آندره پیترسون،امیلی یار و جبی واریک در سرمقاله ای در  واشنگتن پست نوشتند: انتشار صد ها عکس خصوصی از افراد مشهور هالیوود،شک و شبهه های تازه ای را پیرامون امنیت سرویس های ذخیره سازی مجازی(ابری) بوجود آورده است.در روز دوشنبه تحلیلگران کامپیوتری اعلام کردند تعدادی از حساب های کاربری در این سرویس ها هک شده اند.

بسیاری از خبرگان کامپیوتری نیز به موج محکومیت این اقدام پیوستند .لازم به ذکر است بسیاری از سایت های خارجی به انتشار این عکس های خصوصی پرداختند.افرادی همانند برنده اسکار امسال "جنیفر لارنس" و برنده طلا المپیک در رشته ژیمناستیک " مکایلا مارونی " جزو افرادی هستند که مورد سواستفاده هکر ها قرار گرفته اند.

این عملیات که به طور گسترده ای هنرمندان و افراد معروف را هدف قرار داده بود،موجی از نگرانی را در میان مردم برانگیخته است.میلیون ها نفر هر روز عکس ها،ویدئو ها و مدارک خصوصی خود را در سرویس های "ابری" ذخیره می کنند.عکس های "لارنس" به طور غیر قانونی از حساب ابری او برداشت شده اند.سرویس ذخیره سازی ابری،به منظور ذخیره سازی عکس ها و ویدئو های افراد در فضای مجازی و توسط کمپانی اپل ساخته شده است.این سرویس پس از راه اندازی به صورت خودکار مدارک تازه را در فضای مجازی ذخیره می کند.

"اف بی آی" در روز دوشنبه اعلام کرد در حال بررسی این پرونده است.سخنگوی اپل نیز در اظهاراتی اعلام کرد،این کمپانی به طور شبانه روزی در حال جست و جو برای یافتن منبع این مشکلات است.اما سخنگو اپل اعلام نکرد چه تعداد حساب کاربری مورد هجوم هکرها قرار گرفته اند.

سخنگو اپل ،ناتالی کریس در مصاحبه ای با سایت تکنولوژیگفت:"ما به امنیت فضای خصوصی مشتریان خود بسیار اهمیت می دهیم و به طور شبانه روزی در حال بررسی این مشکل هستیم."تحلیلگران مستقل عقیده دارند،هکر یا هکرهایی که دست به این عملیات زده بودند.هدف خود را حساب های کاربری مشاهیر هالیوودی قرار داده بودند و به احتمال خیلی زیاد،حساب های افراد عادی دچار مشکل نشده اند.در حال حاضر تحقیقات ادامه دارد و هنوز مشخص نیست از چه روش هایی برای سرقت این عکس ها استفاده شده است.در ابتدا کاربران ناشناس در سایت "4چن" به انتشار تعدادی از این عکس های سرقتی دست زدند.ادعا کردند این عکس ها از حساب کاربری ابری این افراد دزدیده شده است.

انتشار عکس های تقلبی از مشاهیر به نام عکس های واقعی از آنها در اینترنت پدیده تازه ای نیست.ولی تمامی تحلیلگران اینترنتی اعلام کرده اند این عکس های منتشر شده واقعی هستند و ماهیت تقلبی ندارند.پس از انتشار عکس های لارنس در سایت "4چن" انتشار دهندگان این عکس ها اعلام کردند،هکر ها تعداد دیگری از حساب های کاربری خوانندگان مشهور و بازیگران را هک کرده اند و به عکس های خصوصی آنها دست یافته اند.پس از انشتار این عکس ها و پخش آنها در اینترنت،وکلای این افراد اعلام کردند،با تمامی سایت هایی که اقدام به اتشار این عکس ها کنند.برخورد قانونی و سخت خواهد شد.

یکی از افرادی که عکس هایش به سرقت رفته است ،ماری الیزابت است .او در تویتیر در پیامی خشمگین اینگونه نوشت:برای آن دسته از افرادی که اینترنت را برای یافتن عکس هایی از من و شوهرم که در خانه خصوصی خودمان گرفته بودیم زیر و رو می کنند،باید بگویم برایتان متاسفم."اما تمام این افراد همانند الیزابت این گونه پیام ندادند و تعدادی نیز اعلام کردند این عکس ها جعلی هستند و ماهیت دروغین دارند.

تاکنون دلیل این کار مشخص نشده است،تحلیلگران امنیتی عقیده دارند ،هکرها به چندین روش توانسته اند به این حساب های کاربری دسترسی پیدا کنند.به طور مثال با استفاده از ایمیل آن شخص توانسته اند سیستم را گول بزنند تا به آنها اجازه تنظیم دوباره رمز ورود را بدهد،یا با حدس زدن جواب هایی برای سوال های امنیتی سیستم ،قفل آنها را گشوده اند.

در یک سناریو دیگر نیز،احتمال می رود هکر ها یک حفره امنیتی  در سیستم امنیتی یافته باشند،حفره ای که تاکنون توسط متخصصان اپل کشف نشده است.یک روز قبل از انتشار این عکس ها ،خبری مبنی بر یافتن یک حفره امنیتی در برنامه "آیفونم را پیدا کن" کشف شد.این ضعف امنیتی در همان روز با عرضه یک بسته امنیتی برطرف شد.

تحلیلگران امنیتی عقیده دارند،در صورتی که سرویس های ابری منبع این عکس ها بوده اند.در این صورت این افراد در حفظ امنیت حساب های کاربری خود کوشا نبوده اند.بسیاری از سرویس های ابری،از جمله اپل، گزینه هایی زیادی برای حفظ امنیت حساب کاربری افراد پیشنهاد می کنند.به طور مثال تنظیم دو رمز عبور برای یک حساب.

مشاهیر هالیوودی با دشواری های زیادی در رابطه با حفظ حریم خصوصی خود مواجه هستند.یکی از دلایل آن نیز بالارفتن قیمت های پیشنهادی توسط نشریات زرد،برای بدست آوردن عکس این افراد است.

هکر ها در صورت دستگیری با مجازات سنگینی روبه رو خواهند شد.در سال 2012 مردی که به صورت غیر قانونی عکس های یکی از بازیگران مشهور سینما "اسکارلت جوهانسون" را منتشر کرده بود،به 10 سال حبس محکوم شد.

"کریستوفو چنی" یکی از اهالی فلوریدا است که در جایی شاغل نیست.او با ورود غیر قانونی به حساب های کاربری جوهانسون،اقدام به پخش آنها در فضای مجازی کرد.او پس از دفاعیات احساساتی جوهانسون در دادگاه،به ده سال زندان محکوم شد.جوهانسون در دادگاه با چشمانی گریان می گفت: من خیلی خجالت زده شدم،آبروی من از دست رفته است.

 
کد خبر: 67828

وب گردی

وب گردی