توضیح شورای نگهبان مبنی بر تحریف سخنان کدخدایی در یک روزنامه

اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان در پی انتشار گزارش نشست خبری اخیر عباسعلی کدخدایی، تیتر یک روزنامه را تحریف کننده این سخنان عنوان کرد و توضیحاتی دراین باره داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان روز سه شنبه در این خصوص تصریح کردکه در پی انتشار گزارش نشست خبری اخیر دکتر کدخدایی با تیتری تحریف شده در روزنامه «شهروند»، این اداره کل ناگزیر به ارائه توضیحاتی برای تنویر جامعه شده است که متن آن به شرح زیراست:
توقع حرفه ای از اصحاب رسانه این است که در انتقال پیام، مقید به «صحت» و «امر واقع» باشند. ممکن است یک رسانه خود را ناگزیر ببیند در انتقال پیام به جای «تیتر مستقیم» به گزینش «تیتر استنباطی» بپردازد. در این صورت نیز اگر تیتر استنباطی را برداشت سازنده تیتر، از مجموعه یک خبر و یا سخنان یک شخص بدانیم، حتما باید آن را مقید به «صحت» و «انطباق درست» با اصل مطلب ببینیم.
اگر برداشت سازنده تیتر صحیح نباشد و تیتر برآمده از محتوا و متن سخنان گوینده نباشد، تیتر گزینش شده عملا تحریف است و حتما اصحاب رسانه می دانند که بزرگان این حرفه تاکنون چیزی به نام «تیتر تحریفی» اختراع نکرده اند!
روزنامه شهروند که اتفاقا به مدد همکارانی مجرب و حرفه ای منتشر می شود؛ برای سخنان آقای دکتر کدخدایی، در نشست خبری 1395/6/20 تیتری برگزید که متاسفانه تحریفی است. این روزنامه جمله «شورای نگهبان FATF را تایید کرده است» را به سخنگوی محترم شورای نگهبان منتسب کرد و در شماره 943مورخ یکشنبه 1395/6/21 گزارشی از سخنان ایشان را منتشر نمود. در حالی که نه تنها این جمله در سخنان ایشان وجود ندارد، بلکه به هیچ وجه از متن سخنان ایشان نیز چنین مطلبی قابل «استنباط» نیست و حقیقتا تحریف محسوب می شود.
به نظر می رسد عامل اصلی این اتفاق، عدم حضور نماینده این روزنامه در نشست خبری مذکور بود. در حالی که هیچ کدام از خبرنگاران حاضر در نشست خبری دچار چنین اشتباهی نشدند، معلوم نیست این روزنامه چنینی تیتری را چگونه استنباط کرد.
بنابراین نمایندگان خبری این روزنامه را به حضور جدی تر در نشست های خبری شورای نگهبان دعوت می کنیم و یک مطالبه حرفه ای داریم و آن اینکه در انتقال پیام، امانت را رعایت کنند تا با درج توضیح، اعتبار شهروند آسیب نبیند.

201/201

کد خبر: 677507

وب گردی

وب گردی