محقق واحد علوم و تحقیقات روش نوین و ساده برای سنتز نانو مس از نمک مس ابداع کرد

دانش آموخته دکتری واحد علوم و تحقیقات در رساله خود با عنوان " سنتز نانو مس و پایدارسازی آن روی کالای پلی‌استر و بررسی ویژگی‌های کالا" موفق به طراحی روشی نوین و ساده جهت سنتز نانو ماده مس از نمک مس و اصلاح سطحی پارچه پلی استری در یک مرحله شد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد مهدی جولائی دانش آموخته دکتری رشته مهندسی نساجی این واحد دانشگاهی درباره این روش گفت: با توجه به مصرف روز افزون پلی‌استر و به دلیل کاربرد و ویژگی های منحصر به فرد آن، همچنین استفاده نانو فلز مس به علت داشتن خواص فیزیکی و شیمیایی مناسب (خاصیت ضد باکتری، در دسترس و ارزان بودن و...) به منظور تولید محصولات جدید صنعتی این پروژه تبیین شد.

وی با بیان اینکه تا کنون برای سنتز نانو مواد و اصلاح سطحی ساختار پارچه از دو مرحله استفاده می شد، افزود: با این روش علاوه بر کاهش زمان صرف شده و هزینه به جهت همزمانی دو عملیات، قرارگیری نانو مس سنتز شده با شکل‌های مختلف و به صورت صفحات با ضخامت در ابعاد نانومتر روی کالای پلیاستری ایجاد شده است.

جولایی ادامه داد: پس از سنتز نانو مس روی کالا و ایجاد کالای پلی‌استری اصلاح شده بر اساس کاربرد، ویژگی‌های مختلف مانند، تغییرات رنگ، ضد میکروبی، ثبات شستشویی، طول خمشی و آزمایش‌های UV/VIS ، SEM/EDX ، FT-IR ، XRD ، DLS جهت بررسی و کارایی روش مورد استفاده قرار گرفت که خاصیت ضد میکروبی کالای اصلاح شده تقریباً ۱۰۰ درصدکشندگی دو نوع باکتری گرم مثبت و منفی را نشان داد.

وی با بیان اینکه تصاویر SEM سنتز نانو مس را روی کالای پلیاستری بصورت صفحاتی به طول nm 50 تا nm 500 و ضخامت nm 30 تا nm 50 نشان داده است، تصریح کرد: همچنین متوسط توزیع اندازه نانوذرات توسط DLS بین nm 35 تا nm 140 گزارش شده و تاثیر ترکیبات چهارگانه (گلوکز، بتا سیکلودکسترین، ستیل تری متیل آمونیوم بروماید، کلرید قلع) سبب تشکیل نانو صفحات به شکلهای مختلف بیضوی و چهارگوش شده است.

جولایی اظهار داشت: ازمایش‌های XRD و SEM/EDX روی کالای اصلاح شده، ایزوتوپهای مختلف مس CuO ، Cu2O، Cu0 را روی کالا نشان داده است و گزارش آنها در مجلات معتبر داخلی و بین المللی ( ISI ) متعدد نمایه شده است.

لازم به ذکر است این رساله با استاد راهنمایی دکتر مجید منتظر و دکتر ابوسعید رشیدی و با مشاوره دکتر محمد بامنی مقدم ارائه شده است.

20101

کد خبر: 677698

وب گردی

وب گردی