آموزش و پروش آمار دانش‌آموزان معتاد را اعلام کند/ با کتمان، کاری از پیش نمی‌رود

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام از وزیر آموزش و پروش درخواست کرد؛ تعداد دانش‌آموزان معتاد را رسما اعلام کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا ، سعید صفاتیان در گفت‌وگویی درباره اعتیاد در میان کودکان و نوجوانان گفت: گرایش کودکان و نوجوانان به مصرف شیشه به مسائل اجتماعی، خانوادگی و شخصی بازمی‌گردد؛ به عنوان مثال لذت و کنجکاوی از جمله دلایل شخصی مصرف مواد مخدر توسط این گروه است. آنان می‌خواهند بدانند که شیشه چیست و مصرف آن چه حسی دارد؟

او دسترسی آسان به مواد مخدر را از دیگر دلایل مصرف مواد مخدر در میان کودکان و نوجوانان دانست و ادامه داد: در گذشته تهیه مواد چندان آسان نبود و یک نوجوان 14 ساله به راحتی نمی‌توانست؛ مواد تهیه کند، اما در حال حاضر فضای مجازی توانسته است؛ دسترسی کودکان و نوجوانان به مواد مخدر را آسان‌تر کند و خرید و فروش مواد مخدر و محرک از طریق فضای مجازی به راحتی صورت می‌گیرد.

صفاتیان همچنین اظهار کرد: اگر قیمت مواد مخدر ارزان باشد؛ نوجوانی که در طول هفته 30 یا 40 هزار تومان پول از خانواده می‌گیرد، می‌‌تواند به راحتی به آن دست پیدا کند؛ ولی اگر مواد گران باشد، دسترسی مشکل می‌شود.

ضرورت برگزاری دوره‌های پیشگیری از اعتیاد در مدارس

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر با تاکید بر وظیفه آموزش و پروش در حوزه پیشگیری از اعتیاد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید به عنوان متولی اصلی وارد این عرصه شود و در مدارس دوره‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد را برگزار کند. همچنین عمق و وسعت این برنامه‌ها را افزایش داده و به برگزاری یک دوره‌ دو یا سه ساعت در حوزه اعتیاد طی سال تحصیلی اکتفا نکند.

وی با بیان اینکه در حوزه اعتیاد چند گروه هدف داریم که شامل جامعه، آموزش و پرورش، دانشگاه و پادگان‌ها می‌شود، عنوان کرد: باید پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد را به 45 درصد برسانیم و مدارس برنامه‌های مستمر و پیوسته در این حوزه داشته باشند.

صفاتیان با بیان اینکه آموزش و پرورش این ترس را دارد که اعلام تعداد معتادان به ضررش باشد، تاکید کرد: متاسفانه اعتیاد در مدارس حقیقت موجود در است و تا زمانی که موضوع را کتمان می‌کنیم؛ اوضاع بدتر می‌شود، این درحالی است که مسائل اجتماعی با کتمان کردن حل نمی‌شود. به نظر من آموزش و پرورش باید رسما تعداد معتادان خود را اعلام کرده و از جامعه و دولت کمک بخواهد. در حالی که آموزش و پرورش به جای درخواست کمک از نهادهای حمایتی سعی می‌کند؛ موضوع را مخفی نگه دارد.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر بیان کرد: جامعه می‌داند که در حال حاضر اعتیاد در مدارس وجود دارد و آموزش و پرورش نیز باید بعنوان یکی از اعضای اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر که در ماده 33 قانون مبارزه با مواد مخدر نام آن آورده شده است؛ در این حوزه برنامه بدهد و از سایر سازمان ها کمک بخواهد، به طور مثال می‌تواند؛ از نیروی انتظامی بخواهد کاری کند که در اطراف مدارس فروش مواد نباشد، اما وقتی این درخواست‌ها نیست و موضوع را کتمان می‌کنیم؛ مساله حل نمی‌شود. 703

کد خبر: 678773

وب گردی

وب گردی