صالحی: آماده خرید راکتور هسته‌ای از ژاپن هستیم/چین برای ساخت نیروگاه اتمی پیشنهاد مالی داده است

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت که ایران آماده است تا از ژاپن راکتورهای هسته‌ای خریداری کند اگر پیشنهاد فروش نیز با پشتیبانی تجاری پرسود همراه باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری کیودو ژاپن، با بیان این‌که "ایران آماده خرید راکتور هسته‌ای از ژاپن است" گفت: به طور قطع اگر پیشنهاد یا طرح پیشنهادی از ژاپن دریافت کنیم که از نظر ما جالب باشد حتما آماده‌ایم تا وارد مذاکرات در این زمینه شویم. هرچند ایران تاکنون این موضوع را با طرف ژاپنی در میان گذاشته است.

صالحی ادامه داد: ژاپن کشوری بسیار محتاط است بنابراین ما باید تا زمانی که مسائل به تدریج تکامل پیدا کند، صبر کنیم. ما عجله نداریم هر زمان که ژاپنی‌ها آماده باشند ما نیز آماده‌ایم.

به گزارش کیودو، چین و روسیه تاکنون موقعیت خود را به عنوان تامین‌کنندگان تجهیزات هسته‌ای ایران تثبیت کرده‌اند. کشوری که در برنامه بلندمدت خود قصد دارد با ایجاد بیش از 20 نیروگاه اتمی 20 هزار مگاوات برق تولید کند.

تهران و مسکو ابتدای هفته جاری ساخت فاز دوم نیروگاه بوشهر را آغاز کردند، این در حالی است که به گفته صالحی شرکت‌های چینی نیز مایل به ساخت نیروگاه اتمی برای تولید برق در ایران هستند و پیشنهاد پشتیبانی مالی نیز داده‌اند.

206/201

کد خبر: 677456

وب گردی

وب گردی