فانی: آموزش و پرورش در دولت  یازدهم استراتژی ارتقاء کیفیت را برگزیده است/ ستاری: ایران چهارمین تربیت کننده مهندس در دنیاست

مراسم تجلیل از افتخار آفرینان المپیاد های علمی کشور با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و علی اصغر فانی ، وزیر آموزش و پرورش عصر امروز در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز: علی اصغر فانی در مراسم تجلیل از افتخار آفرینان المپیاد های علمی کشور، به نقش مسابقات ،رقابت ها و المپیاد هادر افزایش انگیزه دانش آموزان اشاره کرد و گفت: برگزاری المپیادهای گوناگون یک ابزار است تا دانش آموزان انگیزه بیشتری پیدا کنند.

او شرکت نکردن دانش آموزان در آزمایش های علمی را در سال های اخیر یک معضل عنوان کرد و ادامه داد: به کار بردن دانش و کاربردی کردن آن عمل هدف مهم و اساسی آموزش دانش آموزان باید قرار گیرد. دروس آزمایشگاهی در مدارس مهجور شده که با راه اندازی المپیاد های آزمایشگاهی می توان تا حد زیادی این مشکل را بر طرف کرد.

فانی المپیاد های ورزشی را هدفی برای جذب تعداد بیشتری از دانش آموزان به سمت ورزش دانست و گفت: زمانی که المپیادهای درون مدرسه ای را اجرا کردیم در طول سال ۵میلیون دانش آموز شرکت کردند که آمار چشم گیری است. این کار موجب سلامت و تندرستی افراد جامعه می شود.
فانی برگزاری المپیاد ادبی در سال های اخیر را دلیل استقبال تعداد بیشتری از دانش آموزان به رشته علوم انسانی دانست و افزود: المپیاد و تقویت آن باعث رشد در رشته های کم اهمیت مانند رشته علوم انسانی است.

او به مدال آوری در بین تیم های اعزامی به المپیاد جهانی اشاره کرد و گفت: همین طور که شاهد هستیم در بین تمامی تیم ها حداقل یک مدال طلا داشته ایم و این اوج حرکت المپیادهای کشور را نشان می دهد.

او ادامه داد: آموزش و پرورش در دولت یازدهم، استراتژی ارتقاء کیفیت را انتخاب کرده است به این معنا که اعتقاد ما این است که به کیفیت آموزش و پرورش بیاندیشیم و اقدام کنیم

فانی سرمایه های کشور را نیروی انسانی آن دانست و گفت: سرمایه ما نفت و یا معادن نیستند بلکه آدم هایی هستند که موجبات افتخار یک سرزمین را به ارمغان می آورند.

او از راه اندازی مراکزی در آموزش و پرورش تحت عنوان پژوهش سرای آموزشی خبر داد و گفت: در این مراکز بچه ها به آموزش و تحقیق می پردازند و امیدواریم در بین سال های ۹۵_۹۶حداقل ۶۱۵پژوهش سرا در ۶۱۵ منطقه داشته باشیم.

فانی از شرکت سه میلیون و سیصد هزار دانش آموز ابتدایی در جشنواره جابربن حیان آماری را ارایه داد و گفت: جشنواره جابربن حیان،جشنواره اختراعات، اکتشافات و تالیفات دانش آموزی است و در بین هفت میلیون و پانصد دانش آموز مقطع ابتدایی سه میلیون و سیصد نفر تا کنون شرکت کرده اند.

اقتصاد نفتی باید تغییر کند

ستاری در ادامه نشست از افرادی که در المپیاد جهانی مدال آور شدند تقدیر کرد و گفت : شما هستید که آینده کشور را می سازید و بی شک افتخار یک جامعه اعضای فرهیخته و علمی آن است.

او راه کسانی را که برای کشور افتخار کسب کردند را طولانی دانست و عنوان کرد: اینکه بعضی از افراد‌ پس از کسب یک یا چند مدال آن را پایان راه می دانند اشتباه است زیرا آینده شما با علم گره خورده و این موضوع حقیقتی انگار ناپذیر است.

معاون رییس جمهور گفت: آینده جامعه کنونی ما در موقعیتی حساس قرار دارد و آن این است که اقتصاد جامعه را از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانشی تغییر دهیم. پایه این اقتصاد نیروی انسانی موفق،تحصیل کرده و با اعتماد به نفس است.

او ادامه داد: ما چهارمین کشور دنیا در رده تربیت مهندسین هستیم و این موضوع مساله ای نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت بعلاوه پتانسیلی فوق العاده در اقتصاد دانش بنیان داریم.

ستاری یادآور شد: بودجه ای که ما برای دبیرستان های خود اختصاص داده ایم از بیشتر کشور های دنیا از جمله آمریکا بالاتر است و باید توجه کرد که این جایگاه در کنار تمام مشکلات مالی و کارشکنی هایی است که در حق مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی اعمال شده است. و نتیجه بودجه ای که گذاشتیم دانش اموزانی است که فرهنگ یک جامعه را رقم می زنند و باعث دیده شدن یک جامعه می شوند.

او گفت: کشوری که ۶هزار سال تاریخ ارزشمند دارد قطعا نباید به این موضوع فکر کند که اگر نفت نداشته باشد چه باید کند!

معاون رییس جمهور از پیشرفت علمی کشور ابرازخرسندی کرد و افزود: امیدوارم که شما افتخار آفرینان باعث پیشرفت روز افزون کشور شوید و جایگاه انقلاب اسلامی را به نقطه ای برسانید که لیاقتش را دارد. مبارزه ای که شما باید انجام دهید این است که چهره این جامعه را عوض کنید و تغییرات جدی تری را در فرهنگ یک جامعه به وجود آورید.

2020

کد خبر: 677513

وب گردی

وب گردی