آیا خاندان سعودی در حادثه ۱۱ سپتامبر مشارکت داشته؟

یکی از متهمان القاعده که اکنون در زندان گوانتانامو به سر می‌برد معتقد است یکی از اعضای خاندان سلطنتی عربستان در عضوگیری افراد برای حمله ۱۱ سپتامبر نقش داشته است.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از آسوشیتدپرس، قسان عبدالله الشربی، این متهم القاعده و زندانی گوانتانامو گفته است یک شخصیت مذهبی در عربستان سعودی پیش از آنکه وی را برای بازگرداندن به آمریکا و مشارکت در توطئه‌ها علیه این کشور مجاب کند، در تماسی تلفنی با فرد دیگری همواره وی را با الفاظی چون علیاحضرت خطاب می‌کرده است.

این در حالی است که کمیسیون ۱۱ سپتامبر به هیچ مدرکی دال بر ست داشتن دولت سعودی یا شخصیت‌های عالی این کشور در حملات ۱۱ سپتامبر دست نیافت و دولت سعودی نیز همواره این ادعا را رد کرده است.

در اوایل سال ۲۰۰۱ الشربی به همراه دو تن از هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر تازه از آمریکا، جایی که در آن آموزش دوره‌های خلبانی دید بازگشته بود. الشربی در گفت‌وگو با گروهی که احتمال آزادی زندانیان گوانتانامو را بررسی می‌کند، توضیح داده که در ماه ژوئن شاهد مکالمه تلفنی مذکور بوده است.

پنتاگون روز پنجشنبه متن این مصاحبه را منتشر در حالی که بخش‌هایی از آن را ناخوانا کرد.

این متن اما فاقد اطلاعات ارزشمندی است از جمله این مساله که آیا این "شخصیت مذهبی" با مقامات سعودی نزدیکی داشته یا اینکه آن مقام سعودی چه فردی می‌توانسته باشد. این اصطلاح می‌تواند برای هزاران تن از خانوان سلطنتی سعودی استفاده شود در حالی که الشربی نیز اذعان می‌کند که این فرد را ندیده است.

اظهارات الشربی در حالی که چندان قابل دفاع نیستند اما باز هم به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره مشارکت احتمالی برخی اعضای خاندان سعودی در حملات ۱۱ سپتامبر دامن می‌زند؛ حمله‌ای که از ۱۹ نفر عامل آن ۱۷ تن سعودی بودند.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 678451

وب گردی

وب گردی