اقتصاد مقاومتی و مسئولیت ایرانی بودنمان

بهزاد انگورج*

اینکه متوجه شویم اقتصاد مقاومتی ریاضت اقتصادی نیست، بسیار با اهمیت است، اما دانستن این اهمیت کافی نیست، باید برای متوجه کردن همه افراد پیرامونی خود، رسالت ملی خودمان را ایفا کنیم. باید یه این مقوله از سیاست های اقتصاد مقاومتی که گفته می شود با ویژگی درونزایی تعریف می شود، نکته مهمی است که بدانیم باید از دل ظرفیت های خود، یعنی ظرفیت های مدیریت- ظرفیت های نیروی کار- ظرفیت های سرمایه - ظرفیت های آب و خاک کشور ! از دل این ظرفیت ها چشمه پایدار اقتصاد درونزا به جوشش در آید.

مدیریت اجرایی بخش های مختلف کشور باید با درک درست از درونزایی و برونگرایی اقتصاد بدنه کارشناسی سازمان پویای خود را برای یک اقدام ترویجی و تبلیغی جهت تحقق یک هدف با اهمیتی چون همزبانی و همدلی آماده کنند، تا درک درستی از درونزایی به وجود آید.

مسئولیت مهمی در ذات و خصوصیت برون گرایی اقتصاد مقاومتی نهفته است. باید وحدت ملی ایجاد شود و از تولید داخلی حمایت آگاهانه و آرمانی صورت گیرد. در برون گرایی اقتصاد برنامه و سیاست واردات و صادرات کشور ساماندهی می شود، اگر از تولید داخلی حمایت مجدانه شود، میزان واردات کاهش می یابد و اگر این حمایت همه جانبه باشد، صادرات شکل می گیرد. هر دو نکته از بحث مرتبط با مسئله اصلی کشور، »در واردات ذخیره و در صادرات ارز آوری » بسیار با اهمیت است.

آلمان و ژاپن دو کشور شکست خورده از جنگ جهانی دوم در سال 1945 کاملا مخروبه شدند و اکنون در لیست کشورهای توسعه یافته ای با اقتصاد مقتدر هستند، آنها به تولید ثروت ملی با اتکای به عوامل تولید اهمیت دادند و اکنون روی پای خود ایستادند !

همه آحاد کشور باید بدانند چه مصادیقی با درونزایی اقتصاد مصداق دارد و چه مصادیقی باید از شبهه درون گرایی اقتصاد پاک و زدوده شود و سیاست اقتصاد مقاومتی را آلوده به اشتباهات نکند. باید شاخص هایی تعریف کرد، تا رفتار مغرضانه ممیزی شود.

مسئولیت مدیریت های بخش های مختلف این است که موتور متوقف یک بنگاه اقتصادی حوزه مدیریتی خود را چک کنند. با بررسی دلایل توقف باید امکان راه اندازی را در قالب صرفه و صلاح بسنجند. ممکن است صرفه وجود نداشته باشد، ولی صلاح باشد. باید صرفه و صلاح را با هم ببینند. باید اشاره کرد، بعضی از ناظرین دستگاه های نظارتی نیز در این سال ها خیلی دقیق شدند. نظارتشان به حدی بسط یافته که از تعبیر مو از ماست کشیدن عبور کردند، اکنون گاهی به سمت لنگاندن موتور محرکه می روند، آنها مواظب باشند بعضی غرض ورزان با رفتار مغرضانه، اطلاعات نا درست و غیر حرفه ای تولید می کنند.

شاخص کلی باید این باشد ! یک موتور متوقف توسط یک مدیر دارای جسارت مدیریت راه اندازی شد. اگر پرت هزینه داشت با جسارت مدیریت سر به سر شود. کافی است که ببینیم فساد ندارد ! البته باید این سکوت و ضعف قانون را ، از نظر اصلاح قوانین یا قضایی و حقوقی بر طرف کرد، تا مدیری مجبور نشود برای راه اندازی یک موتور محرکه اقتصادی حتی جسوارانه از آبرویش هزینه کند.

مدیریت حرفه ای در هر بخش می داند، چه ضعف قوانینی موجب رکود اقتصادی شده است. برای رفع رکود چه ابزار قانونی نیاز دارد. باید به دنبال توسعه مدیریت و تحول باشد ! می توان از دل ظرفیت های خود، ظرفیت جدید ایجاد کرد. این ظرفیت ها از مصادیق ظرفیت نهفته محسوب می شوند و واقعاً اقتصادی درونزا دارند. شک نکنیم !

به عنوان مثال: استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی برای تولید انرژی برق و استفاده از انرژی بادی برای تولید انرژی برق، یک سینرژی مدیریت در دل ظرفیت خودش دارد. مدیریت منابع طبیعی با موافقت احداث پنل خورشیدی و دکل های تأسیسات بادی با کاهش تابش مستقیم نور خورشید و کاهش سرعت جریان باد تراز کاهش تبخیر را جابجا می کند و مانع فرسایش می شود.

موانع این نوع ظرفیت های خورشیدی و بادی که در دل ظرفیت منابع طبیعی قراردارند، برای احیا و بازسازی و توسعه جنگل می تواند بدون اعتبار دولتی انجام شود و این مسئله که ما چگونه بفهمیم از دل ظرفیت سرمایه « به عنوان عامل تولید» یک ظرفیت درونزایی اقتصاد مقاومتی ایجاد کنیم همه باید به گوش باشند و با ترس به سمت حل مسئله نروند و با تردید به خود حق اجازه ورود به بحث ندهند، بروند بر مضامینی از حکم حاکمیتی وقوف پیدا کنند و برای حل مسئله به سمت اقدام و عمل بروند.

یکی دیگر از ظرفیت هایی که در دل ظرفیت ها قرار دارد. توسعه گردشگری است. این همه موانع به دلیل عدم وقوف بر ضوابط ! این همه موانع به دلیل سکوت ضوابط ! این همه موانع به دلیل عدم وجود گوش شنوا برای حل مسئله !

دریا و جنگل دو ظرفیت با اهمیت و گسترده در شمال کشور، در دل خود ظرفیت گردشگری دارد، اما هرگز در پذیرش تقاضای سرمایه گذاری موفق نشد.

اقتصاد مقاومتی نیازمند اقدام و عمل است. مسئله اقتصادی اولین مسئله کشور است، باید با قبول مسئولیت ملی برای حل مسئله اقتصادی کشور رفت !مسئولیت ایرانی بودنمان در قبال موضوع با اهمیتی چون اقتصاد مقاومتی، حمایت همه جانبه است.

*معاون سابق امور جنگل های سازمان جنگل ها ،مراتع و آبخیز داری کشور

105105

کد خبر: 677509

وب گردی

وب گردی