پاکستان و روسیه با هدف برداشتن گامی دیگر در مسیر توسعه همکاری های نظامی و دفاعی، پیش از پایان سال جاری میلادی نخستین رزمایش نظامی مشترک خود را برگزار خواهند کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رسانه های پاکستان، 'قاضی خلیل الله' سفیر پاکستان در مسکو ضمن اعلام این خبر گفته است که این رزمایش مشترک، گامی دیگر از سوی پاکستان و روسیه در مسیر گسترش همکاری های نظامی و دفاعی خواهد بود.
به گزارش ایرنا، 200 نفر از نیروهای ارتش دو کشور در این رزمایش مشترک حضور خواهند یافت. جزئیات بیشتری در باره این رزمایش مشترک از جمله زمان دقیق و مکان برگزاری آن و نوع این رزمایش اعلام نشده است.
سفیر پاکستان در مسکو گفته است که این رزمایش نماد روند رو به جلوی همکاری پاکستان و روسیه و خواهد بود و حاکی از تمایل هر دو کشور برای گسترش همکاری های نظامی و دفاعی دوجانبه است.
پیش از این، رسانه های پاکستان به نقل از خبرگزاری 'تاس' روسیه اعلام کرده بودند که دو کشور در سال جاری میلادی، برای نخستین بار رزمایش مشترک زمینی برگزار خواهند کرد.
براساس گزارش خبرگزاری تاس روسیه، ژنرال 'اولگ سالیوکوف' فرمانده نیروی زمینی ارتش روسیه اعلام کرده است که ارتش این کشور برگزاری هفت رزمایش بین المللی را در سال 2016 از جمله نخستین رزمایش مشترک با پاکستان در مناطق کوهستانی، در برنامه دارد.
به گفته این فرمانده ارشد ارتش روسیه، نیروهای این کشور رزمایش های مشترکی نیز با هند و مغولستان در سال جاری میلادی برگزار خواهند کرد.

** افزایش سفرهای متقابل مقام های نظامی و دفاعی پاکستان و روسیه
از حدود دوسال پیش تا کنون، میزان تماس ها و رفت و آمدها میان مقام های دفاعی و نظامی روسیه و پاکستان به کشورهای یکدیگر افزایش یافته و با امضای قرارداد همکاری های دفاعی میان روسیه و پاکستان که حدود دو سال پیش و هنگام سفر وزیر دفاع روسیه به اسلام آباد انجام شد، فصل جدیدی از همکاری های نظامی و دفاعی میان دو کشور صاحب سلاح هسته ای آغاز شده است.
اوایل شهریور ماه جاری، ژنرال 'راشد محمود' رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان به مسکو رفت و دیدارهای مهمی با مقام های دفاعی و نظامی روسیه از جمله با 'والری گراسیموف' رئیس ستاد نیروهای مسلح این کشور انجام داد.
سفر 'سرگئی شویگو' وزیر دفاع روسیه به پاکستان در آبان ماه 1393، سفر سال گذشته ژنرال 'راحیل شریف' فرمانده ارتش پاکستان به روسیه و سفر تابستان سال جاری فرمانده نیروی هوایی پاکستان به مسکو حکایت از گام های رو به جلو دو کشور برای گسترش همکاری های دفاعی-نظامی دارد.
پاکستان نسبت به خرید برخی تجهزات دفاعی-نظامی پیشرفته از روسیه ابراز تمایل کرده و این ابراز تمایل، به ویژه پس از کنار کشیدن آمریکا از قرار داد فروش جنگنده های اف-16 به پاکستان و نیز افزایش همکاری های هسته ای آمریکا با هند، می تواند از اهمیت و حساسیت بالا برخوردار باشد.
تا کنون قرارداد فروش تعدادی بالگرد نظامی MI-35 ساخت روسیه به پاکستان نهایی شده اما تاکنون هیچ بالگردی به پاکستان تحویل نشده است. پاکستان همچنین برای خرید جنگنده های سوخو 35 از روسیه ابراز تمایل کرده و گفت و گوهایی میان دو طرف در این زمینه انجام شده است اما هنوز قراردادی در این زمینه امضا نشده است.
300300

کد خبر: 677148

وب گردی

وب گردی