از رفتن محمد بنا تا تغییر دوباره قانون کشتی فرنگی!

محمدرضا رمضان پور

پس از کسب نتایج نامطلوب کشتی فرنگی در المپیک ریو و خدا حافظی محمد بنا اکنون زمزمه های جایگزینی حسن رنگرز به جای محمد بنا به گوش می رسد. مرداد ماه بود که تیم ملی کشتی فرنگی با همان ترکیب المپیک لندن راهی المپیک 2016 ریو شد. تیم ملی کشتی فرنگی که با هزار و یک امید پا به این دوره از المپیک گذاشته بود، متأسفانه نتوانست نتیجه خوبی را در المپیک 2016 ریو کسب کند. این امر سبب شد تا انتقاد های زیادی در مورد تیم ملی کشتی فرنگی شود در این انتقاد ها حرف های زیادی گفته شد که به نظر مسئولان و پیشکسوتان این رشته ناعادلانه و مغرضانه بوده است.
اگر بخواهیم به لحاظ فنی این موضوع را دنبال کنیم به نتیجه ای مشترک با فدراسیون و پیشکسوتان این رشته ورزشی می رسیم که محمد بنا تنها 11 ماه قبل از المپیک تیم را در اختیار خود گرفت و فرصت زیادی برای جمع کردن تیم نداشت. از سوی دیگر محمد بنا نفرات جایگزینی هم نداشت تا بتواند مسابقات انتخابی برگزار کند. در واقع وقتی تیم در اختیار بنا بود به برگزاری مسابقات انتخابی نمی رسید و اگر هم مسابقات انتخابی برگزار می شد احتمال به وجود آمدن جنجال های فراوان مانند کشتی آزاد بسیار زیاد بود.
به هر ترتیب محمد بنا با توجه به امکاناتی که در اختیار او گذاشتند سعی کرد اول سهمیه المپیک را برای ایران کسب کند و بعد تیم ملی را در بهترین شرایط راهی المپیک کند. بنا تمام تلاش خود را کرد و تیم ملی را راهی برزیل کرد اما او و اعضای کادر فنی انتظار چنین نتیجه ای را نداشتند چرا که محمد بیشتر حرف های خود را در پس اشک هایش پنهان کرده بود و بعد از شکست قاسم رضایی و امید نوروزی سکوتش را شکست.
المپیک ریو، المپیک تلخی برای کشتی فرنگی ایران بود و انتقاد هایی که در مورد مربی و بازیکنان در این دوره از رقابت ها به گونه ای بود که همه آن ها به این نوع انتقاد ها اعتراض کردند. در واقع باید گفت کسی که اطلاعات لازم در مورد تیم ملی را ندارد انتقاد نکند بهتر است.
پس از المپیک رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی از بنا حمایت کرد و گفت که او باید بماند و کشتی فرنگی ایران را احیا کند، اما بعد از چند روز بنا در پیامی به صورت رسمی از تیم ملی کشتی فرنگی خداحافظی کرد و در سخنان خود از تمام شدن دوره خود در کشتی فرنگی سخن گفت که این حرف او از سوی پیشکسوتان کشتی رد شد.
هیچ کس نمی داند که به فاصله چند روز چه اتفاقاتی رخ داد که سرمربی تیم کشتی فرنگی تصمیم به خداحافظی از تیم ملی کشتی فرنگی گرفت. بعد از پیام خداحافظی او کمیته فنی فدراسیون هم که هیچ علاقه ای به بررسی موضوعات پیش آمده ندارد به فکر انتخاب جایگزین برای او افتاد. این اقدام فدراسیون سوال های زیادی را برای اهالی کشتی به وجود آورده است که آیا محمد بنا اینقدر برای شما بی ارزش است که پیگیر خداحافظی او نشدید؟ آیا محمد بنا که تنها 11 ماه تیم ملی کشتی فرنگی را در اختیار داشت می توانست نتیجه بهتر از این بگیرد؟ و...... .
مهم ترین مسئله این جاست که کمیته فنی بدون حضور رئیس فدراسیون و کادر فنی تیم های ملی این تصمیم را گرفته است. لازم به ذکر است که رئیس فدراسیون کشتی در این بازه زمانی برای انتخابات فیلا به فرانسه سفر کرده بود.
اکنون زمزمه های جایگزینی حسن رنگرز به جای محمد بنا به گوش می رسد که این موضوع به عقیده پیشکسوتان با وجود او کاری بسیار اشتباه است.
با وجود این همه مشکلاتی که اکنون برای تیم ملی کشتی فرنگی به وجود آمده است فدراسیون جهانی نیز پای خود را در یک کفش کرد و قانون کشتی فرنگی را تغییر داد. با تغییر قانون کشتی فرنگی خاک در کشتی حذف شد و به جای خاک، امتیاز مستقیم به حریف پس از دو بار خطا از سوی کشتی گیر را جایگزین کرد.
حال با این شرایط باید منتظر بمانیم تا ببینیم فدراسیون کشتی چه تصمیمی را در مورد تیم ملی کشتی فرنگی می گیرد آیا محمد بنا برمی گردد؟ باید در نظر داشته باشیم که تیم ملی کشتی فرنگی نیز به یک خانه تکانی اساسی نیاز دارد و تنها این کار را بنا می تواند انجام دهد.

605/602

کد خبر: 677244

وب گردی

وب گردی