کبوترها می‌توانند نوشته‌ها را بخوانند!

اگرچه کبوترها ممکن است فرق سیب‌زمینی سرخ کرده از کاه را نفهمند، اما می‌توانند مهارتهای رهبری یکدیگر را قضاوت کنند و اکنون دانشمندان مدعی شده‌اند که آن‌ها همچنین می‌توانند واژه‌های نوشته شده را درک کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پاپیولارساینس، تحقیقات محققان دانشگاه دوک نشان داده که این پرندگان با آموزش تدریجی توانستند یاد بگیرند که از یک قیف مواد غذایی تغذیه کنند، اشکال را بشناسند و در نهایت واژه‌ها را بیاموزند.

آن‌ها در نهایت چهار کبوتر را از میان 18 پرنده اولیه پس از هشت ماه تمرین انتخاب کردند که به عنوان باهوش‌ترین آن‌ها محسوب می‌شدند و می‌توانستند واژه‌های چهار حرفی را از غیر واژه تشخیص دهند. این پرندگان حتی می‌توانستند تفاوت بین واژه‌های با املای درست را با واژه‌های دارای حروف جابه‌جا شده یا حروف اضافی بفهمند.

به گفته محققان،‌ این عملکرد کبوترها بیشتر شبیه یک انسان بی‌سواد است تا عملکرد میمون‌های بابون. کبوترها در انتهای تحقیقات یادگرفتند که تفاوت بین 26 تا 58 کلمه را از یکدیگر متوجه شوند.

خوانش بدون در نظر گرفتن زبان یا فرهنگ، بخشی از مغز موسوم به منطقه شکل بصری کلمه (VWFA) را فعال می‌کند. اما کلام نوشتاری تا 5400 سال قبل ساخته نشده بود از این رو به نظر نمی‌رسد که ظرفیت خوانش در یک موجود به تکامل برسد.

یک احتمال این است که منطقه VWFA محصولی از بازیافت عصبی باشد که طی آن نورون‌ها یاد گرفته‌اند محرک‌های بصری مانند واژگان را که با سایر اجسام بصری که قبلا به کد تبدیل شده بودند، رمزگذاری کنند.

این امر می‌تواند به ایجاد نخستی‌های باهوش‌تر از کبوترها کمک کند.

این یافته‌ها در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا (PNAS) منتشر شده است.

20103

کد خبر: 678362

وب گردی

وب گردی