جابری انصاری: ایران و روسیه با درک مشترک سران به روابط راهبردی رسیده اند

 معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به همگرایی های مسکو و تهران در منطقه گفت: روابط ایران و روسیه براساس درک مشترک سران در مسیر راهبردی قرار گرفته که یکی از راستاهای آن تحولات در کشورهای عربی خاورمیانه است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ، حسین جابری انصاری در نشست خبری پایان سفر سه روزه خود به مسکو و مذاکره با مقام های روسیه در باره بحران های خاورمیانه، گفت: تهران و مسکو از مواضع مشترک قطع مداخله خارجی، مبارزه با تروریسم، رعایت آتش بس در سوریه و از سرگیری مذاکرات سوری برخوردارند.

وی ادامه داد: ایران و روسیه طی سال های گذشته در چارچوب سیاست های مرتبط با بحران های منطقه ای از جمله سوریه هماهنگی دارند و در مذاکرات اخیر مسکو نیز در این باره گفت وگو شد. با توجه به گستردگی و عمق تحولات در خاورمیانه، انجام رایزنی های همیشگی بین ایران و روسیه ضروری تر از همیشه است.

سوریه و همگرایی علیه تروریسم در کانون مذاکرات مسکو

جابری انصاری با اشاره به مذاکرات خود با میخائیل بوگدانف معاون وزیر امور خارجه و نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه گفت: در این دیدار مسائل مختلفی بررسی شد که با توجه به اهمیت تحولات، تداوم این گفت وگوها به ویژه برای سوریه ضروری است.

وی اظهار کرد: در گفت وگوی چهار ساعته، اوضاع سوریه، بحران یمن و نیز مسائل عراق، بحرین، فلسطین و لیبی بررسی شد و با توجه به راهبرد سران دو کشور تلاش می کنیم، همگرایی های منطقه ای را افزایش دهیم.

جابری انصاری همچنین تاکید کرد: استفاده ابزاری از تروریسم که به سیاست برخی از بازیگران تبدیل شده، اشتباه است و خود پیامدهای آن را خواهند دید.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران همچنین با تاکید بر موضع اصولی ایران در نفی استفاده ابزاری از تروریست ها گفت: حرکت تروریسم از آسیا و انتقال آن به اروپا نشان داد که استفاده کنندگان ابزاری از این پدیده نمی توانند آن را به یک منطقه محدود کنند.

وی افزود: رفت و آمدها و مهاجرت ها به گونه ای است که یک منطقه نمی تواند نا امن و مناطق دیگر امن باشد و این یک اصل بسیار مهم برای جمهوری اسلامی در تعامل منطقه ای و همکاری علیه تروریسم است که باید در عرصه اجرایی تحقق یابد.

معاون وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد:ایران مذاکره را تنها راه برون رفت خاورمیانه از بحران های کنونی می داند و راهبرد سیاسی جمهوری اسلامی در این مسیر همچنان ادامه می یابد.

وی افزود: بحران هایی که اکنون در منطقه عربی خاورمیانه شاهدیم، راه حل نظامی ندارد و فقط باید از مسیر سیاسی و گفت وگوهای بین طرف های درگیر از شرایط کنونی خارج شود و ایران از رویکرد مذاکره پشتیبانی می کند و آن را همچنان ادامه خواهد داد.

جابری انصاری افزود: اصلی دیگر که توجه به آن ضرورت دارد، این است که هیچ بازیگر خارجی نمی تواند برای ملتی دیگر تعیین تکلیف کند.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت تداوم یکپارچگی و وحدت اقوام سوریه، گفت: کردها یکی از بخش های جدایی ناپذیر ملت سوریه هستند و دو اصل اساسی برای جمهوری اسلامی نیز تاکید بر شهروندی کردها، حفظ وحدت ارضی سوریه و همچنین دیگر کشورهای منطقه است.

جابری انصاری ادامه داد: کردها در جمع ملت های هر کشوری که هستند، در جمع صاحبان آن سرزمین قرار دارند و از حقوق شهروندی برخوردارند و در ایران نیز همانند دیگران شهروندان برابر هستند و هیچ نوع جدایی بین آنها و دیگر اقوام ایرانی وجود ندارد که چنین وضعیتی نیز باید در سایر کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه شکل گیرد.

شرایط جدید در آتش بس در سوریه

وی در باره توافق اخیر آتش بس در سوریه که از شامگاه دوشنبه برگزار شده است نیز گرفت: مسئولیت توافق برقرار شده بر عهده مسکو و اشنگتن است و جمهوری اسلامی ایران نیز از هر توافقی که مانع ادامه فاجعه انسانی در سوریه و همچنین شامل برخورد همه جانبه با گروه های تروریستی شود، استقبال می کند.


جابری انصاری ادامه داد: متاسفانه تجربه های پیشین در ارتباط با عملکرد آمریکا این است که برای رسیدن به اهداف خود استفاده گسترده از تروریسم را در دستور کار داشته است، ولی امیدواریم این بار به عملی کردن توافق خود با روسیه در باره سوریه پایبند باشند.


وی همچنین گفت: تاکنون چندین بار در مناطق مختلف سوریه آتش بس برقرار شده که متاسفانه با فاصله کوتاهی از سوی گروه های موسوم به معارض نقض شد و اکنون نیز مهم این است که توقف درگیری ها به امری پایدار تبدیل شود.


جابری انصاری همچنین با اشاره به رویکردهای آنکارا در منطقه گفت: در مورد اقدام های ترکیه نیز بر این باوریم که هر گونه عملیات در کشوری دیگر باید در چارچوب معیارهای بین المللی باشد و در قالب موافقت کشور هدف انجام گیرد، زیرا معتقدیم اگر در کوتاه مدت حتی نتایجی داشته باشد، در میان و درازمدت پیامدهای منفی خواهد داشت.
وی همچنین با تاکید بر اینکه روابط ایران و ترکیه تاریخی است، بیان کرد: بین دو کشور همسایه در سال های اخیر اختلاف هایی وجود داشته و از پنج سال پیش نیز درباره سوریه معتقدیم تمامی بازیگران که سیاست های اندیشیده شده ای دارند باید به اصول مشترکی نزدیک شده باشند.


جابری انصاری گفت: برخی که فکر می کردند بحران سوریه راه حل نظامی دارد، اکنون باید به این نتیجه رسیده باشند که زمینه فکری حل آن بین ایران، روسیه و ترکیه فراهم شده است.


وی در ادامه با تاکید بر اهمیت مطالبه لزوم حل سیاسی بحران سوریه گفت: خود سوری ها باید تعیین کننده آینده کشورشان باشند و اگر این ضرورت ها و اصول نقض شود و به جای ملت این کشور بازیگران خارجی رویکردهای خود را تحمیل کنند، فاجعه ادامه می یابد.


جابری انصاری در باره مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه نیز اظهار کرد: از آغاز بحران اعلام کرده ایم که با مداخله بیگانگان برای تحمیل خواسته های خارجی بر سوریه مخالفیم و هیچ بازیگری از خارج حق مداخله در این کشور را ندارد، بلکه مهم است که هر حرکتی در مسیر حل بحران از راه سیاسی و در چارچوب اصول و مقررات پذیرفته شده بین المللی انجام شود.


وی ادامه داد: بنا نیست هیچ کشوری برای ملت سوریه تعیین تکلیف کند زیرا سوری ها خود شایسته استقلال، ثبات و برخورداری از آرامش هستند و همچنین لیاقت تصمیم گیری را دارند که امیدواریم در چارچوب مذاکرات سوری-سوری شاهد پایان مناقشه در این کشور باشیم.


معاون وزارت خارجه ایران همچنین گفت: بحران سوریه یک معادله چند لایه به شمار می رود که مجموعه ای از بازیگران خارجی، دولتی و غیر دولتی درگیر آن هستند و راه حل آن در منطقه نیز پیچیده است، ولی اگر ریل گذاری درستی صورت گیرد، قطار حل بحران به راه می افتد.


وی در باره اینکه آیا آمریکا می تواند توافق در باره سوریه را اجرا کند؟، اظهار کرد: باید گفت اگر اراده واقعی وجود داشته باشد با همکاری روسیه و کشورهای دیگر امکان برقراری آتش بس پایدار و مبازه با تروریسم فراهم خواهد شد، ولی مشکل تاکنون نبود اراده سیاسی در این زمینه از سوی واشنگتن بوده که از بازی های دوگانه پیروی کرده و از تروریست ها استفاده ابزاری می کند.


جابری انصاری ادامه داد: آمریکا همچنین پشتیبان کشورهای حامی تروریسم است و اگر برخورد قاطع داشته باشد، مقابله با تروریسم می تواند در دستور کار قرار گیرد.
معاون عربی و افریقای وزارت خارجه ایران تاکید کرد: هنوز برخی بازیگران باور نکرده اند که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد، چند کشور نیز آشکار می گویند، باید از گروههای افراط گرا برای رسیدن به اهداف استفاده کرد، در حالیکه لازم است ضمن برخورد همه جانبه و جدی با تروریسم از تامین تسلیحاتی تروریست ها جلوگیری کرد و همچنین افق حل و فصل سیاسی مسائل و بحران ها را در منطقه گشود.

سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از بحران های خاورمیانه

معاون وزارت امور خارجه ایران همچنین در باره ابعاد دیگر بحران های خاورمیانه گفت: متاسفانه رژیم صهیونیستی از شرایط کنونی حاکم بر چند کشور عربی منطقه بهره برداری می کند. یکی از دلایلی که معتقدیم باید بحران ها پایان یابد، بی ثباتی کنونی است که از جمله می توان به نقض حریم هوایی سوریه از سوی جنگنده های این رژیم اشاره کرد.

جابری انصاری تاکید کرد: همواره اقدام های تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی را به شدیدترین وجه محکوم می کنیم و معتقدیم که باید زمینه های سوءاستفاده این رژیم از بین برود.

وی ادامه داد: سیاست های اسرائیل در منطقه جزئی از رویکردهای آمریکا و مبتنی بر اشغال است، ولی فقط از اقدام های واشنگتن دنباله روی نمی کند، بلکه مواضعی دارد که موجودیت رژیم صهیونیستی براساس آن شکل گرفته و از جمله در طول چند دهه گذشته همیشه بحران آفرین بوده و به بحران ها نیز دامن زده است.
معاون وزارت امور خارجه گفت: ادامه بحران های کنونی خاورمیانه مانع فشار کشورهای منطقه به رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به اشغالگری ها می شود و به همین دلیل، منافع خود را در این می بیند که بحران ها تداوم یابد، در حالیکه ایران بر لزوم پایان یافتن مشکلات و همچنین آزادی فلسطین و تامین حقوفق فلسطینیان تاکید می کند.

تجربه لیبی

جابری انصاری در باره پیشینه مداخله خارجی به تجربه لیبی اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخورد شتاب زده با تحولات لیبی و مداخله نظامی خارجی سبب شد این کشور یکپارچه به چند لیبی تبدیل شود و گروههای مختلف خود را به عنوان تنها نماینده این کشور معرفی کنند.

معاون وزارت خارجه ادامه داد: اقدام های مداخله گران خارجی و گروههای مسلح لیبی را بی ثبات کرده است. ما معتقدیم پایان بخش این بحران برگزاری انتخابات آزاد برای تعیین سرنوشت این کشور و سپس انسجام همه گروههای مسلح در قالب ارتش ملی است، زیرا پایان دیکتاتوری نباید پایان لیبی یکپارچه باشد.

وی گفت: امیدواریم سیاستمداران لیبیایی با هوشیاری برای پایان یافتن وضعیت کنونی در لیبی همکاری و کمک کنند و اجازه ندهند مداخله گران خارجی به اقدام های خود ادامه دهند.

جابری انصاری که در چارچوب رایزنی با مقام های روسی به مسکو سفر کرده بود، افزون بر دیدار با بوگدانف همتای روس خود، با لئونید رشتنیکوف ژنرال سابق و رئیس مرکز مطالعات راهبردی روسیه (ریسی) در مسکو دیدار و روز پنجشنبه نیز به سفر خود پایان داد.

203

کد خبر: 678064

وب گردی

وب گردی