رئیس جمهوری: حفظ و تقویت وحدت جهان اسلام ضروری است

رییس‌ جمهوری اسلامی ایران ضرورت وحدت و یکپارچگی جهان اسلام را مورد تأکید قرار داد و گفت: سازمان همکاریهای اسلامی و جنبش عدم تعهد به عنوان دو سازمان مهم بین‌المللی باید در مقطع حساس و تاریخی کنونی، وظایف و رسالت اصلی خود را به درستی ایفا کرده و در تحولات موجود مؤثرتر باشند.

به گزارش ایسکانیوز حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه به وقت محلی در حاشیه اجلاس سران عدم تعهد در جزیره مارگاریتای ونزوئلا و در دیدار محمد یوسف کلا معاون رییس‌ جمهور اندونزی با بیان اینکه همواره روابط برادرانه و نزدیکی بین تهران – جاکارتا برقرار بوده است، اظهار داشت: دو کشور از مواضع سیاسی و منطقه‌ای بسیار نزدیکی با یکدیگر برخوردار هستند و ضرورت دارد سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را بیش از گذشته ارتقاء دهند.
رییس‌ جمهوری تقویت روابط بانکی و اقتصادی ایران و اندونزی را زمینه‌ساز توسعه روابط همه جانبه دو کشور دانست و گفت: تهران و جاکارتا از ظرفیت‌های بسیار خوبی از لحاظ اقتصادی برخوردار هستند و امروز در فضای پس از توافق هسته‌ای، می‌توان سطح اینگونه روابط را بیش از پیش به نفع دو ملت ارتقاء داد.
روحانی در ادامه لزوم تقویت و حفظ وحدت دنیای اسلام را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: قدرت‌های سلطه‌گر به دنبال ایجاد تنش و درگیری در بخش‌های مختلف جهان اسلام هستند، لذا باید در مقابل اینگونه تحرکات هوشیار بود و با تفکر خشونت و افراط‌گری در جوامع اسلامی مقابله کرد.
رییس‌ جمهوری تصریح کرد: اسلام دین رحمت و مهربانی است و قرآن مسلمانان را به برادری و یکپارچگی و تشکیل امت واحده دعوت کرده است و خوشبختانه ایران و اندونزی پرچمدار اسلام رحمت و اخوت در جهان هستند.
روحانی شرایط منطقه را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: در شرایط کنونی ،کشورهای بزرگی اسلامی مثل اندونزی و ایران وظیفه سنگینی در برقراری صلح و ثبات در دنیای اسلام برعهده دارند تا حتی از کشته شدن یک فرد مسلمان هم جلوگیری کنند.
رییس‌ جمهوری، سازمان همکاریهای اسلامی و جنبش عدم تعهد را به انجام رسالت اصلی خود توصیه کرد و گفت: این دو سازمان مهم بین‌المللی باید در مقطع حساس و تاریخی کنونی وظیفه اصلی خود را به درستی انجام داده تا در مقام عمل بتوانند در تحولات موجود تأثیرگذار باشند.
روحانی با اشاره به دیدارها و توافقات خود با رییس جمهور اندونزی، اجرای کامل توافقات و توسعه روابط بانکی و همکاریهای اقتصادی و صنعتی را به نفع دو ملت و توسعه جهان اسلام ارزیابی کرد و گفت: تهران محدودیتی برای همکاری با جاکارتا ندارد.
محمد یوسف کلا معاون رییس‌ جمهور اندونزی نیز در این دیدار با بیان اینکه دو کشور از روابط دوستانه و دیرینه برخوردار هستند، گفت: ایران و اندونزی به عنوان دو کشور مهم مسلمان همواره به دنبال صلح و توسعه در جهان اسلام بودند و امروز باید همکاری‌های خود را در این زمینه بیش از پیش افزایش دهیم و در کنار یکدیگر برای برقراری صلح و ثبات در منطقه کمک کنیم.
معاون رییس‌ جمهور اندونزی خاطر نشان کرد: تهران و جاکارتا در کنار تلاش برای توسعه سطح روابط خود در زمینه های مختلف، می‌توانند در عرصه برقراری ثبات و امنیت در دنیای اسلام نیز همکاری‌های سازنده‌ای با یکدیگر داشته باشند و تلاش سلطه‌گران برای ایجاد نزاع و تنش در کشورهای مختلف اسلامی را ناکام بگذارند.

201/201

کد خبر: 678821

وب گردی

وب گردی