تمام تلاش‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای استفاده بیشتر از انرژی های تجدیدپذیر

امروزه جهان با چالشهای زیست محیطی فراوانی مانند گرم شدن زمین، افزایش گازهای گلخانه ای، کاهش منابع طبیعی و ... روبروست. با وجود همه تلاشهای زیست محیطی که تاکنون صورت گرفته، فعالیت های بشر همچنان، باعث بر هم زدن توازن طبیعت شده است.

به گزارش ایسکانیوز، آموزش عالی که معرف نوعی سرمایه گذاری در منابع انسانی است. در جهت تحقق بخشیدن به اهداف توسعه پایدار، ساخت یک جامعه سالم و پرداختن به این چالشها نقش حیاتی دارد. این تحقیق با در نظر گرفتن شرایط فعلی دانشگاه ها و توسعه پایدار در سراسر جهان به دنبال جلب توجه دانشجویان، اساتید و کارکنان برای مبارزه جهانی با تغییرات زیست محیطی می باشد. تا بتوان گام مهمی در جهت تحقق و گسترش توسعه پایدار برداشت.

بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی تلقی شده است. با توجه به اینکه آموزش یکی از موثرترین عوامل در توسعه کشور است و از آنجایی که بسیاری از تهدیدات زیست محیطی، تخریب منابع و آلوده سازی محیط نتیجه فعالیت های انسانی است، تردیدی نیست که با آموزشهای مستمر و هدفدار اقشار مختلف جامعه به طوری که کلیه اقشار جامعه به مفاهیم عمده زیست محیطی آشنا شوند، میتوان راه های توسعه پایدار را هموار ساخت.

به همین دلیل به نظر می رسد انتخاب دانشگاه ها به عنوان کانون های آموزش و پژوهش برای نقطه آغازین اجرای برنامه حفاظت ازمحیط زیست، مناسب باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی برای رفتن به این سمت و نزدیک شدن به این هدف، اقداماتی را انجام داده است. برای آشنایی بیشتر با این اقداما با داوود ثمری مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت و گویی انجام داده ایم.

داوود ثمری مدیر کل ارتباط به صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه های سبز یکی از واژه هایی است که در اواخر قرن 20 در نظام علم و فناوری کشورها به آن توجه شد. یکی از معیارهای مهم دانشگاه سبز این است که چگونه در استفاده از انرژی، مصرف بهینه داشه باشیم. این بهینه سازی مصرف انرژی مولفه های زیادی از فرهنگ سازی تا بحث فیزیکی را به دنبال دارد.

وی افزود: در این مولفه ها به این موضوع که چگونه ساختمان های خودمان را طراحی کنیم که کمترین مصرف انرژی را داشته باشیم توجه می شود. همچنین با تغییر فیزیک دانشگاه می توانیم این هدف را دنبال کنیم. از طرفی فرهنگسازی کنیم که دانشگاه های خود را تمیز نگه داریم.

ثمری ادامه داد: نکته بعدی که در دانشگاه های سبز یا دانشگاه های پاک می توانیم به آن توجه داشته باشیم، بحث پروژه های تحقیقاتی است که دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه باید داشته باشند.

مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی به تغییر فیزیک دانشگاه ها اشاره کرد و ادامه داد: در این حوزه می توانیم به چگونگی رفت و آمد در داخل دانشگاه با وسائل نقلیه توجه کنیم. همچنین موضوع دیگر که در موضوع دانشگاه سبز تعریف می شود، استفاده نکردن از کاغذ در دانشگاه ها است. بدین معنا که به سمتی حرکت کنیمکه مکاتبات اداری با استفاده از تکنولوژی باشد. در این زمینه حتی می توانیم به سمتی حرکت کنیم که در کتابخانه های دانشگاه ها، از کتب الکترونیکی استفاده کنیم. به هرحال ماده اولیه تهیه کتب از درختان و منابع طبیعی است. برای تالیف کتب هم باید جتگل ها تخریب شوند، و این موضوع با تعریف دانشگاه سبز مغایرت دارد. در نتیجه با حرکت به سمت تکنولوژی و استفاده از آن، یکی از مهمترین مولفه های این حوزه را انجام داده ایم.

ثمری اضافه کرد: اگر قرار است که یک دانشگاه سبز با استانداردهای جهانی باشیم، نیازمند نهادینه کردن این موضوع نه تنها در دانشگاه بلکه در جامعه خود هستیم.

او در ادامه در ارتباط با اقدامات انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی برای حرکت به سمت دانشگاه سبز گفت: خوشبختانه در دانشگاه آزاد اسلامی به این نکته توجه شده است. یکی از اولین و مهمترین اقداماتی هم که در این زمینه انجام شده، بحث مکاتبات الکترونیکی است. در این حوزه و در دانشگاه آزاد امکانی فراهم شده تا تمام واحد ها و مراکز ما به صورت الکترونیک با یکدیگر ارتباط داشته باشند و به نوعی استفاده از کاغذ در دانشگاه آزا منسوخ شده است. یکی دیگر از موضوعاتی که جز مولفه های دانشگاه سبز است و در دانشگاه آزاد در دستور کار قرار گرفته، موضوع ذخیره انرژی و توجه به انرژی های پاک مثل انرژی های خورشیدی و انرژی های بادی است. در این راستا هم نیز تا امروز حدود 4 یا 5 دانشگاه نیز برای تامین برق به سمت استفاده انرژی باد و سلول های خورشیدی رفته اند.

مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: همچنین در مراکز رشد دانشگاه هم چندین شرکت دانش بنیان در حوزه ذخیره انرژی فعالیت می کنند و از این طریق محصولاتی به دست آمده که با خاموش شدن وسائل به صورت خودکار سیستم های گرمایشی و سرمایشی قطع می شوند.

ثمری افزود: در کنار این اقدامات، سه حوزه دیگر که با موضوع دانشگاه سبز در ارتباط است را شروع کرده ایم که یکی ایجاد کمیته توسعه فناوری محیط زیست است. موضوع دوم توسعه فناوری انرژی های پاک و تجدیدپذیر و موضوع دیگر هم کمیته توسعه فناوری آب، خشکسالی، کشاورزی و منابع طبیعی است که نشان دهنده توجه دانشگاه آزاد به این حوزه است.

ثمری یادآور شد: اخیرا هم دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان حفاظت محیط زیست تفاهم نامه ای با حضور دکتر میرزاده و دکتر ابتکار امضا کرده، تا بتوانیم این خموضوع را به تمام واحد های کشور بسط دهیم.

20101

کد خبر: 677647

وب گردی

وب گردی