نهضت فرهنگی حفاظت از بناهای تاریخی شهر تهران آغاز شد

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در ساختمان تاریخی گیو از آغاز نهضت فرهنگی حفظ بناهای تاریخی شهر تهران خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز احمد حکیمی پور عضو شورای اسلامی شهر تهران و رییس کمیته میراث فرهنگی ضمن اعلام آغاز نهضت فرهنگی حفظ بناهای تاریخی در شهر تهران گفت: هر ماه بناهایی که ثبت میراث فرهنگی شده اند برای نمونه گزینش و در صورت نگه داری مناسب از متولیان آن ها تقدیر خواهد شد.

حکیمی پور در مراسم تقدیر از دست اندرکاران حفاظت از بنای تاریخی ساختمان گیو؛ با بیان این که یکی از دغدغه های اصلی مردم شهر تهران ؛هویت و میراث فرهنگی است؛ افزود: امروز نهضت فرهنگی حفظ بناهای میراثی شهر تهران آغاز می شود و در نظر داریم بناهایی که ثبت میراث شده ودر اختیار نهادها و دستگاه ها و یا بخش خصوصی قرار گرفته اند ؛ در صورت احیاء ، کاربری همسان و حفاظت مناسب بنا؛ گزینش و از دست اندرکاران نگه داری آن ها تقدیر شود.

حکیمی‌پور گفت: ساختمان ارباب رستم گیو که در حال حاضر به پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی تبدیل شده، یک ساختمان ارزشمند و میراثی شهر تهران است که جهاد دانشگاهی آن را فعال نگه داشته است.

او با بیان این که استمرار نهضت فرهنگی حفظ بناهای میراثی تهران نیازمند همراهی سایر مجموعه‌ها است؛ گفت: امروز حفظ بناهای میراثی دغدغه شده است و با همه توان در راستای حفظ این بناها تلاش خواهیم کرد.

این عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران برنامه جامع عملیاتی حفاظت، تقویت و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اماکن و محدوده‌های تاریخی – فرهنگی شهر تهران، در احیاء، بهسازی و بازآفرینی محدوده بافت تاریخی را ارائه و یک فوریت آن به زودی برای جمع‌آوری امضاء به صحن شورای شهر آورده می‌شود و در صورت تصویب؛ شهرداری باید برنامه‌های عملیاتی خود را برای نگهداری شهر تهران ارائه دهد.

برنامه ریزی برای احداث پارکینگ در محدوده چهار راه ولی عصر (عج)

نصراله آبادیان در این مراسم ضمن تقدیر از سازمان زیبا سازی شهر تهران که سال گذشته با هدف حفاظت از بناهای تاریخی ارزشمند؛ اقدام به نور پردازی و رنگ آمیزی ساختمان گیو کرده بود ؛ از برنامه ریزی برای ایجاد پارکینگ طبقاتی در محدوده چهارراه ولی عصر (عج) خبرداد.

شهردار منطقه 11با اشاره به وسعت 12کیومتری این منطقه و قرار گرفتن 4 کیلومتر از حصار ناصری در محدوده منطقه 11 که بناهای ارزشمند تاریخی بسیاری را در خود جای داده است ؛ از برنامه های مدیریت شهری برای حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی در مناطق 20،12،11،1 خبر داد و گفت: در سال 94-93 توجه به مسائل میراثی در دستور کار قرار گرفت و در بحث حفظ بناهای تاریخی رویکرد نوینی صورت گرفت و تعامل با سازمان میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌ها انجام شد و سرانجام اتفاقات خوبی در هفته تاریخی شهر رقم خورد.

او با بیان این که رویکرد احیای بافت‌های تاریخی و در گام اول پیرایش فضاهای تاریخی در دستور کار قرار گرفت، گفت: در منطقه 11 بناهای ارزشمند زیادی وجود دارد که با کمک سازمان میراث فرهنگی از سال‌های گذشته برقراری تورهای گردشگری را در دستور کار قرار داده‌ایم که مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت.

او با اشاره به درخواست رییس پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری درخصوص ایجاد پارکینگ طبقاتی گفت: این منطقه، منطقه‌ای فرهنگی است که همواره مورد استقبال هنرمندان، اهالی فرهنگ و... قرار می‌گیرد.

به گفته آبادیان در نزدیکی این پژوهشکده قطعه زمینی وجود دارد که در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در آینده‌ای نزدیک پارکینگ در این منطقه احداث شود، البته در تمام دنیا سعی می‌شود در مناطقی که بناهای ارزشمند و بورس فرهنگی وجود دارد نسبت به تقویت حمل و نقل اقدام شود که در همین راستا شهرداری تهران خطوط مترو و بی‌آرتی را در این منطقه گسترش داده است.

دکتر آیتی با بیان این که چهارراه ولی عصر(عج) به دلیل وجود تئاتر شهر، تالار وحدت، دانشگاه تهران و سایر مراکز فرهنگی به استراتژیک ‌ترین نقطه شهر تهران تبدیل شده است؛ گفت: نهضت نگه داری میراث فرهنگی، نهضت بسیار خوبی است و خوشحالیم که فتح باب این نهضت با پژوهشکده فرهنگ و هنر بوده است.

رییس پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینجا نقطه فرهنگی تهران است که روزانه مردم زیادی به این منطقه مراجعه می‌کنند، اما متاسفانه جای یک پارکینگ طبقاتی خالی است.

آیین تقدیر از رییس پژوهشکده فرهنگ ،هنر و معماری در راستای "نهضت نگهداری میراث فرهنگی " از سوی شورای اسلامی شهر تهران و با مشارکت شهرداری منطقه 11 و سازمان میراث فرهنگی برای نخستین بار در شهر تهران برگزار شد و پس از این مراکزی که در احیای بنای ارزشمند تاریخی همراه با کاربری مناسب آن اهتمام ورزیده اند شناسایی و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

در این مراسم که با حضور حکیمی پور عضو شورای اسلامی شهرتهران ، خسرو آبادی ریاست سازمان میراث فرهنگی استان تهران و آبادیان شهردار منطقه 11 برگزار شد ؛ از دکتر حمید آیتی رییس پژوهشکده فرهنگ ،هنر و معماری تقدیر شد.

ساختمان گیو (پژوهشکده فرهنگ،هنر و معماری ) متعلق به مرحوم رستم گیو نیکو کار یزدی بوده و بنای آن متعلق به سال های 1304 تا 1307 است و در خیابان انقلاب قرار دارد.

105105

کد خبر: 678474

وب گردی

وب گردی