سران جنبش عدم تعهد از امروز بررسی پیش نویس سند نهایی را آغاز می کنند

سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در اجلاس هفدهم در ونزوئلا پیش نویس سند نهایی نشست را بررسی و تصویب خواهند کرد، پیش نویسی که با مذاکره و مدیریت ایران از بندهای ضد ایرانی پاک شد و رد نقض حاکمیت دولت ها توسط امریکا را در بر گرفت.

به گزارش ایسکایوز به نقل از ایسنا بررسی این سند ، در نشست امروز وفردای سران جنبش عدم تعهد در جزیره مارگاریتای ونزوئلا انجام می شود.
قرار است امروز (شنبه) اجلاس سران جنبش عدم تعهد آغاز به کار کند و بر اساس آن، رییس جمهوری پس از ارائه گزارشی از عملکرد ایران در چهار سال ریاست بر جنبش عدم تعهد، ریاست این نهاد را به ونزوئلا تحویل دهد.
نشست کارشناسی روزهای سه شنبه و چهارشنبه و اجلاس کارشناسان ارشد (وزیران) روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار شده است.
پیش نویس سند نهایی هفدهمین نشست سران در ونزوئلا با مدیریت ایران تهیه و شامل 907 بند در سه فصل است.
فصل نخست ، موضوعات بین المللی است و شامل مواردی چون بررسی وضعیت بین المللی، حقوق بین الملل، حل و فصل مسالمت آمیزمخاصمات، فرهنگ صلح وگفتگو میان تمدن ها، مذاهب و فرهنگ ها و تنوع فرهنگی، دستورکارتوسعه بعد از 2015، اصلاحات ملل متحد، عملیات حفظ صلح، تروریسم و دموکراسی می شود.
فصل دوم با عنوان موضوعات منطقه ای و زیر منطقه ای سیاسی، موضوعاتی چون فلسطین اشغالی، لیبی، تجاوز اسرائیل به لبنان، بلندی های اشغال شده سوریه، افغانستان، یمن و سوریه را در بر می گیرد.
فصل سوم هم با عنوان موضوعات مربوط به توسعه، موضوعات اجتماعی و حقوق بشر از جمله؛ موضوعات بین المللی کنونی به ویژه بحران های مالی و اقتصادی جهانی، بیکاری، تجارت، همکاری جنوب- جنوب، تغییرت آب و هوایی، کمک های بشردوستانه، انرژی، تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی است. همچنین سند نهایی دارای سه ضمیمه است؛ کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، اصول بنیادی جنبش عدم تعهد و اصول مندرج در بیانیه در خصوص اهداف و اصول و نقش جنبش عدم تعهد در ساختار بین المللی کنونی که مصوب چهاردهمین نشست سران در هاوانا است.
این سند همچنین بندی مربوط به ایده دکتر روحانی در مورد جهان علیه خشونت و افراطی گرایی خشن دارد. در این بند ضمن قدردانی از ابتکار دکتر روحانی که منجر به تصویب قطعنامه 127/68 و 109/70 مجمع عمومی در مورد جهان علیه خشونت و افراطی گرایی خشن شد از دولت ها خواسته شده است علیه افراطی گرایی خشن در همه اشکال و ظواهرش و همچنین خشونت فرقه ای متحد شوند.
همچنین در این بند تلاش های رهبران در مورد بحث درباره ریشه های افراطی گرایی خشن و تبعیض مورد تشویق واقع شده است.
علاوه بر این ، پیش نویس سند شامل بند مربوط به رد نقض مصونیت دولت ها توسط امریکا هم هست. با تلاش های نمایندگی ایران در نیویورک و بر اساس محتوای بیانیه جنبش عدم تعهد در اردیبهشت امسال تحت عنوان رد نقض مصونیت دولت ها توسط امریکا، بندی در همین خصوص در سند توسط کشورمان گنجانده شد.
این بند به صراحت رویه امریکا مبنی بر اجازه دادن به شاکیان خصوصی برای طرح دعوا علیه دولت های خارجی از جمله ایران را غیرقانونی اعلام می کند و آن را مغایر با حقوق بین الملل و به ویژه اصل مصونیت دولت توصیف کرده است.
همچنین از امریکا خواسته شده است به اصل مصونیت دولت ها احترام بگذارد زیرا عدم احترام باعث تزلزل و اغتشاش در روابط بین الملل و تضعیف حکومت قانون می گردد که موجب مسئولیت بین المللی خواهد شد.

نکته مهم دیگر در تاثیر نقش ایران در تنظیم سند می توان حفظ یکپارچگی عدم تعهد و مقابله با تلاشهای مخرب جهت ایجاد انشقاق در این جنبش دانست.
در جریان جلسات کارشناسی اعضای جنبش عدم تعهد در نیویورک برای تدوین سند نهایی اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ونزوئلا، عربستان سعودی با حمایت برخی کشورهای عربی اقدام به طرح تعدادی بندهای ضد ایرانی و علیه حزب الله لبنان کرد که با مواضع جدی و رایزنی هیات کشورمان با برخی کشورهای عضو، این بندها از پیش نویس سند حذف شد.

206/201

کد خبر: 678402

وب گردی

وب گردی