۱۹۰ هزار خانواده زن سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند

قائم‌مقام توانمندسازی، اشتغال و مسکن سازمان بهزیستی کشور از وجود ۱۹۰ هزار "خانواده زن سرپرست" تحت پوشش این سازمان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ایسنا، قاسم عبدالله‌زاده افزود: عمده فعالیت‌های سازمان بهزیستی بر مبنای توانمندسازی جامعه هدف در حوزه توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری است. محور تمام فعالیت‌های سازمان بهزیستی خانواده است که فرد بتواند باز توان شود و به زندگی عادی بازگردد.

قائم‌مقام توانمندسازی، اشتغال و مسکن سازمان بهزیستی گفت: طی چهار ماهه گذشته امسال، کار بازتوانی بیش از ۱۱هزار نفر انجام شده که تا پایان امسال این تعداد به ۴۳هزار نفر خواهد رسید و این تعداد از چرخه حمایت‌های مستقیم سازمان خارج خواهند شد.

عبدالله‌زاده گفت: ۱۹۰ هزار خانواده زن سرپرست تحت پوشش بهزیستی هستند که جمعیتی بالغ بر ۵۰۰هزار نفر دارند و غالبا سازمان برای ۱۰درصد این تعداد در قالب گروه‌های همیار، خودیار، تعاونی‌های کوچک و اشتغال‌های خانگی برنامه دارد.

۱۹۰ هزار خانواده زن سرپرست تحت پوشش بهزیستی هستند که جمعیتی بالغ بر ۵۰۰هزار نفر دارند و غالبا سازمان برای ۱۰درصد این تعداد در قالب گروه‌های همیار، خودیار، تعاونی‌های کوچک و اشتغال‌های خانگی برنامه دارد

او ادامه داد: مشکل اصلی سازمان بهزیستی این است که در پیدایش این آسیب‌ها و مشکلات هیچ نقشی ندارد و انتظار داریم دستگاه‌های مختلف کمک کنند تا با اقدامات پیشگیرانه، ورودی به این سازمان کم شود چراکه ورودی با خروجی تعادلی ندارند و ورودی ناشی از طلاق، طلاق توافقی و اعتیاد، بار این سازمان را بیشتر می‌کنند.

قائم‌مقام توانمندسازی، اشتغال و مسکن سازمان بهزیستی کشور گفت: خیلی از طرح‌های صنعتی کشور، آسیب دارند و باید در کنار این طرح‌ها چنین مسایلی هم دیده شود؛ در حالی که فشار این مسایل و مشکلات بر دوش سازمان بهزیستی است. در صورتی که وظیفه ما مدیریت خدمات بهزیستی است.

عبدالله‌زاده اضافه کرد: خیلی از مشکلات سازمان بهزیستی به خدمات ضعیف سایر دستگاه‌ها از جمله تولید خودروی نامناسب و احداث جاده‌های غیر استاندارد، استفاده از مواد غذایی مصنوعی و استفاده از کودهای شیمیایی و عوارض ناشی از بیماری‌ها و بیمارستان‌ها بازمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، عبدالله‌زاده همچنین در نشست اقتصاد مقاومتی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این سازمان در سال گذشته برای ۴۵ هزار نفر شغل ایجاد کرده است، گفت: حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد افرادی که برای آنها شغل ایجاد شد، معلولان بودند.

وی با اشاره به عملکرد پنج ماهه سازمان بهزیستی در حوزه اقتصاد مقاومتی افزود: سازمان بهزیستی از سازمان‌های موفق کشور در ایجاد اشتغال است. تعهد سازمان بهزیستی برای ایجاد اشتغال در سال گذشته ۴۰ هزار نفر بود، اما این سازمان برای ۴۵ هزار نفر که بیش از ۶۰ تا ۶۵ درصد جامعه هدف و معلولان بود، اشتغال ایجاد کرده است.

عبدالله‌زاده با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال برای معلولان و حتی تحصیل‌کرده‌های معلول، کار دشواری است، تصریح کرد: ۲۰ هزار دانشجوی معلول در سطوح مختلف کاردانی، کارشناسی و دکترا داریم که ایجاد اشتغال برای این افراد کار دشواری است. با وجود همه مشکلات، جهت ایجاد اشتغال برای دانشجویان معلول سازمان بهزیستی برای ۲۶ هزار معلول تحصیل کرده اشتغال ایجاد کرده است.

او ادامه داد: تعهد ایجاد اشتغال این سازمان در سال جاری ۴۳ هزار نفر است. همچنین ایجاد اشتغال برای ۳۵۱ معلول در مناطق روستایی استان‌ها از تعهدات این سازمان است. هیچ منابعی برای ایجاد اشتغال این سازمان اختصاص داده نشده و عملکرد سازمان در ایجاد اشتغال جامعه هدف رضایت‌بخش است. استان کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های کم‌برخوردار کشور است، بنابراین انتظار می‌رود دستگاه‌های استانی با این اداره همکاری کنند.

تعهد ایجاد اشتغال سازمان بهزیستی در سال جاری ۴۳ هزار نفر است. همچنین ایجاد اشتغال برای ۳۵۱ معلول در مناطق روستایی استان‌ها از تعهدات این سازمان است

عبدالله زاده با اشاره به اینکه کاهش معلولیت، سالم‌سازی و تحکیم خانواده از مهم‌ترین اهداف سازمان بهزیستی است، تاکید کرد: با همکاری همه دستگاه‌ها زمینه ایجاد اشتغال زنان سرپرست خانوار، معلولان و بهبود یافتگان فراهم شود. سازمان بهزیستی برای ایجاد اشتغال با محدودیت مالی مواجه نیست، بلکه فرهنگ کار در جامعه ضعیف است که باید این فرهنگ تقویت شود. سازمان بهزیستی برای ایجاد اشتغال معلولان در روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد هر تعدادی که باشند آمادگی تامین منابع مالی را دارد و در این خصوص محدودیتی ندارد.

او اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و راه و شهرسازی برای احداث مسکن معلولان در استان کهگیلویه و بویراحمد همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند.

105105

کد خبر: 677814

وب گردی

وب گردی