آساهی: شهروندان عراقی دوران صدام حسین را آرزو می کنند

روزنامه آساهی ژاپن در مقاله ای به موضوع آلام و دردهای مردم عراق در روزگار ناامنی و نفوذ تروریسم پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز ترجمه این مقاله را در ادامه می‌خوانید.

یاس و ناامیدی به جهت فساد مالی و عملیات تروریستی
صداهایی که دوران صدام حسین را آرزو دارند، در عراق طنین انداز شده است. چنین آرزویی از آنجا ناشی می شود، شاخه بندی فرقه ای و خطر تروریست در عراق گسترش یافته و کمک های بین المللی هم در جهت رفع این خطرات مثمر ثمر نبوده است. این در حالی است که از جنگ عراق که دولت بوش پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر سال ٢٠٠١ میلادی به منظور «‌مبارزه با تروریست» شروع کرده، سیزده سال گذشته است و به همین جهت شهروندان عراقی به تدریج امید خود را از دست دادند.
آقای خادم جابر، شصت ساله و مالک مغازه تعمیرگاه دوچرخه در بخش مرکزی بغداد، هر بار که از نزدیک میدان فردوس رد می شود، خاطرات سیزده سال قبل را به یاد می آورد. وی با اشاره به میدان فردوس گفت: «چرا چنین کاری را انجام داده ایم. حتی پشیمانی هم دیگر سودی ندارد.» گفتنی است، آقای خادم جابر، ماه آوریل سال ٢٠٠٣ میلادی در پیشاپیش جمعیتی بود که مشتاق رسیدن ارتش آمریکا بودند. جابر در آن زمان با چکش به پایه سیمانی که مجسمه صدام حسین را در میدان نگه می داشت، ضربه می زد.
به گفته آقای جابر، جنگ عراق حکومت بیست و چهار ساله صدام حسین را سرنگون کرد. افراد در آن زمان به جهت پایان رسیدن ترس و واهمه دوران صدام حسین،‌ پرچم پر ستاره را بر می افراشتند و خوشحالی می کردند. اما به تدریج توقعات و انتظارات مردم عراق به یاس و ناامیدی تغییر کرده است. بر اثر ادامه روند درگیری های مسلحانه و عملیات تروریستی، خیابان های بغداد فلج شدند. وضعیت اقتصادی به جهت فساد مالی سیاستمداران هیچ بهبودی پیدا نکرد. «صدام حسینی در کار نیست، ولی با این حال، هم اکنون انگار به جای یک صدام حسین، هزار تا صدام حسین وجود دارد.»‌
آقای عامل جاسم حامد، چهل و دو ساله که در داخل شهر بغداد قصابی دارد، با اشاره به این که هر روز با تنش و ناامنی شکنجه روحی می شود، خاطرنشان کرد: «هر زمان و هر کجا ممکن است انفجاری رخ دهد. افزون بر این در هنگام پیاده روی هم ممکن است ربوده یا دستگیر شوید.»
ماه فوریه سال ٢٠٠٧ میلادی، منزل شخصی عامل جاسم حامد بر اثر بمباران تخریب شده است. شایع است که ارتش آمریکا خانه عامل جاسم حامد را بر اساس اطلاعاتی دایر بر حضور نیروهای مسلح بمباران کرده است. عامل جاسم حامد از ارتش آمریکا درخواست غرامت کرده ولی هیچ پاسخی از ارتش آمریکا دریافت نکرده است.
عامل جاسم حامد که در کارخانه گوشت مشغول به کار بود، در سال ٢٠١١ میلادی و به دنبال تعطیل شدن کارخانه گوشت، در داخل شهر بغداد مغازه قصابی باز کرد. اما قصابی عامل جاسم مجوز نداشت و به همین جهت، کارکنان شهرداری با تهدید این که: «مغازه قصابی را تخریب خواهند کرد» از وی درخواست رشوه می کردند. ماه سپتامبر سال ٢٠١٣ میلادی، عامل جاسم حامد به اشتباه به عنوان تروریستی که هم نام وی و تحت پیگرد بود، دستگیر شد و به مدت یک و سال و نیم به زندان رفت.
عامل جاسم حامد در همین راستا خاطرنشان کرد: «دوران صدام حسین دیکتاتوری بود ولی با این حال حتی در هنگام شب هم می توانستید با خانواده خود پیاده روی کنید. این در حالی است که از دولت کنونی هیچ توقعی نمی توانید داشته باشید. هم اکنون تنها خواسته من این است که در صلح و آرامش زندگی کنم.»
پس از سرنگونی حکومت صدام حسین، شیعیان (جناح اکثریت) با انتخابات قدرت را در دست گرفتند و به جای نظام استبدادی حزب بعث که در رأس آن مسلمانان سنی مذهب (جناح اقلیت)‌ بودند، بر مسند قدرت نشستند. اما با این حال اکنون هم صداهایی که دوران صدام حسین را آرزو می کنند، حتی در میان شیعه نشینان که از دولت عراق سود می برند، گسترش یافته است. مرد بیست و دو ساله و داروساز در همین راستا اظهار داشت: «دوران صدام حسین چنانچه قانون رعایت می شد، امنیت بود ولی هم اکنون هیچ قانونی وجود ندارد، تا رعایت شود.»
■ با رشد دولت اسلامی، امنیت هم وخیم تر شد
ماه ژوئن سال ٢٠١٤ میلادی، سازمان افراطی دولت اسلامی (IS) شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق را تصرف کرد. به نظر می رسد، قوم های سنی مذهب که در دوران حکومت مالکی پس زده شدند و همچنین سران حزب بعث سابق که حکومت صدام حسین را حمایت می کردند، با گروه های افراطی همکاری کردند و قدرت خود را گسترش دادند.
بر اساس گزارش سازمان غیر دولتی «عراق – بادی کانت»‌ (Iraq Body Count) آمریکا و انگلستان، پس از سال ٢٠١٤ میلای، شمار کشته شدگان غیر نظامی در داخل کشور عراق، بار دیگر به ماهی بالغ بر هزار نفر رسیده است. ارتش عراق شهرهایی از جمله رمادی و فلوجه را از دولت اسلامی پس گرفته است ولی با این حال عملیات ترویستی انتحاری در بخش های مرکزی بغداد که دولت اسلامی ادعا می کند آنها را انجام داده، به شدت افزایش یافته است.
افزون بر این ها، دولت عراق به جهت کمبود بودجه که با سقوط قیمت نفت همپوشانی داشته، در خدمات عمومی از جمله تأمین انرژی برق و آبرسانی بیش از حد تأخیر داشته است. به همین جهت هم اکنون زندگی شهروندان بسیار سخت و احساس بی اعتمادی به سیاستمداران افزایش یافته است.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 678183

وب گردی

وب گردی