سید مهدی هاشمی:تفکر حاکم بر توزیع بودجه در بخش ورزش عادلانه نیست

رئیس فدراسیون تیراندازی، با اهمیت جایگاه ورزش در سلامت و نشاط جامعه،گفت: تفکر حاکم بر توزیع و تخصیص بودجه در کشور،حداقل در بخش ورزش، تفکری عادلانه نیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، سید مهدی هاشمی امروز (شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران، افزود: ورزش به واسطه ایجاد زیرساخت ها در جامعه توانایی این را دارد که سلامت و نشاط اجتماعی را افزایش دهد به همین خاطر ضروری است که هزینه های بیشتری در بخش عمرانی ورزش نیز صورت گیرد درحالی که طی سال های گذشته متاسفانه این هزینه بسیار ناچیز بوده است.
هاشمی اظهار داشت: هر زمانی که به یک رویداد بین المللی ورزشی مانند المپیک نزدیک می شویم، مسئولان به ورزشکاران وعده پرداخت پاداش های کلان و میلیاردی در ازای مدال آوری داده می شود در حالی که اگر مدال جهانی و المپیک می خواهیم و به دنبال ارتقا ورزش هستیم باید در رشته های مختلف ورزشی سرمایه گذاری لازم و کافی انجام دهیم.
رئیس فدراسیون تیراندازی با بیان اینکه ورزش سیاسی نبوده و نباید محل مناقشه جناح های خاص باشد،گفت: چرا از اعتبارات ورزش برای افزایش نشاط و تضمین سلامت جامعه استفاده نمی شود؟ متاسفانه تفکر حاکم بر توزیع و تخصیص بودجه در کشور، تفکری عادلانه حداقل در بخش ورزش نیست و چانه آن در تخصیص اعتبارات، کوچک گرفته می شود.
هاشمی تصریح کرد: اگر بودجه ورزش افزایش داده شود به طور قطع تعادل در سطح کشور ایجاد می شود و در رقابت های بین المللی همچون بازی های آسیایی ، جهانی و المپیک نیز شانس مدال آوری ایران در رشته های مختلف بیشتر می شود.
هاشمی با درخواست از معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای عمل وعده هایش درمورد بودجه ورزش، گفت: از دولت می خواهیم بودجه ورزش را در همین حوزه هزینه کرده و به دیگر بخش ها ندهد.
هاشمی که به عنوان نماینده تهران در مجلس نهم، ریاست کمیسیون عمران را برعهده داشته است،افزود: بودجه عمرانی ورزش در سال 94 و 95صفر در نظر گرفته شده بود که این مساله با پیگیری کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی سال گذشته به یک هزار میلیارد ریال افزایش یافت و در بودجه سال جاری نیز این رقم یک هزار و 200میلیارد ریال رسید.
هاشمی مدعی شد که سال گذشته درصد بسیار ناچیزی از بودجه عمرانی بخش ورزش کشور به زیر ساخت های همین حوزه اختصاص یافته است و بخش زیاد آن در سایر بخش ها هزینه شده است.
رئیس فدراسیون تیراندازی،اظهار داشت: بودجه عمرانی ورزش با تصویب مجلس از صفر به این مبلغ رسیده است اما متاسفانه نه تنها این بودجه در اختیار ورزش قرار نگرفت، بلکه دولت با پیشنهادی مبنی بر واگذاری طرح های نیمه تمام ورزشی به بخش خصوصی نیز مخالفت کرده و در این زمینه مقاومت نمود.
وی ادامه داد: براساس بررسی های انجام شده،700 هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح های نیمه تمام نیاز است و با فرض اینکه سالانه 50هزار میلیارد تومان در سال برای اتمام طرح های نیمه تمام هزینه شود، اتمام همه طرح های نیمه تمام 14 سال زمان خواهد برد که با توجه به این زمان، بسیاری از طرح ها مستهلک و فرسوده می شود و یا اینکه دیگر کاریایی لازم را نخواهد داشت.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه با این موضوع به صورت منطقی برخورد نمی شود زیرا با درآمدهای کشور می توان طرح های عمرانی نیمه تمام را در زمانی کوتاه تر به سرانجام رساند.
هاشمی با بیان اینکه در بانک های متعدد کشور به جای استفاده از سرمایه های موجود، تنها به «پول بازی» مشغول هستیم،تصریح کرد: با توجه به دو برابر شدن نقدینگی در بین مردم و بخش خصوصی سئوال اینجا است که این پول ها کجاست و چرا در بخش سودآوری و درآمد دو برابر نشده است.
* عملکرد تیراندازی در المپیک ریو
رئیس فدراسیون تیراندازی در ادامه این نشست با اشاره به حضور ورزشکاران این رشته ورزشی در رقابت های المپیک ریو، با بیان اینکه در المپیک ریو تیراندازان 99 کشور حضور داشتند که ورزشکاران 60 کشور با کسب سهمیه و سایرین با وایلد کارت در این رقابت ها حاضر شدند، گفت: ایران با کسب پنج سهمیه برای شرکت در هشت ماده در جایگاه بیست و یکم کشورهای شرکت کننده در رشته تیراندازی قرار گرفت .
هاشمی ادامه داد: ایران تا پیش از المپیک لندن همیشه با وایلد کارت در این رقابت ها شرکت می کرد اما در المپیک لندن با سه سهمیه و در ریو با کسب پنج سهیمه از لیست کشورهای استفاده کننده از وایلد کارت خارج شد و این روند رو به رشد به گونه ای بود که فدراسیون بین المللی تیراندازی، ایران را پیش از المپیک ریو به عنوان اولین کشور در زمینه پیشرفت این رشته معرفی کرد.
وی افزود: حضور فدراسیون تیراندازی در المپیک های لندن ، ریو و المپیک 2020 توکیو براساس چشم انداز شش سال پیش برنامه ریزی شده و ما در دو المپیک لندن و ریو بیش از پیش بینی ها نیز ظاهر شدیم و این درحالی بود که حتی نیمی از برنامه های فدراسیون در زمینه اردوهای آماده سازی و مسابقات تدارکاتی به دلیل کمبود اعتبارات اجرایی و عملیاتی نشد.
هاشمی عملکرد تیراندازان ایرانی در المپیک 2016 ریو را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: البته نتایج و عملکرد ورزشکاران، آسیب شناسی شده که نتایج آن نیز در جهت برنامه ریزی برای المپیک 2020 توکیو و حضور قدرتمندانه در این رقابت ها بزودی ارایه می شود.
هاشمی تلاش در زمینه استعداد یابی و توسعه و تکمیل اعضای تیم های ملی زنان و مردان را از مهم ترین برنامه های فدراسیون جهت شرکت در المپیک 2020 توکیو عنوان کرد و افزود: البته تعدادی از تیراندازان مثل نجمه خدمتی ، پوریا نوروزیان و گلنوش سبقت اللهی جزو جوانترین ورزشکاران حاضر در المپیک بودند که با حمایت و سرمایه گذاری روی این افراد به دلیل نداشتن محدویت سنی در این رشته ورزشی می توانند سالهای سال برای کشور مدال آوری کنند.
وی درخصوص اینکه در المپیک 2020 توکیو، ایران بدنبال کسب سهمیه اهداف پروازی در کنار رشته های تفنگ و تپانچه است یا خیر ؟ گفت: رشد خوبی در این رشته داشته ایم اما رضایت بخش نبوده و البته برای حضور در المپیک برنامه ویژه ای در نظر داریم .

*سه تیرانداز به رقابت های فینال فینالیست های ایتالیا اعزام می شوند
رئیس فدراسیون تیراندازی در ادامه با اشاره به اینکه برای حضور در مسابقات فینال فینالیست ها در ایتالیا، مشکل خاصی نداریم گفت: البته ما با 14 میلیارد تومان بدهی جزو بدهکارترین فدراسیون های ورزشی هستیم ولی برای اعزام سه ورزشکارمان به این رقابت ها که اواسط مهرماه برگزار می شود در حال حاضر مشکل خاصی نداریم .
وی همچنین به میزبانی ایران برای مسابقات سلاح های بادی قهرمانی آسیا در آذر ماه اشاره کرد و گفت: تاکنون کشورهای بنگلادش ، هند ، عراق ، چین ، چین تایپه ، ژاپن ، کویت ، پاکستان و ازبکستان برای حضور در این رقابت ها اعلام آمادگی کرده اند و این تعداد رو به افزایش است اما برای برگزاری این رقابت ها ما از نظر مالی نیاز به حمایت داریم .
هاشمی در ادامه به برگزاری اولین دوره مسابقات جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: شرکت در این رقابت ها تیراندازان را برای حضور در بازی های 2018 آسیا و المپیک 2020 آماده می کند و باید این مساله را در نظر بگیریم که رشته تیراندازی بعد از ورزش های آبی و دوومیدانی که ایران به دلیل برخی محدودیت ها شانس زیادی برای حضور در آنان ندارد ، تیراندازی می تواند سهم ایران را از 135 مدال تیراندازی در بازی های آسیایی و 45 مدال این رشته در المپیک در سطح قابل توجهی افزایش دهد.

*لازلو همچنان از فدراسیون طلبکار است
رئیس فدراسیون تیراندازی همچنین در این نشست خبری به وضعیت قرارداد این فدراسیون با لازلو سوچک سرمربی تیم ملی تفنگ اشاره کرد و گفت: بیش از یک میلیارد تومان از بدهی ما مربوط به طلب لازلو است و البته قرار داد این مربی تا پایان المپیک 2016 ریو بوده است .
هاشمی اضافه کرد: به نظر می رسد که لازلو خودش مایل به ادامه همکاری با فدراسیون نیست و اگر وی به جمع بندی لازم برای ادامه همکاری با فدراسیون برسد اولویت با وی است اما کمیته فنی و مدیران فدراسیون نیز تصمیم گرفته اند تا با توجه به وضعیت اعتبار فدراسیون و نیاز به سرمربی خارجی ، قرار داد جدید به صورت پاره وقت و با یک چهارم تا یک پنجم مبلغ قبلی قرارداد با لازلو باشد.
وی ادامه داد: البته قسمتی از بدهی لازلو در دو بخش پیش و پس از المپیک به وی پرداخته شده است اما این مربی همچنان از فدراسیون طلبکار است و بنظر می رسد که با این وجود مایل به ادامه همکاری با ما باشد.
به گفته هاشمی کسب هشت سهمیه برای المپیک 2020 و مدال آوری در توکیو از جمله اهداف پیش بینی شده فدراسیون تیراندزای برای المپیک آینده است که قطعا در تنظیم قرارداد با سرمربی در نظر گرفته می شود.
هاشمی درخصوص مشکلات تیراندازان ایران در المپیک در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص حل مشکل فشنگ تیراندازان، گفت: مشکل فشنگ به دلیل تحریم ها ناجوانمردانه به ایران تحمیل شده است و با وجود اینکه بخشی از مشکل ما در بخش صنایع دفاع حل شده است اما سلاح و مهمات همچنان در لیست تحریم ها است و به همین دلیل شرکت های تولید کننده در این زمینه دچار مشکل هستند و یکی از دلایل عمده برگزاری اردوهای آماده سازی در هانوفر آلمان امکان استفاده تیراندازان از فشنگ در این کشور بود.
وی از سوی دیگر تعدد دستگاهای مسئول در زمینه تهیه سلاح و فشنگ همچون وزراتخانه های دفاع ، وزات کشور ، صنعت و معدن، اطلاعات و ورزش و جوانان را از عوامل مشکل ساز در این زمینه عنوان کردو گفت: امیدوارم با تصویب قانون شرح وظایف وزارت ورزش و جوانان این مشکل حل و تیراندازی در شرایط خوبی قرار گیرد.

* برای خبرنگاران و اصحاب رسانه دوره های آموزش تیراندازی برگزار می کنیم
هاشمی یکی از دلایل ناموفق بودن تیراندازی در المپیک را نا آشنا بودن خبرنگاران این حوزه عنوان کرد و گفت: اگر خبرنگاران و مدیران رسانه ها با این رشته آشنایی بیشتری داشته باشند مطالبات آنها از این رشته بهتر ارایه می شود و شانس موفقیت تیراندازان در عرصه های مختلف آسیایی و جهانی افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: تفاهم نامه ای با فرهنگسرای رسانه برای برگزاری دوره های آموزش تیراندازی برای اصحاب رسانه امضای شده که قطعا نتایج آن چند منظوره خواهد بود.
هاشمی همچنین گفت: بخاطر اینکه نتوانستیم سلاح و مهمات لازم را تامین کنیم برگزاری لیگ سلاح های خفیف و اهداف پروازی تا کنون امکان پذیر نشده است اما امیدواریم با حمایت وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح بتوانیم بزودی در این زمینه ها نیز شاهد برگزاری لیگ باشیم .
هاشمی در خصوص برگزاری اردو برای رده های سنی جوانان و نوجوانان نیز گفت: از بین بد و بدتر ، بد را انتخاب کردیم وقتی فشنگ و سلاح نداریم به تیراندازان که عضو تیم ملی نیستند اعلام شد که اگر مایل هستند در اردوها شرکت کرده و به مسابقات اعزام شوند می توانند در قالب تیم ملی ایران اما با هزینه خود شرکت کنند. البته این هزینه از اعضا تیم ملی ولو تیرانداز جوان یا نوجوان گرفته نشده است بلکه از ورزشکارانی که جزو افراد با استعداد هستند اما هنوز به عضویت تیم ملی در نیامده اند هزینه ها گرفته شده است.
وی ادامه داد: البته به این ورزشکاران گفته شده که در صورت کسب مدال همه هزینه ها توسط فدراسیون با اندکی تاخیر به آنان پرداخت خواهد شد.
رئیس فدراسیون تیراندازی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه با توجه به کسب 80 درصد سهمیه المپیک توسط زنان و عملکرد بهتر آنان در المپیک ، آیا اعتبار بیشتری به آنان می دهید یا خیر ؟ گفت: حق هیچکس در این فدراسیون ضایع نمی شود اما با توجه به اینکه زنان توانمندی خود را در این رشته بیش از مردان نشان دادند فدراسیون نیز 70 درصد اعتبارات خود را در تیراندازی زنان هزینه کرده است و تیراندازان مرد اگر به دنبال اعتبار بیشتر هستند باید تلاشان را نیز بیشتر کنند.

602/702

کد خبر: 678433

وب گردی

وب گردی