طیب نیا: صنعت بیمه کشور در مقایسه با وضعیت بیمه در جهان از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست

وزیر امور اقنصادی و دارایی با تاکید بر اینکه صنعت بیمه کشور در مقایسه با وضعیت بیمه در جهان از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست، تاکید کرد: باید برنامه ریزی به گونه ای باشد تا به جایگاه بهتری برسیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی بیمه مرکزی، علی طیب نیا در نشست «مجمع عمومی سالیانه بیمه مرکزی» اضافه کرد: این صنعت به لحاظ داشتن سهم در تولیدات کشور و ترکیب انواع پوشش های بیمه ای مشکلات زیادی دارد و قاعدتا صنعتی که باید ریسک ها را پوشش دهد نباید خود در معرض ریسک باشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این نکته که برای بیمه مرکزی نیز همانند سایر بخش های وزارتخانه برنامه عملیاتی تدوین شده است، گفت: در این برنامه با استفاده از نظرات کارشناسان بیمه مرکزی تلاش شده بود تا اهداف از پیش تعیین شده محقق شود.
طیب نیا به انعطاف این برنامه نیز اشاره کرد و افزود: این برنامه قابلیت بازنگری و اصلاح در بازه های مختلف زمانی را دارد تا رفتارهای اجرایی ما به صورت سنجیده و منطبق با برنامه باشد و از روزمرگی پرهیز شود.
رئیس مجمع بیمه مرکزی ابراز امیدواری کرد، صنعت بیمه به جایگاه مناسب و شایسته ای برسد و با پوشش دادن ریسک ها و عدم اطمینان دادن ها، زمینه را برای سرمایه گذاری بیشتر فراهم کند.
وی همچنین صورت های مالی بیمه مرکزی را مثبت ارزیابی کرد وگفت: برخی از مشکلات و کاستی های صنعت بیمه با برنامه ریزی و پیشنهادهای کاربردی ارائه شده برطرف می شود.
وزیر اقتصاد اضافه کرد: راهکارهای مناسبی برای دست یابی به اهداف بلندمدت اتخاذ شده است.
رییس کل بیمه مرکزی نیز در این مجمع تصمیم های جزیره ای و ناهماهنگ را سبب تلاطم بیشتر در بازارهای مالی خواند و تاکید کرد، ضرورت ایجاد شورا برای هماهنگی سیاستگذاری در بانک، بیمه و بورس زیرنظر وزیر اقتصاد بیش از گذشته احساس می شود.
وی سه اتفاق در صنعت بیمه را عامل وخیم تر شدن وضعیت این صنعت دانست و گفت: «نخستین اتفاق مربوط به بیمه شخص ثالث بود که تعهدات سالیانه از طریق تعیین دیه توسط قوه قضاییه رشد پیدا کرد اما حق بیمه ها توسط دولت متناسب با آن افزایش نیافت»؛ دومین اتفاق در سه سال گذشته طرح سلامت همگانی بود که سبب افزایش هزینه ها و تعرفه های پزشکی شد و سازمان ها و شرکت ها و نهادهای بیمه گذار قدرت پرداخت حق بیمه متناسب با افزایش حدود 50درصدی تعرفه ها و هزینه ها را نداشتند و بیمه ها به ناچار به حداقل ها راضی شدند» و سومین عامل نیز، «آزادسازی نرخ ها بود» که بر بیمه های سودده مانند بیمه آتش سوزی و باربری تاثیر منفی گذاشت.
به اعتقاد رییس کل بیمه مرکزی، ازدیاد شمار بیمه ها، کاهش نرخ ها، روند صعودی زیان بیمه شخص ثالث و افزایش هزینه های بیمه درمان نیز به بروز بحران در صنعت بیمه انجامید.
همتی همچنین پانزدهم شهریورماه در جمع اعضای کانون و انجمن های صنفی نمایندگان، «رقابت غیرمکارانه و اصولی و مبتنی بر شرایط فنی» را از نیازهای جدی صنعت بیمه اعلام و تاکید کرده بود «باید تغییراتی در نظام رقابتی شرکت های بیمه براساس اصول رقابت طراحی و اعمال شود».
به گفته وی، نزدیک به 40 هزار نفر نماینده و کارگزاران رسمی بیمه و 18هزار نفر نیز کارکنان صنعت بیمه اند.

602/401

کد خبر: 678544

وب گردی

وب گردی