بزرگداشت شهریار درکشور آذربایجان برگزار شد

همایش گرامیداشت استاد سیدمحمدحسین شهریار همزمان با یکصد و دهمین سال تولد وی، چهارشنبه ، در محل انستیتوی ادبیات فرهنگستان علوم ملی آذربایجان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سفارت ایران در جمهوری آذربایجان، در این همایش دکتر محمد رضا پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز که به عنوان مهمان ویژه به باکو سفر کرده است، استاد محمد حسین شهریار را یک شاعر برجسته در تاریخ معاصر ایران خواند و افزود: استاد شهریار شاعری صلح طلب و و آزاد اندیش بود و همواره در جستجوی اعتلا و ارتقای ادبیات ایران فعالیت نمود. رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به ارادت استاد شهریار به ساحت پاک اهل بیت علیهم السلام ، شعر زیبای « علی ای همای رحمت» را نمونه ای از شعرهای خالصانه و ماندگار وی خواند.وی گفت: اشعار استاد شهریار بخصوص قصیده بلند حیدر بابا ، در تاریخ ادبیات فارسی و آذری ما جاودانه خواهند ماند.
"عیسی حبیب بیلی" معاون اول فرهنگستان علوم ملی آذربایجان نیز طی سخنانی شهریار را یکی از شعرای شهیر دوران معاصر جهان عنوان کرد. وی با اشاره به برگزاری همه ساله همایش و نشست های فرهنگی مربوط به این استاد بزرگ با مشارکت شعرای ایرانی و آذربایجانی، این محافل را برای تقویت تعاملات فرهنگی دو کشور همسایه و دوست مهم ارزیابی کرد.وی گفت: در بسیاری از کشورها با الهام از شعرهای شهریار شعرهای زیادی سروده شده و شعرهای شهریار نه تنها در ادبیات ایران، بلکه در ادبیات بسیاری از کشورها تاثیر گذاشته است. شعرهای او که به زبان فارسی و ترکی سروده شده، از طرف بسیاری از ملل شناخته شده و در جمهوری آذربایجان نیز کتاب‌ شهریار به دفعات چاپ شده است.
محسن پاک آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در این همایش با اشاره به جایگاه خاص استاد شهریار در ادبیات معاصر ایران گفت : شهریار یک چهره بین المللی است و تنها به ایران تعلق ندارد و بخصوص مورد علاقه مردم جمهوری آذربایجان نیز می باشد. پاک آیین همایش بزرگداشت استاد شهریار در باکو را نشان دهنده همکاری های فرهنگی خوب میان ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد و گفت : استاد شهریار حلقه اتصال ارتباطات صمیمی مردم ایران و جمهوری آذربایجان می باشد.سفیر ایران همچنین شهریار را چهره ادبی حوزه انقلاب و دفاع از ارزش های دفاع مقدس عنوان کرد و اظهار داشت: وی شاعری بود که همواره در کنار رزمندگان اسلام بود.
ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز در این همایش بر ضرورت تقویت روابط فرهنگی، علمی و هنری ،از طریق برگزاری همایش های مشابه تاکید کرد و افزود: ارزش های اسلامی و عشق به اهل بیت (ع) در اوج اشعار شهریار قرار دارد.وی با تاکید بر اینکه شهریار یکی از ستون‌های شعر فارسی و آذری است افزود: در هر متن و کتابی که در این سال‌ها منتشر شده، از او نام برده شده و امروز وی به عنوان ستایش‌گر عشق و محبت در دنیا شهره آفاق شده است.
در ادامه این همایش تنی چند از اندیشمندان جمهوری آذربایجان در مورد ابعاد متنوع اشعار شهریار سخن گفتند.

502502

کد خبر: 677761

وب گردی

وب گردی