عکس اتباع افغانی در قفس کذب است/توضیحات سفارت ایران

طی چند روز گذشته اخبار ضد و نقیضی در فضای مجازی مبنی بر دستگیری اتباع بیگانه در شیراز دست به دست چرخید که این موضوع علاوه بر حواشی زیاد بازتاب منفی در میان اتباع افغانی داشت و سبب برانگیختن خشم آنها شد، تا جایی که روز گذشته بالاخره مشخص شد که در راستای اجرای طرح های امنیت در شیراز تعداد معدودی از اتباع خارجی به دلیل ارتکاب جرم دستگیر شده بودند که مانند دیگر متهمان با آنها برخورد شده بود و اساسا شایعات منتشر شده کذب است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان امروز این حادثه واکنش های گسترده ای را به دنبال داشت، چنانکه علاوه بر اظهارنظر اتباع افغانی و نماینده مردم شیراز درمجلس و سخنگوی ناجا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز نسبت به ماجرا واکنش نشان داد. موج اعتراضات افغان ها که این روزها روانه ایران شده است، زنگ خطری را به صدا در آورده تا با دقت بیشتری در استحکام روابط دو کشور کوشیده شود.

نگین باقری در این گزارش می نویسد: انتشار تصاویر اتباع خارجی بازداشت شده در وضعیتی مشابه قفس بازتاب شدیدی در میان افغانستانی ها داشت، تا جایی که نماینده مردم هرات، روزنامه نگار و وبلاگ‌نویس افغانستانی به این اتفاق واکنش نشان دادند و پس از قتل ستایش دختر شش ساله افغانستانی، بار دیگر در روابط ایران و افغانستان مساله‌ تازه‌ای به وجود آمد.

پنجشنبه محمدرضا خوشک، نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان در اعتراض به این اتفاق نوشت: «می‌گویند در شهرى که سعدى گفته، تو کز محنت دیگران بى غمى نشاید که نامت نهند آدمى، مردمانش انسان ها را در قفس به نمایش می گذارند.» همچنین سایت شبکه اطلاع رسانی افغان با تیتر «نمایشگاه افغانستانی های در قفس در ایران» انتشار عکس های افغانستانی های در قفس را به دور از شان و منزلت انسانی و اسلامی دانست. این در حالی است که فضای مجازی به اعتراض افغان ها نیز دامن زده است، تا جایی که مصطفی هزاره، شاعر و روزنامه نگار افغان نیز در فیسبوک مدعی شده: «فقط همین قدر می گویم که دولت های همسایه ما خیلی ناجوانمرد هستند. می خواهم از سکوت نسل تحصیلکرده ایران بگویم که اگر آنها سکوت کنند دیر یا زود سرنوشت شان بدتر از این تصاویر خواهد شد. جامعه ای که آگاه و مسئول و دانا نباشد، سرنوشتش تباهی است. اینگونه پیش برود دیر یا زود شما نیز گرفتار آوارگی و مهاجرت خواهید شد. البته شک دارم که بقیه مردم دنیا مثل شما متعصبانه فکر کنند.»

به گزارش انصاف نیوز، مهدی جعفری وبلاگ نویس «افغانستان سرزمین من» نیز با تیتر «پلیس ایران با افتخار، مهاجرین افغانستان را در داخل قفس به نمایش گذاشت!»، خطاب به دولتمردان افغانستان نوشت: «صحنه تکان دهنده و غیر انسانی این نمایشگاه اتباع کشور عزیزمان افغانستان بود که در قفس های آهنین در معرض دید گذاشته شده بود. وای خداوند جهان تحمل این ننگ را دیگر ندارم...! در عصر مدرن و حرکات زمان جاهلیت...! اینها درست است که افغانی اند و به صورت قاچاق وارد کشور همسایه شده‌اند، اما انسان‌اند و مسلمان! با وجود این، وزارت مهاجران افغانستان برخورد نیروی انتظامی شیراز با پناهجویان افغان را توهین آمیز دانسته و پیگیری جدی این موضوع را از دولت جمهوری اسلامی ایرانی خواسته است.

توضیحات نماینده شیراز

«بعداز انتشار تصاویر نگهداری تعدادی بازداشتی در حصارهای فلزی، موضوع را از طریق فرمانده انتظامی استان فارس پیگیری کردم و آنها گفتند که این بازداشتی‌ها لزوما ارتباطی با اتباع بیگانه نداشته‌اند و عمدتا از سارقان مسلح و قاچاقچیان بوده اند.» این اظهارنظر جمعه توسط نماینده مردم شیراز در مجلس انجام شد. به گفته بهرام پارسایی بر اساس توضیحات پلیس انتظامی استان فارس، تعدادی سارق مسلح، غیرمسلح، اشرار و قاچاقچیان دارای تابعیت ایرانی یا اتباع غیرمجاز در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی که به صورت مستمر اجرا می شود، توسط واحدهای عملیاتی دستگیر و در محوطه یگان، به وسیله راهبندهای فلزی محصور شده بوده‌اند. او تاکید کرد که طبق اظهارات پلیس این روش جداسازی برای زمان کوتاه بوده و متهمان بعد از یکی دو ساعت تحویل مراجع قضائی شدند.

واکنش فرمانده انتظامی فارس درباره نمایش اتباع بیگانه

اجرایی کردن طرح ارتقای امنیت اجتماعی یکی از اولویت های مهم نیروی انتظامی است که به واسطه آن معتادان و بزهکار شناسایی و از سطح شهر جمع آوری می شوند. این طرح خواسته مردم برای رسیدن به امنیت است که نیروی انتظامی را مجاب می کند تا با جدیت تمام آن را دنبال کند. گرچه چندی پیش به درخواست مردم شیراز طرح امنیت اجتماعی در برخی محله‌های برگزار شد و جنجالی به پا کرد، اما وقتی امنیت اجتماعی به خطر می افتد دیگر فرقی نمی کند که یک ایرانی در آن دخیل باشد یا یک اتباع خارجی، برخورد با همگی شان یکسان است. «مطالب منتشر شده در رسانه ها و فضای مجازی با عنوان (به نمایش گذاشتن اتباع بیگانه) در شیراز از سوی فرماندهی انتظامی استان فارس تکذیب می شود.» این اظهار نظر شنبه توسط سخنگوی ناجا انجام شد. به گفته منتظر المهدی اجرای طرح های امنیت اجتماعی برای برخورد با خرده فروشان مواد مخدر، سارقان مسلح، عادی، تحت تعقیب، اراذل و اوباش و مجرمان فراری بنا به خواست مردم شیراز در مورد محله‌های هدف، با هماهنگی دستگاه قضائی به اجرا درآمده بود. او افزود: با اجرای این طرح ماموران یگان های پلیسی اقدام به دستگیری تعدادی از مجرمان و متهمان تحت تعقیب کردند که در این راستا برای اقدامات پلیسی و تحقیقات مرتبط با جرایم مربوطه، دستگیرشدگان در زمین چمن یکی از مراکز انتظامی به صورت موقت تحت نگهداری پلیسی قرار گرفته بودند. به گزارش مهر، سخنگوی ناجا عنوان کرد: پس از پایان اجرای طرح، بلافاصله با حضور قاضی، متهمان دستگیرشده تعیین تکلیف شدند و متهمان سابقه دار به بازداشتگاه منتقل شدند.

توضیحات سفارت ایران

پس از حواشی دستگیری اتباع خارجی در شیراز و واکنش پارلمان افغانستان، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل به میان آمد و ضمن احترام به مردم افغانستان نسبت به نمایش گذاشتن اتباع خارجی بازداشت شده در قفس توضیحاتی را ارائه داد. به گزارش ایسنا، در متن ارسالی روز شنبه، بیستم شهریور از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل آمده است: «انتشار یک تصویر گزینشی از افراد دستگیر شده توسط نیروی انتظامی شیراز شامل اتباع غیرمجاز و انعکاس نادرست اخبار مربوط به اقدامات پلیس جهت ارتقای امنیت اجتماعی مردم آن شهر، که متاسفانه با انتشار شتاب زده بیانیه وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان جمهوری اسلامی افغانستان در این مورد همراه شد، موجب ایجاد تصورات نادرستی در افکار عمومی مردم شریف افغانستان مبنی بر قرار دادن و نمایش هموطنان آنها در قفس توسط پلیس شیراز شده است. لازم به ذکر است افراد دستگیر شده توسط نیروی انتظامی در فضای باز و پشت نرده نگه داشته شده‌اند و به هیچ عنوان کسی داخل قفس قرار داده نشده و به هیچ وجه نیز قصدی مبنی بر توهین به آنها در کار نبوده است. این افراد که لزوما از اتباع کشور افغانستان نیز نبوده‌اند به دلیل اقدام به ورود و اقامت غیر قانونی دستگیر شده‌اند؛ بنابراین مهاجر یا پناهنده محسوب نمی شوند و برخورد پلیس با آنها براساس مقررات ایران صورت گرفته و به هیچ عنوان خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی و توافقنامه های دوجانبه در مورد حقوق مهاجران و پناهندگان نبوده است. بنابراین، قضاوت‌ها و مواضع مبتنی بر اخبار غیر دقیق رسانه‌ای منصفانه نبوده و شایسته خیرخواهان روابط دوستانه دو ملت و دولت مسلمان و همسایه نیست.»

105105

کد خبر: 677281

وب گردی

وب گردی