فلاحت پیشه: ایران در سوریه درپی استراتژی مبتنی برثبات است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با موضع ایران نسبت به آتش بس میان آمریکا و روسیه در سوریه گفت: ایران به طور طبیعی بازیگری است که نگاهش به سوریه و عراق رفع و پایان دادن قطعی به بحران ها است و استراتژی مبتنی بر ثبات را در پیش می گیرد.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با ایسکانیوز با بیان این که توافق آمریکا و روسیه قابل پیش بینی بود گفت: آمریکا و روسیه خودشان را دو ابرقدرتی می دانند که در سطح مقامات کلان تصمیماتی را اتخاذ می کنند؛ یعنی با توجه به این که در چالش های منطقه ای سمت یکی از طرف های درگیر را می گیرند، دو طرف در قالب امنیت ملی خودشان تا سال 2025 میلادی هیچ گونه چالش نظامی یا ورود به چالش نظامی مستقیمی را پیش بینی نکردند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: به طور طبیعی این دو کشور نگاه نیابتی به چالش های منطقه ای دارند و بازیگرانی که در چالش منطقه هستند را به صورت نیابتی مورد حمایت یا مورد مقابله قرار می دهند؛ این راهبردی است که در پیش گرفتند.

فلاحت پیشه در رابطه با موضع ایران از توافق میان آمریکا و روسیه گفت: هدف ایران این است که در این توافق به گونه ای عمل نشود که مسیر تحولات به سمت بی ثباتی پیش رود. ایران به خاطر همکاری های مختلف آمریکا با بازیگران منطقه ای و بازیگران دارای اثرات مخرب بر خود معمولا نسبت به نقشی که آمریکا در منطقه بازی می کند نگاه توام با تردید و تنشی دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: ایران به طور طبیعی بازیگری است که نگاهش به سوریه و عراق رفع و پایان دادن قطعی به بحران ها است و استراتژی مبتنی بر ثبات را در پیش می گیرد.

وی با بیان اینکه آمریکا و روسیه در سطح کلان به توافقاتی می رسند گفت: این توافقات به طور معلوم برای حل بحران نیست بلکه بیشتر برای جلوگیری از شکل گیری اختلافات خط قرمزی میان دو ابر قدرت صورت می گیرد یعنی به گونه ای توافقات را ایجاد می کنند که یک حریمی میان خودشان ایجاد کنند.

او با اشاره به این که توافقات براساس موضوع مقابله با داعش و گروه های تروریستی شکل گرفت ادامه داد: به اعتقاد من این توافق هدفش تنها حل مشکلات بحرانی منطقه نیست بلکه رفع یکسری اختلافات و جلوگیری از شکل گیری تنش ها میان آمریکا و روسیه است.

فلاحت پیشه در ارتباط با پایداری توافق میان آمریکا و روسیه گفت: روسیه و آمریکا بر سر یکسری مصادیق تروریستی که وجود دارد با هم توافقاتی را دارند ولی این توافق پایدار نیست و در نهایت یکسری متحدان منطقه ای دارد که معمولا بر سر منافع این مواضعشان تا حدی از هم دور می شود.

202/201

کد خبر: 677666

وب گردی

وب گردی