ایجاد بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل توسط تعاونی‌ها

اجرای طرح پایش سلامت کارگران کشور، ابلاغ بخشنامه امنیت شغلی و سرمایه‌گذاری از سوی وزیر کار و ایجاد بیش از ۱۷۰ هزار شغل تعاونی در سه سال گذشته از مهمترین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری بود.

به گزارش ایسکانیوز، این هفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشنامه اولویت خرید اقلام مورد نیاز از تولیدات داخلی را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه بر رعایت توان تولید داخلی کشور در تمام خریدهای خارجی تاکید و اعلام شده است که در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و انطباق با سیاستهای اقتصاد مقاومتی لازم است تلاش موثر در جهت اولویت خرید اقلام مورد نیاز از تولید داخلی صورت گیرد.

ربیعی همچنین بخشنامه امنیت شغلی و سرمایه‌گذاری و تولید را به مدیران کل ستادی و اجرایی ابلاغ کرد.

در این بخشنامه عنوان شده وزارت کار می‌تواند با توجه به رویکردهای توانمندسازی این وزارتخانه در چارچوب مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، با بهره‌گیری از ظرفیتهای قانون کار، زیرساختهای لازم را برای ایجاد امنیت شغلی نیروی کار در کنار امنیت سرمایه‌گذاری و تولید فراهم کند.

تلاش در جهت تحقق اهداف مندرج در مقاوله نامه شماره ۱۲۲، حل مساله بیکاری و اشتغال ناقص، ‌ ساماندهی و توانمندسازی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی از طریق اصلاح آیین نامه‌های موجود، بسترسازی جهت الحاق به مقاوله‌نامه شماره ۱۵۸(خاتمه اشتغال)، ‌ اجرای کامل و دقیق مواد۱۷۸ ، ۱۷۴ و ۱۸۰مندرج درفصل یازدهم قانون کار، گسترش و تقویت آموزشهای فنی و حرفه‌ای، اصلاح قوانین و مقررات مناطق آزاد تجاری و ویژه، نظارت مستمر بازرسان کار بر عملکرد شرکتهای پیمانکاری، ‌ساماندهی قراردادهای موقت در مشاغل دارای ماهیت مستمر و طراحی سامانه الکترونیکی ثبت قراردادهای کار از مهمترین محورهای موجود در این بخشنامه است.

ایجاد بیش از ۱۷۰ هزار شغل در بخش تعاون ظرف سه سال گذشته خبر دیگری بود که از سوی معاون تعاون وزیر کار اعلام شد.

آنطور که گفته در طول دوره سه ساله دولت یازدهم ۱۴هزار و ۲۰۰ تعاونی تشکیل شده که بیش از ۱۷۰ هزار شغل تعاونی را ایجاد کرده است.

وی میزان کل اشتغال ایجاد شده از سوی بنگاههای تعاونی را یک میلیون و ۶۵۰ هزار شغل ذکر کرد و گفت: ۵۲ درصد تعاونی‌ها تولیدی، ۱۹ درصد توزیعی و ۲۹ درصد خدماتی هستند.

کلانتری همچنین از ایجاد ۵۰۰ تعاونی دانش بنیان خبر داد و گفت:‌ از این تعداد ۱۵۰ تعاونی به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده است.

در هفته‌ای که گذشت نخستین طرح پایش سلامت و تندرستی کارگران کشور در گروه صنعتی ایران خودرو و با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران به اجرا درآمد.

در اجرای این طرح کارگران کارخانه با استفاده از دستگاههای تست سنجش سلامت مورد آنالیز و ارزیابی قرار گرفتند.

به گفته مسئولان وزارت کار طرح پایش سلامت کارگران تا پایان سال در پنج استان کشور اجرا خواهد شد.

603/602

کد خبر: 677920

وب گردی

وب گردی