راهکار فرمانده آمریکایی برای جلوگیری از تقابل در خلیج فارس

یکی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی آمریکا با توجه به تنش های به وجود آمده میان این کشور و ایران در خلیج فارس، خواستار توافق با تهران برای جلوگیری از مشکلات آتی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، دریادار «جان ریچاردسون» فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا گفت: رویارویی‌های اخیر بین شناورهای ایران و آمریکا حاکی از آن است که دو کشور بایستی برای اجتناب از خطاهای محاسباتی بر سر برخی قواعد رفتاری توافق کنند.

به گزارش مهر، ریچاردسون همچنین اعلام کرد که چندین برخورد ایجاد شده میان کشتی‌های جنگی نیروی دریایی آمریکا و ایران در خلیج فارس نشان دهنده نیاز هر دو کشور به قبول برخی قوانین به منظور جلوگیری از اقدامات خطرناک است.

این وضعیت در حالی است که فاکس نیوز از پیام هشدار آمیز ایران به دو هواپیمای جاسوسی آمریکا در خلیج فارس که در نزدیکی سواحل ایران درحال پرواز بودند خبر داده است.

ریچاردسون با اشاره به اینکه توافق‌هایی از این دست بین آمریکا با روسیه و چین به کاهش مخاطرات کمک کرده، افزود: اینها برخی از موارد تنش آفرین هستند که در آنها خطاهای محاسباتی تاکتیکی وجود دارند و هر چه شما به این موارد نزدیک‌ تر می‌شوید، حاشیه خطا کمتر شده و خطاهای انسانی می‌توانند نقش بزرگتر و بزرگتری بازی کنند. ما روش‌هایی برای جلوگیری از رویدادها با روس‌ها داریم و دستورالعمل رویارویی‌های برنامه ‌ریزی‌نشده با چینی‌ها هم بسیار بسیار سودمند بوده است.

وی در ادامه گفت: بنابراین بسیار اهمیت دارد تا جایی که امکان دارد از بروز چنین اقداماتی جلوگیری کنیم. هیچ چیز خوبی از این مسئله خارج نمی‌شود و همچنین بر قدرت مذاکره رهبران با یکدیگر تاکید می‌کند.

ریچاردسون در سمیناری در اندیشکده مرکز واشنگتن برای پیشرفت آمریکایی گفت که برای فرماندهان هر دو کشور اهمیت دارد که ابزاری برای گفتگو درباره حوادث اینچنینی در اختیار داشته باشند.

ریچاردسون ادامه داد: تنظیم چنین قوانینی با ایرانی‌ها همچنین می‌تواند بسیار مفید باشد به شکلی که می‌توانیم چارچوب‌ هایی برای نحوه عملکرد در چنین مواقعی داشته باشیم که ما را به جای برخوردهایی که واقعا منافعی برای ما به همراه ندارد به رویارویی موثرتر در دریا هدایت می‌کنند.

303300

کد خبر: 677370

وب گردی

وب گردی