ناگفته های وزیر بهداشت از فاجعه منا/به صورت ناشناس وارد یکی از سردخانه های بزرگ در منا شدیم...

وزیر بهداشت شب گذشته و همزمان با عید سعید قربان و سالگرد فاجعه منا، با یکی از خانواده های شهدای منا دیدار کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، دکتر سید حسن هاشمی شب گذشته با حضور در منزل شهید مهندس قاسم قنبری؛ مسئول گروه بهداشت محیط در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با خانواده این شهید دیدار و گفت و گو کرد.
دکتر هاشمی در این دیدار گفت: سال گذشته در موسم حج، روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و این سختی برای خانواده های شهدا چندین برابر بود اما دولت و نظام در این مورد بسیار خوب عمل کرد چرا که در آن زمان انتقال اجساد مطهر شهدا به کشور با مشکل روبرو بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه زمانی که ما به عربستان سفر کردیم، فضای سنگینی حاکم بود، افزود: حجاج ایرانی بسیار مضطرب و نگران بودند و به دلیل رفتار سعودی ها سرنوشت اجساد مطهر شهدا مشخص نبود.

دکتر هاشمی در ادامه درباره شرایط نگهداری این اجساد گفت: به صورت ناشناس با دو نفر از دوستان وارد یکی از سردخانه های بزرگ در منا شدیم و یکی از دوستان، من را به عنوان پزشک معرفی کرد و به عوامل سعودی گفت که برای پیگیری یکی از شهدا که عکس آن را دیده ایم به اینجا آمده ایم و اجازه دادند تمام بخش ها را از نزدیک ببینم.
وزیر بهداشت در تشریح بیشتر گفت: بخش هایی بود که در وضعیت نامناسبی اجساد مطهر شهدا و در دمای نامناسب نگه داری می شد و در تمام مدت حضور، متوجه جایگاه حقوقی ما نشدند و همین مساله باعث شد که بتوانیم از تمام بخشها بازدید کنیم. اما وقتی از آنجا خارج شدیم، چند تن از حجاج ایرانی در بیرون از سردخانه ما را شناختند و به مامورین سعودی گفتند که این شخص، وزیر بهداشت کشور ما است و ما هم می خواهیم همراه ایشان اجساد مطهر شهدا را ببینیم.

دکتر هاشمی اضافه کرد: مامورین سعودی پس از اینکه متوجه شدند که من وزیر بهداشت ایران هستم ما را به اتاقی هدایت کردند و پس از پذیرایی، اقدام به گرفتن عکس و فیلم کردند.

وزیر بهداشت، در ادامه به جلسات طولانی و سنگین با مقامات سعودی و تلاش برای بازگرداندن اجساد مطهر شهدا اشاره کرد و گفت: جلسه روز دوم با امیر مکه، رییس اطلاعات ارتش، معاون وزرای امور خارجه، کشور و بهداشت و مسئولان ارشد سعودی بسیار سنگین بود .

دکتر هاشمی گفت: ابتدای این جلسه بسیار تلخ بود چون به ما اعلام کردند به دلیل عدم امکان حمل و نقل اجساد، باید رضایت بدهید که اجساد مطهر شهدا در عربستان دفن شود و همه کشورها رضایت داده بودند که اجساد حجاج خود را در آنجا دفن کنند و من به آنها گفتم ما به بقیه کشورهای کاری نداریم اما مردم ایران و پدران و مادران ایرانی بعد از گذشت سه دهه از جنگ تحمیلی، هنوز منتظر استخوانها و پلاک فرزندان خود هستند و به هیچ عنوان اجازه دفن حجاج ایرانی در عربستان را نمی دهیم.

دکتر هاشمی در ادامه افزود: به مسئولان ارشد سعودی گفتم که تعداد حجاج ایرانی مفقود شده مشخص است چون آنها می گفتند که اجازه بدهید پس از نمونه برداری DNA و دفن حجاج ایرانی، مشخصات شهدا را به ایران اعلام می کنیم اما پس از مذاکرات بسیار طولانی توافق شد که پیکر 180 تن از حجاج ایرانی شناسایی شده را به ما تحویل دهند.
وزیر بهداشت همچنین گفت: شب اول حضورم در عربستان در کاروانی از حجاج ایرانی نیشابوری حضور یافتم که فقط 3 نفر از آنها زنده مانده بودند .
بنابر این گزارش خانم دکتر تاجیک، همسر شهید قنبری هم در این دیدار با بیان اینکه این شهید بزرگوار مسئول گروه بهداشت محیط در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود، افزود: دو سال پیش ایشان به عنوان ناظر بهداشتی در ایام حج تمتع به عربستان سفر کرده بود و به کرونا ویروس هم مبتلا شد که حدود 3 تا 4 ماه تحت درمان قرار گرفت و بنا نبود که در حج سال گذشته به عربستان اعزام شود و در روزهای آخر به جای یکی از همکاران خود به نیت بجا آوردن حج برای پدرش به این سفر رفت.
او با اشاره به غیر قابل باور بودن شهادت مهندس قنبری، گفت: ما در ایران بودیم و عمق فاجعه را از نزدیک حس نمی کردیم و تصور می کردیم که شهید قنبری توانسته است خودش را نجات دهد و وقتی که با همکاران ایشان تماس می گرفتم، هیچ کس به ما امیدواری نمی داد و اعلام می کردند که وضعیت مناسب نیست.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرری ضمن انتقاد از بی تدبیری و بی کفایتی سران سعودی، گفت: هر چه فکر می کنم و خاطرات گروه های پزشکی حاضر در صحنه فاجعه را می خوانم، باور کردن این مقدار بی کفایتی برایم دشوار است و هنوز هم به دلیل این بی کفایتی، حاضر به عذرخواهی نیستند در حالی که ادعای مسلمانی هم دارند اما ذره ای انسانیت در وجود آنها نیست.

او گفت: جسد شهید قنبری را در روزهای اول در عربستان دفن کرده بودند و با تلاش و پیگیری که تیم اعزامی دولت انجام داد باعث شد تا پیکر شهید قنبری به کشور بازگردد و پس از تایید هویت از طریق DNA، در شهرستان خمین به خاک سپرده شد.

گفتنی است شهید قنبری که شهریورماه سال گذشته در منا به فیض شهادت رسید، دارای دو فرزند؛ 13 ساله دختر و یک فرزند 10 ساله پسر است و همسرشان خانم دکتر تاجیک که در حال حاضر رییس شبکه بهداشت و درمان شهرری هستند؛ فرزند و خواهر شهید بوده و پدر و برادرش در دوران جنگ تحمیلی به فیض شهادت نایل آمدند.

20106

کد خبر: 677363

وب گردی

وب گردی