احتمال تعطیلی دوهفته‌ای مدارس پایتخت در پاییز امسال

چندسالی است که آخرین ماه پاییز برای پایتخت‌نشین‌ها یادآور روزهای پرتلاطم آلودگی هواست. گزارش‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد،  آلودگی هوای زمستانی که معمولا از دی آغاز می‌شد، در سال‌های گذشته به اواسط آذر کشیده شده و به این شکل، وارونگی دما تعداد روزهای ناسالم را در کل سال بالاتر برده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه معادلات در سال 94 و با کشیده‌شدن وارونگی دما به اواسط آذر، به‌هم ریخت. سرمای بی‌سابقه سال 94 که زودتر به سراغ تهرانی‌ها آمد، وارونگی هوا را تشدید کرد و باعث شد تا در بازه زمانی مشخص، هوای تهران ۱۵روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم در حالت هشدار را وارد ریه‌های پایتخت‌نشینان کند.
نگاهی به آمارهای آلودگی هوا از ۱۵آذر تا چهارم دی پنج سال گذشته، نشان می‌دهد که با توجه به اینکه وارونگی هوا معمولا از دی شروع می‌شده، به استثنای سال ۹۳، آذرماه از نظر آلودگی هوا وضعیت خوبی نداشته است.
وضعیت آلودگی در بازه زمانی سال ۹۰ نشان می‌دهد که تهرانی‌ها از ۱۵آذر تا چهارم دی، هوای آلوده و ناسالم برای گروه‌های حساس را استنشاق کرده‌اند؛ حتی در دو روز هوا به مرز شرایط هشدار هم رسیده است. با این‌حال، سال ۹۱ نسبت به سال قبل، وضعیت بهتری پیدا می‌کند. به‌طوری‌که از ۱۹روز، تهرانی‌ها ۹روز سالم، هشت روز ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز ناسالم در حالت هشدار را تجربه کرده‌اند اما سال ۹۲ از نظر آلودگی هوا نسبت به سال‌های قبل از خود، وضعیت بدتری داشته است. در این بازه زمانی، علاوه‌بر یک روز پاک، ۱۰روز سالم هم داشته است. پایتخت‌نشینان علاوه بر اینکه پنج روز ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کردند، سه روز آغازین دی را با وضعیت هشدار سپری کردند. سال ۹۳ را می‌توان جزء سالم‌ترین سال‌های چندسال اخیر به‌حساب آورد. تعداد روزهای پاک و سالم این سال به‌طور محسوسی از سال‌های قبل از خود بالاتر رفت تا جایی‌که هیچ‌وقت مرحله هشدار را هم تجربه نکرد. از ۱۵آذر تا چهارم دی این سال، تهرانی‌ها هفت روز سالم و ۱۲روز ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کردند.
اما همان‌طورکه اشاره شد، کشیده‌شدن دامنه آلودگی هوا به اواسط آذر در سال 94، زنگ خطر را برای پایتخت‌نشینان در سال 95 هم به‌صدا درآورد. شاید همین مسئله باعث شد تا محیط زیست استان تهران، به فکر غافلگیرکردن وارونگی دما بیفتد و پیگیر اجرای تعطیلی دوهفته‌ای مدارس پایتخت در پرریسک‌ترین ماه آلودگی هوا یعنی آذر شود. معاون سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران، درهمین رابطه گفته است: دولت به‌منظور کاهش آلودگی هوا، مصوبه‌ای را در مورد مدیریت ساعات کار ادارات و مدارس دارد و در‌این‌راستا، سازمان حفاظت محیط زیست، پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای مدارس در پاییز را داده است و با جدیت، پیگیر اجرای آن هستیم.
محمد رستگاری در گفت‌وگو با فارس گفت: دولت مصوبه‌ای را در سال جاری دارد که کارگروهی با مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و عضویت برخی دستگاه‌ها بیایند و ساعات کار ادارات و ساعات مدارس را طوری تعریف کنند که ترافیک کمتر شود و آلودگی هوا هم به ‌نسبت آن کاهش پیدا کند. وی ادامه داد: این جلسات در دست بررسی است اما هنوز تصویب نهایی نشده و در حد کارهای کارشناسی است؛ یک‌سری موافقت‌ها هم از سوی برخی دستگاه‌ها انجام شده است اما هنوز نهایی نشده و در حال پیگیری هستیم. معاون سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران، اظهار کرد: این پیشنهاد از طرف سازمان حفاظت محیط زیست داده شده است و در مورد آن جدیت زیادی هم وجود دارد و زمان اجرای آن به زمان جلساتی که برگزار می‌شود، بستگی دارد اما از آنجایی که سازمان حفاظت محیط زیست، با جدیت دنبال اجرائی‌شدن این موضوع است، می‌تواند امسال قابلیت اجرائی‌شدن را داشته باشد.
رستگاری گفت: در متن این مصوبه دولت آمده است که کارگروهی با مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست، در مدت سه ماه با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و نیروی انتظامی نسبت به برنامه‌ریزی و ارائه بسته مدیریت تقاضای سفر از قبیل ساعات شروع و پایان کار دستگاه‌های دولتی و کاهش ایام و ساعات تعطیلی مدارس و ایام کاری آن دسته از ادارات که امکان‌پذیر است اقدام و نتیجه را اعلام کند.
قطعا در پاییز آلودگی هوا خواهیم داشت
رستگاری ضمن پیش‌بینی آلودگی هوا در پاییز امسال، مطابق سال گذشته گفت: پیشنهاد ما این است که دو هفته در ماه‌های پاییز این اتفاق بیفتد و تعطیلی مدارس را داشته باشیم؛ این تصمیم فعلا در مورد مدارس گرفته شده است و کاهش ساعات کار ادارات و دستگاه‌های دولتی در مراحل بعدی در دستور کار قرار خواهند داشت.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان، کارهای مستمری دارد از جمله همین مصوبه دولت؛ جلسات مستمری در زمینه کاهش و کنترل آلودگی هوا داریم و فردا هم کارگروه کاهش آلودگی هوا برگزار می‌شود اما این به آن معنی نیست که پاییز امسال آلودگی نداریم؛ امسال هم اگر پدیده وارونگی دما را داشته باشیم، آلودگی را خواهیم داشت اما امیدواریم با اقداماتی که انجام شده هم از شدت آلودگی کاسته و هم تعداد روزهای آلوده کمتر شود اما به شرایط اقلیمی هم بستگی دارد و این‌گونه نیست که بگوییم آلودگی نخواهیم داشت. قطعا در پاییز آلودگی خواهیم داشت.

105105

کد خبر: 677579

وب گردی

وب گردی