روایت فتحعلیان از دلایل ممنوع الکاری اش؛بزرگترین ریسک، مهاجرت من از ایران بود

نشست رسانه ای آلبوم «دیده بیدار» به خوانندگی فرمان فتحعلیان سه شنبه ۲۳ شهریور ماه با حضور عوامل اجرایی این اثر موسیقایی در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، فرمان فتحعلیان خواننده و آهنگساز آلبوم تازه رونمایی شده «دیده بیدار» در نشست رسانه ای این اثر موسیقایی بیان کرد: ممنوع الکاری من در سالهای گذشته از دید هیچ رسانه ای پوشیده نماند. شیطنت شخصی باعث شد یک سال و نیم ممنوعیت شامل حال من شود و این شیطنت از سوی یکی از مسئولین وقت موسیقی کشور بود. به هر حال پیامدهای ممنوع الکاری برای هر هنرمندی درایران در جامعه کنونی هزار و یک مشکل را در پی دارد. من این دوره سیاه و تلخ را گذراندم ولی هنوز هم برخی مشکلات شامل حال من می شود ولی سعی دارم آن را رد کنم.

فتحعلیان درباره همکاری با سیروس الوند به عنوان ترانه سرا در آلبوم جدیدش، گفت: در یکی از کنسرت های من که سالها پیش در برج میلاد برگزار شد برخی صحبت های جنجالی آقای الوند بهانه ای شد که من ممنوع الکار شوم. پس از مدتی ایشان به منزل من آمدند و از من خواستند که این خاطره تلخ را فراموش کنیم و در یک همکاری جدید، اتفاقات خوشایندی را رقم بزنیم. ترانه ای را برای من خواندند و این ترانه بسیار زیبا بود. این اثر «وهم» نام داشت و من تصمیم گرفتم در آلبوم جدیدم این اثر را مورداستفاده قرار بدهم.

خواننده «ناجی» در توضیح فضای آلبوم جدیدش نیز گفت: مجموعه «دیده بیدار» در سه فرم و سه قالب تهیه و تولید شده است. بخشی از آثار به اشعار معنوی اختصاص داده شده و بخشی نیز فضایی عاشقانه را روایت می کند. بخش دیگر فضای محتوایی آلبومم، فضایی اعتراضی به اتفاقات و مسائل این روزهای جهان است. جهانی که جنگ و خونریزی سراسر آن را فراگرفته است. این وظیفه هر هنرمندی است که درباره این فجایع و اتفاقات حرف بزند. هنرمند باید جهان را به سمت صلح هدایت کند ودر این آلبوم، انتقادهایی را به رویه کنونی جهان داشته ام.

فتحعلیان در پاسخ به این پرسش که سیستم جدید توزیع این آلبوم ریسک بزرگی برای او محسوب می شود یا خیر توضیح داد: بزرگترین ریسک، مهاجرت من از ایران بود که در سالهای گذشته در آستانه اتفاق افتادن بود؛ بخاطر زخم هایی که خوردم. ولی سعی کردم بمانم و بجنگم و حالا با انتشار این آلبوم سعی دارم بار دیگر آثارم را به گوش مخاطب برسانم و احساس می کنم رویه ای که انتخاب کرده ام، رویه ای درست و به روزاست. در جهان کنونی حتی مادر بزرگ ها هم در استفاده از تکنولوژی مهارت پیدا کرده اند. پس قطعا درصد بالایی از جامعه و اکثریت مطلق توانایی شنیدن این آلبوم را دارند و همین اصلی ترین دلیل من برای انتخاب رویه کنونی بود. این شیوه در تمام جهان دیگر به تثبیت رسیده و من سعی دارم در ایران نیز آن را معرفی کنم. مردم ما به جهت آزار و اذیتی که به سگ و گربه در خیابان می شود، کمپین های مختلفی راه می اندازند تا از این حیوانات دفاع کنند. خود هم در این امور همیشه پیشرو بوده ام. حالا می خواهم بگویم که من یک انسانم و حقوق هنری من بایستی در جامعه مورد احترام باشد. دانلود نوعی دزدی است و بیائید از این قبیل دزدی ها پیشگیری کنیم. من ۲۴ سال کار کرده ام و این آخرین سعی من برای نشان دادن و عمومی کردن هنرم به مخاطبان موسیقی است.

فتحعلیان تاکید کرد: یکی از همکلاسی های من در راهروهای ارشاد من را دید که در حال اشک ریختن هستم. از من پرسید که چه اتفاقی افتاده ومن اشاره کردم که پس از دو سال مجوز گرفته ام و خوشحالم و این اشک شوق است. او با تعجب پرسید چرا باید تویی که آثارت وجهه معنوی دارد دو سال مجوزنگیرد و من جوابی نداشتم به او بدهم.

او در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: متاسفم که با آغاز انتشار آلبوم های موسیقی در این قالب و به صورت اینترنتی حال خیلی از شرکت های پخش را خواهیم گرفت. به هر حال آنها یک عمر حال هنرمندان و خواننده های ما را گرفتند و حالا نوبت آن رسیده کمی هنرمندان هم به حقوق شان برسند. به جای بزرگ ترشدن و منافع مالی شرکت ها، کمی هم هنرمندان به حقوق شان برسند. اگر مردم به هنرمند احترام بگذراند، این احترام به صورت متقابل منتقل خواهد شد و اگر می خواهند هنرمند سکته نکند و قطعه هنرمندان پر نشود، از انتشار آثار و حقوق هنری شان محافظت کنند.

فرمان فتحعلیان درباره آخرین آثار زنده یاد شاهرخ پورمیامین در آلبوم جدیدش نیز گفت: شاهرخ یکی از بهترین های ایران در نوازندگی و موسیقی بود. ما مرز دوستی را با هم گذرانده بودیم و خیلی با هم نزدیک بودیم. آخرین همکاری های من با شاهرخ در آلبوم جدید منتشر خواهد شد و آخرین یادگاری های شاهرخ در این آلبوم هستند.

502502

کد خبر: 677522

وب گردی

وب گردی