسنگی، به آن ها غذا داده اند.
درست یکسال پس از این که سلمان بن عبدالعزیز، شاه عربستان و خادم حرمین شریفین و رئیس خاندان آل سعود ویلای ویژه میلیونرها در نزدیکی شهر کان فرانسه را همراه با یکهزار مستخدمی که به همراه داشت برای ادامه تعطیلات به مراکش رفت، چنین به نظر می رسد که دولت سعودی دیگر همانند گذشته قادر نیست به راحتی دستمزد ده ها هزار کارگر شبه قاره هند را که برای اجرای طرح های عظیم عمرانی در این کشور کار می کنند و عرق می ریزند، پرداخت کند.
گرچه در رسانه های جهان خبری در این زمینه منتشر نمی شود اما دولت سعودی به شرکت های بزرگ ساختمانی از جمله گروه بن لادن، بابت اجرای طرح های بزرگ عمرانی و انبوهی از کارگران ، هندی، پاکستانی، سریلانکایی و ملیت های دیگر پولی پرداخت نکرده است و در مواردی تاخیر در این زمینه به هفت ماه می رسد.
سفارتخانه های هند و پاکستان با مقامات سعودی تماس گرفته و از آن ها خواسته اند تا حقوق کارگران خود را پرداخت کنند. اقتصاددان هایی که همانند دولت انگلیس به چاپلوسی و تملق گویی سعودی ها سرگرم بوده اند بی وقفه بر این نکته تاکید می کنند که دولت سعودی به علت سقوط قیمت نفت به شدت احساس درماندگی می کند. چاپلوسان دربار سعودی، نکته ای را که همه جهانیان از آن باخبرند، بازگو نمی کنند و آن اینکه ولخرجی ها محمد بن سلمان، معاون ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در جنگ بی نتیجه ای که علیه یمن به راه انداخته، مسئول گرفتاری های مالی خاندان آل سعود است. از سال گذشته تا کنون یعنی زمانی که پسر مورد علاقه شاه سلمان جنگ ابلهانه ای را علیه شورشیان شیعه حوثی و در حمایت از دولت یمن که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می شود به راه انداخت، هواپماهای سعودی که خلبان این کشور و امارات آن ها را با کمک مستشاران انگلیسی هدایت می کنند تعداد بیشتری بیمارستان، درمانگاه و انبار دارو را در یمن در مقایسه با بمباران این گونه مراکز از سوی آمریکایی ها در صربستان و افغانستان از سال ١٩٩٩ تا کنون آماج حملات هوایی خود قرار داده اند.
نتیجه چه بوده است؟ کشوری که شانزده درصد ذخایر اثبات شده جهان را در اختیار دارد و شرکت نفت آرامکو این کشور، روزانه بیش از یک میلیارد دلار درآمد دارد در وضعیتی قرار گرفته است که یکصد میلیارد دلار کسری بودجه دارد و قادر به پرداخت صورت حساب های خود نمی باشد. در ابتدا، از شکست مفتضحانه در یمن تحت عنوان " عملیات توفان قاطعیت" نام برده می شد که طولانی ترین و بی رمق ترین توفان در تاریخ معاصر خاورمیانه محسوب می شود . اکنون نام این عملیات به " برقراری امید" تغییر یافته است. بمباران یمن همچون پیش از عملیات برقراری امید، با کمک کارشناسان انگلیسی همچنان ادامه دارد. بی دلیل نبود که همین شاهزاده محمد چند ماه پیش اعلام کرد که پرداخت حقوق های دولتی کاهش خواهد یافت اما درآمدهای فردی افزایش می یابد.
در پاکستان، که سربازان این کشور بخش بزرگی از نیروهای مسلح عربستان را تشکیل می دهند، عدم پرداخت حقوق کارگران پاکستانی در عربستان جنجال به پا کرده و نمایندگان پارلمان از دولت خود می پرسند چرا سه شرکت سعودی مدت هشت ماه است حقوق کارگران پاکستانی را پرداخت نکرده و حتی به کارکنان خود غذا نیز نمی دهند. در برخی از موارد، شهروندان پاکستانی برای خرید مواد غذایی به هموطنان کارگر خود که در عربستان از گرسنگی رنج می برند پول پرداخت کرده اند.
گفته می شود دولت سعودی میلیاردها دلار به شرکت های ساختمانی بدهکار است. به تازگی مطالب و مقالاتی که آشکارا لحن بیگانه هراسی دارد در رسانه های عربستان به چاپ می رسند. عبدالرحمن سعد العرابی در مقاله ای که در نشریه سعودی گازت به چاپ رسیده نوشته است : بسیاری از خارجی ها از اینکه ما ثروتمند هستیم از ما متنفر و خشمگین هستند. برخی آن تا آنجا پیش می روند که می گویند ما سعودی ها سزاوار این ناز و نعمت نیستم. به همین علت است که در مواقعی که حقوق خود را دریافت نمی کنند، دست به خشونت می زنند.
به عقیده من، هستند کسانی که مبالغ هنگفتی پول نقد به جبهه النصره که به تازگی نام خود را به جبهه فتح شام- النصره تغییر داده، یا القاعده و دولت اسلامی که در سوریه صف آرایی کرده اند، پرداخت می کنند.
کارکنان سفارتخانه های فیلیپین ، فرانسه و بسیاری از کشورای دیگر در خاورمیانه مشکلات مربوط به عدم پرداخت حقوق به کارگران و صورت حساب شرکت های پیمانکار را با مقامات سعودی در میان گذاشته اند. پاسخ مقامات شرکت " سعودی اوگر" به پرسش های مربوط به مساله به تعویق افتادن پرداخت ها به کارکنان این شرکت این است که مسایلی پیش آمده که باعث شده اند تا ما نتوانیم به موقع به تعهدات خود در قبال کارمندان مان عمل کنیم.
دولت عربستان اصرار دارد که حقوق کارکنان این شرکت پرداخت شده است. بسیاری از کارکنان این شرکت مسلمانان سنی هستند که از مناطق سنی نشین لبنان برای کار به عربستان آمده اند و کسانی هستند که اغلب در انتخابات به سعد پسر رفیق حریری رهبر پیشین سنی ها رای می دهند. یکی از کارکنان شرکت سعودی اوگر در اظهار نظری غیرعادی گفت به علت لغو بسیاری از طرح ها، وضعیت این شرکت آشفته است. در این میان کارکنان شرکت ساختمانی " یونایتد سیماک " از اینکه چهار ماه است حقوق دریافت نکرده اند، شکایت دارند. دولت سعودی حتی به کارکنان این شرکت اجازه ترک کشور را نیز نمی دهد. از قرار برخی از کارکنان این شرکت یکسال و نیم است که حقوق دریافت نکرده اند.
بر خلاف شرکت های بزرگی همچون بن لادن و اوگر، شمار زیادی برای شرکت های کوچک تر کار می کنند و چون همه توجه ها به شرکت های بزرگ معطوف است، کارکنان شرکت های کوچک نادیده گرفته می شوند. سرانجام اینکه، کشور پادشاهی – دیکتاتوری عزیز ما یعنی عربستان که علیه حوثی های شیعه ، حزب الله شیعه و رژیم شیعه علوی در دمشق و ایران جنگی به راه انداخته است که پایانی ندارد.
آیا چند سال پیش " قرارداد تسلیحاتی یمامه " که به اندازه جنگ هایی که عربستان به راه انداخته خطرناک است به امضا نرسید. برای خرید جنگ افزار بر اساس قرارداد یمامه که در عربی به معنی کبوتر است هیچ مشکل و کمبودی وجود نداشت. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .

300300

کد خبر: 677081

وب گردی

وب گردی