رضا کیانیان:  سینمای مدرن اسرائیل تحت تاثیر سینماى ایران است

رضا کیانیان معتقد است: اگر فیلم های مدرن اسرائیلی را نگاه کنید فکر می کنید، فیلم ایرانی نگاه می کنید در حالی که ساخته اسرائیل هستند.

رضا کیانیان بازیگر سینما در گفتگو با ایسکانیوز درباره تاثیر دوجانبه سینمای موج نوی ایران و ادبیات گفت: قبول ندارم که سینمای ایران مدیون ادبیات ایران باشد و معتقدم سینما و ادبیات همواره ارتباط خیلی خوبی با هم داشته اند اما آن مدیون این و برعکس نیست.

وی افزود: من معتقد نیستم که ادبیات ما افول کرده است. کلا جهان به این سمت رفته است و ما به سوی خرده فرهنگها می‌رویم. خب نتیجه آن همین است و در تمام دنیا هم به همین شکل است. یعنی آدم های گنده کمتر داریم و آدمها شده اند متوسط اما تعدادشان بیشتر شده است. شاید هم به خاطر انقلاب دیجیتال باشد اما واقعا دلیلش را نمی دانم.

کیانیان در پاسخ به این سوال که آیا موج نوی سینمای را مدیون ادبیات ما نمی دانید نیز اظهار داشت: ببینید من میگویم آنها هم بودهاند. بالطبع وقتی یک فیلمسازی فیلم می سازد به ادبیات احتیاج دارد. اگر ادبیات ایران نشد به سراغ ادبیات خارج می رود به آن احتیاج دارد و اینها رابطه ارگانیکی با هم دارند. ولی مدیون بودن آن را مطمئن نیستم.

وی همچنین درمورد ادامه روند جریان سینمای ایران که به آن معتقد است گفت: بله این جریان ادامه دارد و روزبه روز بهتر می شود امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. این همه کارگردان جوان درجه یک داریم. ما خیلی کارگردان های درجه یک داریم که واقعا خوب هستند. بعد هم دوره کم کم عوض می شود. کارگردانها جای خود را به دیگری می دهند و نوع سینما فرق می کند و همینطور به پیش می رویم. ولی آن کارگردان های قدیمی هم هستند و کار می کنند. درست است که بعضی از آنها حالا به هر دلیلی، فیلم نمیسازند اما هستند.

کیانیان با اشاره به نمونه های تاثیر سینمای ایران بر سینمای دنیا بیان کرد: ببینید من اینها را می گویم اما خیلی تحقیقی نیست. اما مثلا در نظر بگیرید سینمای ترکیه، سینمای معاصر ژاپن و فیلمهایی که الان می سازند و یکی، دو کارگردان در فرانسه، از سینمای ایران تاثیر گرفته اند. سینمای اسرائیل بخصوص از سینمای ایران تاثیر گرفته است. یعنی شما فیلم های مدرن اسرائیلی را نگاه کنید فکر می کنید، فیلم ایرانی نگاه می کنید در حالی که ساخته اسرائیل هستند.

وی افزود: نوع برخورد آنها با سینمایشان از ما الگو گرفته است. سینمای ما یک سینمای اجتماعی و شخصیت پرداز است و به جزئیات روابط اجتماعی اهمیت می دهد، سینمایی است که پروداکشن عظیمی ندارد و سینمایی است که به موضوع بیشتر اهمیت می دهد تا پروداکشن، همه اینها را اگر جمع کنید می بینید سینمای مدرن اسرائیل هم همین شده است.

کیانیان همچنین درخصوص کارهای حال حاضرش گفت: فعلا کار سینمایی جدیدی در دست ندارم و تنها دو ماه دیگر نمایشگاه عکسم افتتاح خواهد شد.

502502

کد خبر: 678167

وب گردی

وب گردی