توافق روسیه و آمریکا برای فاش نکردن بخش دوم توافق سوریه

منابع خبری از دستیابی به اشتراک نظری میان روسیه و ایالات متحده مبنی بر فاش نکردن دومین بخش توافق دو طرفه میان کشورهایشان درخصوص آتش‌بس سوریه خبر دادند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یوری یوشاکف، دستیار رئیس‌جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت: ایالات متحده از ما خواسته که جزئیات این توافق را محرمانه تلقی کنیم و ما به وعده‌هایمان در این خصوص عمل خواهیم کرد. برخی از طرف‌های مذاکرات از جزئیات خبر ندارند و ما خواهیم دید که این روند چطور پیش می‌رود.

نهم سپتامبر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و جان کری، همتای آمریکایی وی از دستیابی به یک برنامه صلح جدید که راه را برای اجرایی‌شدن آتش بس اخیر در سوریه هموار کرد، خبر داده بودند.

در همین راستا سرگئی لاوروف طی یک گفت‌وگوی تلفنی با جان‌کری خاطرنشان کرد که در صورتی که آتش‌بس جدید در سوریه به مدت هفت روز به طول بینجامد، روسیه و ایالات متحده با یکدیگر در خصوص راه‌اندازی یک مرکز اجرایی مشترک همکاری خواهند کرد و حملات هوایی مشترکی را علیه تروریست‌ها در این کشور ترتیب خواهند داد.

یوشاکف، دستیار رئیس‌جمهوری روسیه درخصوص سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به پرو نیز گفت: پوتین برای شرکت در نشست اپک که در ماه نوامبر در پرو برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

وی دیدار ولادیمیر پوتین و باراک اوباما، همتای آمریکایی‌اش را که برای این نشست در پرو حاضر می‌شود، غیرممکن ندانست.

دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنانش در خصوص برگزاری نشست چهارجانبه نرماندی به خبرنگاران گفت که برگزار شدن نشست چهارجانبه نرماندی میان کشورهای روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان در اوکراین تنها در صورتی امکان‌پذیر است که جلسات میان رهبران این کشورها شاهد پیشرفت بوده و مثمرثمر واقع شود.

وی افزود: ما پیش از این نیز اعلام کرده بودیم که برگزاری این نشست به حصول نتایج و پیشرفت‌های ارزشمند در نشست رهبران این کشورها بستگی دارد و طبیعتاً در صورت تحقق این امر، این نشست برگزار خواهد شد.

یوری یوشاکف، دستیار ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از سخنان خود در مورد برنامه‌های آتی پوتین به خبرنگاران گفت که رئیس‌جمهوری روسیه در ماه اکتبر سفری یک‌روزه به فرانسه خواهد داشت و در اواسط دسامبر، به ژاپن سفر خواهد کرد.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 678453

وب گردی

وب گردی