تعامل با FATF درخشان ترین اقدام وزارت اقتصاد است/ غیرشفاف ها می ترسند!

یک اقتصاددان می‌گوید یکی از مهم‌ترین اقدامات سه سال گذشته وزارت اقتصاد تعامل با FATF بود که به موجب آن روابط اقتصادی ایران با بانکهای بزرگ دنیا برقرار شد، موضوعی که اقتصاد ایران در شرایط کنونی به شدت به آن نیازمند است و اغلب کسانی با آن مخالفند که به دنبال بهره برداری از اقتصاد غیرشفافند!

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا مهدی پازوکی ، درباره تعامل ایران با FATF، اظهار کرد: برای اینکه ایران بتواند با کشورهای دنیا ارتباطات اقتصادی برقرار کند قطعا باید تعامل با FATF را هم بپذیرد. اکنون یکی از ایراداتی که مخالفان برجام مطرح می‌کنند، این است که چرا تاکنون بانک‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی با ایران همکاری نکرده‌اند؟ از سوی دیگر نیز وقتی دولت برای تعامل با FATF که پیش‌شرط برقراری با بانک‌های بزرگ دنیاست، اقدام می کند، همین منتقدان مطرح می کنند که چرا با FATF تعامل می‌کنید؟

او افزود: واضح است که بدون تعامل با FATF بانک‌های بزرگ دنیا با ما کار نمی‌کنند. اکنون جو منفی ایران هراسی در دنیا وجود دارد که دشمنان ما از جمله اسرائیل به وجود آورده‌اند و ما چاره ای نداریم جز اینکه شفاف‌سازی کرده و جو ایران هراسی را بزداییم. در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذاری پول در جایی انجام میشود که ثبات و امنیت اقتصادی وجود داشته باشد و یکی از مهم‌ترین آیتم‌های امنیت سرمایه‌گذاری و یا به عبارت ساده‌تر فضای کسب و کار اقتصادی، بحث شفافیت است و این موضوع در سیستم بانکی ایران در تعامل با FATF ارتقا خواهد یافت.

این اقتصاددان درباره مباحث مربوط به مبارزه با تامین مالی تررویسم در FATF، اظهار کرد: در نظر داشته باشید که ایران جزو قربانیان تروریستم است. در نتیجه نباید نگران تعامل با FATF باشیم که خود به خشکاندن منابع مالی تروریستم می‌پردازد. تعامل با FATF کمک خواهد کرد که نقل و انتقال پول به صورت شفاف صورت بگیرد و طرفهای مبادله پول به روشنی معلوم باشد و به این ترتیب کسانی که تروریست، قاچاقچی، عضو باندهای مافیا و... هستند، نتوانند پول خود را نقل و انتقال کنند.

وی همچنین گفت: اکنون برخی تمایل دارند که اقتصاد ایران مانند اقتصاد کره شمالی سیستم بسته‌ای باشد که با دنیا ارتباط ندارد. این در حالی است که تجربه اقتصاد کره شمالی و مقایسه آن با اقتصاد کره جنوبی که با کشورهای دنیا ارتباط دارد، نشان می دهد که اقتصادی که در تعاملات بین‌المللی قرار دارد، در عمل بسیار موفق‌تر است. همچنانکه اقتصاد کره جنوبی به مراتب شکوفاتر از کره شمالی است و ساختارهای کلان اقتصادی آن نیز بهتر کار می کند. برای نمونه تولید ناخالص داخلی در کره شمالی ۵۰ میلیارد دلار است در حالی که در کره جنوبی این مقدار بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد دلار یعنی ۲۰ برابر برآورد شده است.

پازوکی با آوردن مثال‌هایی از کشورهای دوست ایران که با FATF تعامل سازنده‌ای برقرار کرده‌اند، گفت: نگاهی به وضعیت روسیه بیندازید. ما با روسیه در ارتباط هستیم و می‌بینیم که اطلاعات اقتصادی مربوط به روسیه در سیستم‌های بین‌المللی وجود دارد. همچنین ژاپن که یکی از بزرگترین شرکای اقتصادی ما در شرق آسیاست. اطلاعات مالی ژاپن نیز در اقتصاد دنیا شفاف است. این کشورها در مبادلات بین المللی قرار دارند بدون اینکه نگران مواردی از قبیل خود تحریمی و... باشند.

وی اقدام دولت برای برقراری تعامل با FATF را جزو اقدامات درخشان وزارت اقتصاد دولت یازدهم دانست و بیان کرد: به نظر اکنون نیز کسانی که برای برقراری تعامل با FATF، مبادرت کردند نباید بترسند، بلکه کسانی باید بترسند که به دنبال عدم شفافیت و بهره‌برداری از رانت هستند. اتفاقاتی که در دولت گذشته افتاد و ماحصل نیز آن شد که عده‌ای بدون پرداخت هزینه به ثروت‌های کلان دست یافتند.

این اقتصاد دان بیان کرد: تعامل با FATF یعنی اقتصاد ایران شفاف است و این به نفع اقتصاد کشور است و به نظر من اغلب کسانی که با موضوع تعامل با FATF مخالفت زیادی می‌کنند به دلیل عدم تمایل آن‌ها به شفافیت و انجام دادن اموری مخالف منافع ملی است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: در نظر داشته باشید در حالی امروز تندروها با تعامل ایران با FATF مخالف میکنند که قانون مبارزه با پول‌شویی در مجلس سابق و به دست همفکرانشان تصویب شد و همچنین است دبیر شورای نگهبان خود به تایید قانون مبارزه با پول‌شویی اقدام کرده است.

او درباره ضرورت برقراری تعاملات بین‌المللی نیز بیان کرد: از دوران محمود احمدی نژاد، تقریبا مراودات بین‌المللی کشور ما به صفر رسیده‌ است. اثرات این اتفاق نیز چیزی نبود جز اینکه بخشی منابع مالی کشور از بین رفت. تفکری که در ایران معتقد است ما همچنان می توانیم به روش سنتی به نقل و انتقال پول بپردازیم، چه توجیهی دارد؟ آن ها باید پاسخ دهند در صورت پیش آمدن مواردی مانند ناپدید شدن ۳۰ میلیون دلار از پول کشور چه کسی پاسخگو خواهد بود.

پازوکی بیان کرد: من معتقدم برقراری با FATF به نفع اقتصاد و مردم ایران است. در نظر داشته باشید که در شرایط حاضر اگر افرادی که سوار هواپیما میشوند، بیش از ۱۰ هزاردلار پول نقد به همراه داشته باشد، در فرودگاه دستگیر می‌شود و مثلا خود ما وقتی می‌خواستیم در کنفرانس‌های علمی شرکت‌ کنیم باید پول خود را در بدنمان جاسازی می‌کردیم. مراودات بین‌المللی کمک خواهد کرد که نقل و انتقال پول با سهولت و شفافیت صورت بگیرد در واقع چاره دیگری وجود ندارد و مخالفت با آن بی معنی است.

وی توضیح داد: اکنون اقتصاد ما به بازارهای بین‌المللی نیاز دارد. در برنامه ششم توسعه منابع بالا دستی در سرمایه گذاری نفت کشور در حدود ۱۳۴ میلیارد دلار برآورد شده است و از این میزان برای کل منابع داخلی کشور که شامل گاز، پتروشیمی و غیره است حدود ۶۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شده، در واقع ما مجبوریم به میزان ۷۳ میلیارد دلار از منابع خارجی استفاده کنیم که قرار است ۳۶ میلیارد دلار آن از طریق قراردادهای IPC تامین شود. طرف خارجی هم فقط در شرایطی در قرارداد IPC با ما تعامل خواهند کرد که بداند اقتصاد ما شفاف است.

او ادامه داد: اکنون اقتصاد ما برای رونق و اشتغال به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری نیاز دارد. از سوی دیگر با توجه به محدودیت منابع داخلی، باید از سوی کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری جذب کنیم، من به عنوان یک اقتصاد دان برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور موافق برقراری ارتباط با کشورهای خارجی هستم و از اقداماتی که روابط مارا با جهان بین الملل تسهیل می کند، پشتیبانی می کنم.

206/201

کد خبر: 677583

وب گردی

وب گردی