خاتمی:تصمیم درباره FATF برعهده شورای عالی امنیت ملی است نه نماز جمعه/این موضوع فوق مسایل سیاسی است

 خطیب جمعه تهران، تصمیم گیری درباره اف.ای.تی.اف (گروه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی) را برعهده شورای عالی امنیت ملی دانست نه نماز جمعه و گفت: از سیاسی کردن مساله پرهیز شود، ورود جنجالی کار را خراب می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با بیان این که نماز جمعه جای روشنگری است، ادامه داد: حادثه به این مهمی در نماز جمعه گفته نشود؟! اگر این روند پیش برود، یک روز می گویند امامان جمعه وارد تحلیل مسایل سیاسی هم نشوند. نماز جمعه، نماز عبادی سیاسی است و باید در این مسایل ورود داشت.

خاتمی گفت: بله، تصمیم با تریبون نماز جمعه نیست. بر اساس نکته قرآنی در سوره نساء آیه 141، قرآن می گوید جامعه دینی باید مستقل باشد. در روایت معتبر هم از وجود مقدس نبی اکرم(ص) رسیده که دین اسلام برترین است و هیچ چیزی برتر از اسلام نیست.
وی ادامه داد: اصل 153 قانون اساسی هم می گوید هر گونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی، اقتصادی، فرهنگ ، ارتش و دیگر شئون کشور شود، ممنوع است.
خطیب جمعه تهران اضافه کرد: با توجه به این مطلب، درست است تصمیم گیرنده شورای امنیت ملی است اما قبل از این که به مرحله نهایی برسد آقایان اجازه نقد و بررسی عالمانه را بدهند. در این نقد و بررسی ها ابعادی از این مساله روشن می شود که به مسئولین کمک می کند.
خاتمی تاکید کرد: باید از سیاسی کردن مساله پرهیز کرد. متاسفانه هر مساله ای که در سطح کلان کشور اتفاق می افتد بلافاصله رنگ سیاسی به خود می گیرد؛ این موضوع فوق مسایل سیاسی است.موافقان منطقی بنویسند و بگویند و مخالفان هم منطقی بنویسند و بگویند.
وی با بیان اینکه ورود جنجالی در این مساله کار را خراب می کند، گفت: حکم نهایی در این عرصه با شورای عالی امنیت ملی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین از شورای عالی امنیت ملی خواست به دو نکته مهم توجه کنند و گفت: استقلال کشور بسیار مهم است، اگر دیدند این قرارداد به استقلال کشور لطمه می زند، قاطعانه رد کنند.

وی ادامه داد: ببینند با چه کسانی طرف هستند؛ با دشمنانی طرفند که بدعهدی جزو ذاتشان است. دیدید در برجام چه کردند؟ ما به همه قراردادهایی که مربوط به ما بود عمل کردیم اما آنها عمل کردند. با توجه به این نکات، در رابطه با این قرارداد تصمیم گیری شود.

تاکید بر همکاری مردم در سرشماری/آمار غلط منشا تصمیم های غلط می شود

خاتمی همچنین به سرشماری نفوس و مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: در رابطه با آمار و ضرورت آمارهای واقع بینانه برای تصمیم گیری در امور کشور، آقا سفارش فرمودند و ان شاء الله مردم ما هم همراهی و همکاری می کنند تا آمارها دقیق باشد و در پی آن تصمیم گیری ها هم دقیق باشد.
وی ادامه داد: اما رهبری یک جمله فرمودند که دستکاری در آمارها گناه کبیره است، فرمودند گناه است چون تدلیس است. تدلیس اخفاء و کتمان واقعیت هاست و زیربنای آن هم غش و کلک زدن است.
خطیب جمعه تهران اظهار داشت: اما کبیره است چون فساد آن گسترده است. آمار غلط سرانجام سر از تصمیم های غلط درمی آورد و این آسیب به کشور است. هیچ مصلحتی در این کشور بالاتر از صداقت و شفافیت و با مردم روراست بودن نیست.
خاتمی تاکید کرد: این مردم صاحب این انقلاب هستند و حق آنهاست که آنچه مربوط به خودشان و به مصلحت است- اسرار را نمی گوییم که دشمن بفهمد – به صراحت و شفافیت برای مردم گفته شود.

مسلخ انسان ها نتیجه تفکر سخیف وهابی گری
خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه ها در خصوص دولت عربستان گفت: گویاترین و جامع ترین حرف ها در خصوص دولت عربستان فرمایشات مقام معظم رهبری بود.
خاتمی افزود: وقتی آنها در تریبون هایشان بدترین اهانت ها را به شما ملت بزرگ، احیاگران اسلام ناب محمدی(ص) دارند؛ سزاوارترین جایی که باید به اراجیف آن پاسخ داده شود خطبه جمعه، آن هم خطبه جمعه ام القرای اسلام یعنی تهران است.
وی اضافه کرد: آنچه بر عربستان حاکم است مکتب وهابیت است. بچه از کلاس اول که می رود در آموزه های دینی شان می خوانند و می گویند که فلان فرقه کافرند، باید سربرید، خونشان هدر است. تا می رود دبیرستان و دانشگاه ها، به کلی شستشوی مغزی داده می شود. این تفکر است که تکفیرپرور است.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: روز عید قربان، داعش در شرق سوریه 19 نفر جوان را به مسلخ بردند و عین گوسفند سربریدند. این از تفکر مکتب سخیف وهابی گری درآمده است.
خاتمی ادامه داد: خوشبختانه در نشست اخیری که با حضور علمای اهل سنت و الازهر در چچن برگزار شد، به صراحت اعلام کرده اند که وهابیت از اسلام بیگانه است و هیچ ربطی به اسلام ندارد.
وی اضافه کرد: دولت آل سعود در سال 1157 قمری یعنی 280 سال قبل سر کار آمدند. در این سه قرن، آل سعود فقط با وحشی گری، آدم کشی و غارتگری راهشان را پیش برده اند.

من، تابلوی سه قرن جنایات آل سعود

خطیب جمعه تهران با اشاره به اوضاع انسانی در یمن گفت: آنچه امروز در یمن می بینید به عنوان یک تابلو برای سه قرن جنایت آل سعود است. این جماعت اصلشان بر غارتگری و آدم کشی است و دولت سعودی، دولت ضد بشر، ضد حقوق بشر، دولت ضد قرآن و اسلام است.
خاتمی افزود: مدت هاست این دولت، با صهیونیست ها رفیق است؛ این را مخفی می کردند. کدام صهیونیست ها؟ آنهایی که طبق آیه 82 سوره مائده، دشمنی اینها با اسلام بسیار روشن و آشکار است؛ البته اخیرا هم علنی کردند.
وی ادامه داد: در جنگ 33 روزه لبنان و در جنگ غزه، دولت عربستان پشت صحنه کمک به صهیونست ها بود. با توجه به این سه نکته که لکه ننگینی در دامن سعودی هاست، سعودی ها خائن حرمین شریفین و نه خادمین حرمین شریفین هستند و امیدواریم به این زودی ها جهان اسلام، سقوط آل سعود را جشن بگیرند.

تا آمریکا در سوریه هست، مشکل حل نخواهد شد

از هر گامی که با آن جلوی خون ریزی در سوریه گرفته شود استقبال می کنیم/ تا دست آمریکا در سوریه باز است، سوریه روز آرام و آرامش را نخواهد دید
خطیب جمعه تهران همچنین به موضوع آتش بس در سوریه پرداخت و گفت: ما از هر گامی که جلوی خون ریزی در سوریه گرفته شود، استقبال می کنیم؛ آنچنان که نظام ما استقبال کرد، اما آمریکا و نوچه های آمریکا که تکفیری ها هستند بارها آتس بس را شکستند.
خاتمی با یادآوری این نکته که آنها آتس بس را برای تجدید قوای خودشان می خواهند؛ افزود: دنیا بداند تا دست آمریکا در سوریه باز است، سوریه روز آرام و آرامش را نخواهد دید.
وی ادامه داد: جنایتکارانی که تکفیری ها را تغذیه می کنند؛ حضورشان در سوریه اشغالگرانه است؛ تا وقتی آمریکای اشغالگر در سوریه است، مشکل حل نخواهد داشت، بلکه مشکل خود اینها هستند.

در روز عید غدیر فقط شادی صادر کنید/تقریب و غدیر را باهم پیش می بریم

خطیب جمعه تهران همچنین به مناسبت های پیش رو اشاره کرد و گفت: 15 ذی الحجه، سالروز ولادت دهمین خورشید درخشان امامت، حضرت امام هادی(ع) است، امامی که در عرصه ساماندهی شیعه و سازماندهی وکالت، نقش ارزنده ای برای آماده سازی شیعه برای زندگی در عصر غیبت ایفا کردند.
آیت الله خاتمی همچنین با گرامیداشت عید غدیر خم با یادآوری این کلام امام راحل عظیم الشان که فرمودند غدیر یک روز نیست، اظهار داشت: غدیر باید همیشه باشد. روز عید غدیر روز تجلی بیعت با امامت است و ولایت فقیه ما قطره ای از دریای ناپیداکرانه ولایت است.
وی افزود: هیچ روزی از سال نیست که امامان ما به اندازه روز عید غدیر، به شادی دعوت کرده باشند. بسیار سفارش شده که روز عید غدیر فقط شادی صادر کنید. تشویق شده عیدی دهید. لباس نو بپوشید. غذای خوب برای خانواده تدارک ببینید. فراوان بر محمد و آل محمد صلوات بفرستید.
خطیب جمعه ادامه داد: معنایش این است که اهل بیت (ع) دوست دارند که روز عید غدیر جشن واقعی باشد. ان شاء الله مردم عزیز ما در سراسر کشور به طور طبیعی سنگ تمام می گذارند اما انتظار داریم همانطور که عرفه امسال باشکوه تر از سال های گذشته بود، غدیر امسال هم همان شکوه برتر را داشته باشد.

هفته دفاع مقدس، سند افتخار ابدی برای ملت ایران

امام جمعه موقت تهران به آغاز هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این هفته به یاد ماندنی، سند افتخار ابدی برای این ملت است. امتحان سختی بود. اما آفرین بر شما مردم که درست از عهده امتحان برآمدید و پیش خدا، پیغمبر و امام زمان(عج) سربلند شدید.
خاتمی افزود: هشت سال دفاع مقدس تمام شد. اما فرهنگ جهاد، فرهنگ عشق به خدا تمام شدنی نیست. این فرهنگ است که 37 سال دشمنان شما را پشت مرزها نگه داشته و نگه خواهد داشت. سلام و درود خدا بر شهیدان عزیز بویژه شهیدان دفاع مقدس و رحمت و رضوان خدا بر شما شهیدپروران.

نج شنبه آغاز سال تحصیلی

خاتمی با بیان این که روز پنجشنبه روز آغاز سال تحصیلی است، گفت: کشور با دنیای امید به استقبال سال تحصیلی جدید می روند. جشن عاطفه ها گامی در این راستا است. آغاز سال تحصیلی جدا بهار است ولی آنگاه این بهار اندر بهار می شود که معلمان، دبیران و اساتید محترم بر دوششان احساس مسئولیت سنگین را داشته باشند.
وی ادامه داد: امانتی به آنها داده شده است. این امانت را ان شاء الله به درستی امانتداری کنند و نسل صالح به جامعه تحویل دهند.

203/201

کد خبر: 678106

وب گردی

وب گردی