پلیس زیمبابوه به حالت آماده باش درآمد

همزمان با اینکه معترضان در زیمبابوه راهپیمایی‌های تازه‌ای را برای اعلام درخواست اصلاحات انتخاباتی و برکناری رئیس جمهور این کشور برنامه ریزی کردند، پلیس ضد شورش امروز (شنبه) به حالت آماده‌باش درآمد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پلیس زیمبابوه اخیرا حکمی را صادر و در آن برگزاری اعتراضات در حراره، پایتخت این کشور را ممنوع کرده است اما معترضان روز جمعه متعهد شدند تا از طریق دادگاه‌ها که اوایل ماه جاری دستور مشابهی را باطل کرده بودند، این ممنوعیت را به چالش بکشند.

ائتلافی از احزاب اپوزیسیون تحت عنوان "برنامه ملی اصلاحات انتخاباتی" پیش از انتخابات 2018 میلادی خواستار اصلاحات شده‌اند؛ چرا که رابرت موگابه، رئیس جمهور 92 ساله زیمبابوه قصد دارد در این انتخابات مجددا نامزد شود.

موگابه متعهد به سرکوب مخالفان شده و از قضات به خاطر حکم‌های غیر مسئولانه‌شان که اجازه برگزاری راهپیمایی‌های پیشین را داده به شدت انتقاد کرده است.

سخنگوی گروه معترض "تاجاموکا" گفت: ما علی رغم دستور پلیس امروز راهپیمایی خواهیم کرد. قانون اساسی و دادگاه عالی اجازه راهپیمایی‌های صلح آمیز را می‌دهند. پلیس با ممنوع کردن راهپیمایی‌های صلح آمیز از بی‌قانونی در کشور حمایت می‌کند.

دو هفته پیش به دنبال اعتراضات خشونت آمیز در حراره، پلیس چندین تن از جمله فعالان و عابران پیاده را بازداشت کرد.

موسسه مطالعات امنیتی مستقر در آفریقای جنوبی در گزارشی اعلام کرد: تنش‌ها در حال افزایش است و جریان اعتراضات شدت گرفته است. دولت زیمبابوه مجموعه محدودی از گزینه‌ها برای واکنش نشان دادن به این مساله دارد و تاکنون به روش‌های قدیمی سیاست سرکوب روی آورده است.

موگابه متعهد شده تا به موج اعتراضات اخیر پایان دهد و به راهپیمایی‌ کنندگان هشدار داد که بازی خطرناکی انجام می‌دهند.

نرخ بیکاری در زیمبابوه 90 درصد است و این کشور از کمبود نقدینگی رنج می‌برد.

206

کد خبر: 678443

وب گردی

وب گردی