شرکت‌های دانش‌بنیان شهرستانی بهره چندانی از حمایت‌ها نمی‌برند

با توجه به سند چشم‌انداز 1404 و برنامه‌های توسعه، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای دستیابی به اقتصاد بر پایه دانش الزامی است؛ اما به نظر می‌رسد ارگان‌ها، اطلاعات کافی در این زمینه نداشته و با بوروکراسی پیچیده اداری موانعی را بر سر راه این شرکت‌ها ایجاد می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، مصطفی آدرسی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه صدور مجوز برای تولید محصول مدت زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: بوروکراسی پیچیده اداری یکی از موانع اصلی بر سر راه حرکت شرکت‌ها بوده و از سویی دیگر برخی از ارگان‌ها نیازی به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌بینند که لازم است در این زمینه اقدام موثری صورت گیرد.

او با اشاره به دریافت وام از صندوق نوآوری و شکوفایی، ادامه داد: متاسفانه بیشتر تمرکز صندوق به شرکت‌های واقع در استان تهران است و شرکت‌های شهرستانی از وام‌های این صندوق بهره چندانی نمی‌برند، در واقع اگرچه هدف صندوق در راستای توزیع پول برای حمایت از شرکت‌ها قابل قبول است، ولی صندوق بیشتر منافع خود را در نظر می‌گیرد.

آدرسی، فرایند ثبت مالکیت فکری را طولانی عنوان کرد و ادامه داد: فرایند ثبت به قدری طولانی است که مساله زمانبر و هزینه‌بر بودن تولید می‌تواند احتمال کپی‌برداری ایده را افزایش دهد.

او همچنین جذب سرمایه‌گذاری را در این حوزه دشوار اعلام و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان خطرپذیری بالایی دارد و با توجه به اینکه محصولی برای اولین بار تولید می‌شود، احتمال شکست آن وجود دارد، اما سرمایه‌گذار نباید به این موضوع توجه کند، چراکه اگر اقدامات شرکت با نتیجه همراه شود نه تنها سوددهی بالایی دارد، بلکه به دلیل کم بودن رقبا می‌تواند بازار را نیز در اختیار بگیرد.

آدرسی، فروش محصولات دانش‌بنیان را نیز دشوار دانست وگفت: لازم است با به کارگیری تدابیری همچون فراهم کردن زمینه بازاریابی در فضاهای مختلف، فروش این محصولات را که بر پایه ابتکار و برای اولین بار در کشور انجام می‌شود، تسهیل کنیم.

20103

کد خبر: 678018

وب گردی

وب گردی