جهانگیری: باید از اطلاعات و داده های سازمان زمین شناسی در برنامه های توسعه ای کشور استفاده شود

معاون اول رییس جمهور سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور را سازمانی علمی، تخصصی و توانمند توصیف کرد و گفت: سازمان زمین شناسی سازمانی پایه ای، بنیادی و اساسی است که اطلاعات و داده های بسیار مهمی تولید می کند و باید از این اطلاعات در همه برنامه های توسعه ای کشور استفاده شود.

به گزارش ایسکانیوز ، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (سه شنبه) پس از بازدید از مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در نشستی با حضور مدیران و مسئولین این سازمان اظهار داشت: سازمان زمین شناسی از مجموعه های توانمند و تخصصی کشور است که سرمایه های خوبی از نظر نیروی انسانی در اختیار دارد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه سازمان زمین شناسی در سالیان گذشته از نظر تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی در وضعیت خوبی قرار نداشت، افزود: خوشبختانه در دو دهه اخیر کارهای خوبی در این زمینه رخ داده و تجهیزات پیشرفته و آزمایشگاه های خوبی در این سازمان نصب و راه اندازی شده است.
وی از همه دستگاه های اجرایی کشور خواست در انجام پروژه ها و برنامه های خود به اطلاعات و داده های سازمان زمین شناسی متکی باشند چرا که هر کار توسعه ای و هر پروژه ای که در بخش های عمرانی می خواهیم انجام دهیم نیازمند اطلاعات سازمان زمین شناسی است.
جهانگیری ادامه داد: البته سازمان زمین شناسی نیز باید تلاش کند تا همواره اطلاعات به روز و مدون در اختیار داشته باشد و آن را به دستگاههای اجرایی ارائه دهند.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به مشکلات و مسائل دریاچه ارومیه و تالاب های کشور که با مشکل مواجه هستند، گفت: می توان نسبت به رفع مشکلات دریاچه ارومیه و برخی از تالاب های کشور با مطالعات زمین شناسی و استفاده از توانمندی های علمی سازمان زمین شناسی اقدام کرد.
وی همچنین بر اهمیت اطلاعات و داده های سازمان زمین شناسی در اتخاذ تصمیمات مهم تاکید کرد و اظهار داشت: باید جایگاه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از نظر حقوقی ارتقاء پیدا کند تا نظرات کارشناسی و علمی این سازمان بعنوان نظرات مرجع تلقی شود.
دکتر جهانگیری در ادامه با اشاره به ظرفیت های فراوان کشور در بخش معدن، گفت: براساس اطلاعات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، ایران بر روی کمربند معادن جهان واقع شده است اما متاسفانه تاکنون آن طور که باید از این معادن بهره برداری صورت نگرفته است.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در برخی مناطق کشور نظیر سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و سایر استان هایی که برای توسعه با محدودیت مواجه هستند، می توان از ظرفیت های معدنی در این مناطق استفاده کرد و با اکتشاف و استخراج این معادن به توسعه اقتصادی این استان ها کمک کرد.
وی همچنین بر لزوم تاسیس شرکت های قدرتمند اکتشافی در کشور تاکید کرد و افزود: یکی از نیازهای کشور در بخش معادن این است که شرکت های توانمند در حوزه اکتشاف تاسیس شود و بتوانند به طور قاطعانه اعلام کنند که در کدام مناطق، معدن با عیار و ذخیره مناسب برای استخراج وجود دارد.
جهانگیری همچنین با اشاره به ریسک های موجود در حوزه اکتشافات گفت: زمانی صندوق ضمانت اکتشافات در کشور تاسیس شد و امروز نیز با توجه به ریسک های موجود در اکتشافات معدنی، نیازمند حمایت و تحت پوشش قرار گرفتن برنامه های اکتشافاتی در کشور هستیم.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه پروانه بهره برداری معادن از نظر نظام بانکی بعنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات و تامین مالی مورد قبول واقع نمی شود، تصریح کرد: برای حل این مشکل باید پروانه بهره برداری معادن در جایی مانند بورس خرید و فروش شود تا معادن به لحاظ اقتصادی ارزش پیدا کرده و نظام بانکی بتواند برای آن تامین مالی انجام دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه هم اکنون در مقطعی قرار داریم که اقتصاد مقاومتی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی و به حرکت درآوردن اقتصاد کشور در اولویت قرار دارد، گفت: برای اجرای این برنامه ها باید بیش از گذشته به بخش معدن توجه داشته باشیم و در برنامه ششم توسعه نیز باید این موضوع را لحاظ کنیم تا با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی معدن به یک رشته مهم تولیدی در کشور تبدیل شود.
جهانگیری با اشاره به گزارش های ارائه شده مبنی براینکه در حال حاضر 6 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور مربوط به صادرات کالاهایی است که بر پایه مواد معدنی تولید شده اند اظهار داشت: باید به دنبال تولید کالاهایی باشیم که بر پایه ذخایر معدنی است. مثلا در تولید کاغذ می توان به جای استفاده از چوب و تخریب جنگلها از سنگهای معدنی نظیر سنگ آهک استفاده کرد تا بدین ترتیب دغدغه های موجود نسبت به از بین رفتن جنگلها مرتفع شود.
در این نشست که وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی نیز حضور داشتند، گزارشی از پتانسیل منابع آب های جدید، حجم کل آب تجدید شونده و مطالعات بیلان آب سازندهای کارستی ارائه شد.

206/201

کد خبر: 677412

وب گردی

وب گردی