گزارش ایسکانیوز از پیچ و خم تکاپوها برای انتخابات ریاست جمهوری/از کاندیدای مشخص اصلاح طلبان تا گزینه‌های متعدد اصولگرایان

گردانندگان و کنشگران عرصه سیاسی در پیچ و خم تکاپو برای ریاست جمهوری 96 هستند که تا کنون جمع بندی های صریح محافل مشورتی را به بعد از مهر ماه موکول کردند ؛ با اینکه کاندیدای جناح اصلاح طلب و اعتدال گرا مشخص است اما نگرانی هایی را هم با خود به همراه دارد .

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز ،صحنه سیاسی برای تب و تاب فعالیت های انتخاباتی در حال آماده شدن است و نقش آفرینان آن هریک به دنبال فراهم کردن سازو کار انتخاباتی خود هستند و از این میان تکلیف اصلاح طلبان روشن تر از اصولگرا هاست و بخش زیادی از آنها بر حمایت از روحانی تاکید دارند و آن را گزینه مناسبی برای حمایت می‌دانند .

بحث هایی مبنی بر معرفی جایگزین روحانی در جهت در نظر گرفتن احتمالات ،مطرح شد که اگر نتوانستند رفتار شورای نگهبان را پیش‌بینی کنند و روحانی حضور نیافت دست پر در صحنه انتخابات حضور یابند که البته این موضوع چندان فراگیر نشد و اکثر اصلاح طلبان این مسئله را رد کردند که بخواهند گزینه جدیدی و یا صرفا فردی اصلاح طلب معرفی کنند. در این راستا حتی وقتی آیت الله محسن غرویان از محمد جواد ظریف نام برد با واکنش هایی جدی مواجه شد و ظریف طی نامه ای اعلام کرد که او کاندیدای ریاست جمهوری نخواهد شد .

احتمال هایی هم از حضور علی لاریجانی بر سر زبان هاست که تا کنون واکنشی از سوی او و اصولگرایان انجام نشده است اما در این باره مرتضی حاجی از فعالان اصلاح طلب به آرمان گفته است در شرایطی که آقای روحانی در انتخابات حضور پیدا نکنند و آقای لاریجانی نیز خود را کاندیدای ریاست جمهوری کند بحث ریاست مجلس نیز مطرح می‌شود که باید درباره آن فکر کرد. با این وجود دست اصلاح‌طلبان برای معرفی گزینه باز است و چهره‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد. در چنین شرایطی احتمال حضور رئیس دولت اصلاحات،آقای عارف،آقای ظریف و یا آقای جهانگیری در انتخابات وجود خواهد داشت. در انتخابات ریاست جمهوری سال۹۲ آیت‌ا...‌هاشمی خود را کاندیدا کردند اما صلاحیت ایشان مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت. این وضعیت برای رئیس دولت اصلاحات نیز وجود دارد و ما به دلیل این که یک شخصیت برجسته ممکن است تایید صلاحیت نشود ایشان را از احتمالات خود بیرون نمی‌گذاریم. هر چند که بنده هیچ دلیلی برای عدم تایید صلاحیت رئیس دولت اصلاحات نمی‌بینم.

د راین میان اما اصولگرایان سرشان شلوغ‌تر است لذا اعلام کردند 20 گزینه را برای انتخابات ریاست جمهوری 96 در دست یررسی دارند که از روحانی تا احمدی نژاد را در این لیست دارند که این نشان از بلاتکلیفی این جریان سیاسی داردند لذا افراد نام برده شده سنخیت مبنایی و عملکردی با یکدیگر ندارند.اما بخشی از اصولگریان ازجمله لاریجانی و حجت الاسلام مصباحی مقدم به حمایت از روحانی اعتقاد دارند و معتقدند که می تواند مطالبات آنها را برآورده کند و این گرایش بی معنا نمیتواند باشد، کما اینکه صحبت هایی از شرکت حجت الاسلام حسن روحانی و آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسات شورای مرکزی جمعیت روحانیت مبارز مطرح شده که برخی معتقدند تاثیر بسزایی در تصمیم گیری ها خواهد داشت .

اما این شامل همه بدنه اصولگرایی نمیشود و طیف های تندرو اصولگرا در صدد معرفی گزینه در مقابل روحانی هستند و با اینکه اصولگرایان از روحانی حمایت کنند مخالفند، د راین رابطه ذوالنور عضو فراکسیون ولایت مجلس در مورد احتمال حمایت اصولگرایان از روحانی به عصر ایران گفت : قطعا آقای روحانی از کاندیدای اصولگرا و جبهه انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری 96 نخواهد بود. و با بیان اینکه ممکن است اصولگراها افرادی چون جلیلی، رضایی و قالیباف را مورد بررسی قرار دهند گفت: مطمئنم که اصولگرایان در مورد آقای روحانی هیچ‌وقت به جمع‌بندی نمی رسند

گزینه های متعددی از سوی اصولگرایان مطرح است که سعید جلیلی، پرویز فتاح ، محمد باقر قالیباف، عزت الله ضرغامی از این جمله اند و باید دید اصولگرایان بر سر کدام یک از آنها به جمع بندی می رسند و باز هم تکثر کاندیدا را خواهند داشت یا خیر.

احمدی نژاد که به واسطه سفرهایش بر سر زبانها افتاده و عنوان می کند به دعوت مردم به سفرهای استانی می رود رفت و امدش شائئبه انتخاباتی دارد اما با توجه به عقبه سیاسی اجرایی خود هرچند که دارای پایگاه رایی است اما به واسطه مواجهه اش با اصولگرایان و تکذیب اینکه با حمایت اصولگرایان به ریاست جمهور ی رسیده و خود را جدا از آنها دانست دیگر مورد پذیرش آنها نیست و سخنگوی جامعه روحانیت عنوان کرد که از او حمایت نخواهند کرد اما با این حال احمدی نژاد اعلام کرده در انتخابات 96 شرکت نمی کنند و تحلیلگران سیاسی تحرکات او را سنجش فضا برای حضور یا عدم حضور می دانند.و مسئله مبرهن این است که اصلاح طلبان به واسطه عملکرد 8 سال او در دولت نهم و دهم و و بخشی از بدنه اصولگرایان سنتی هم به دلیل زاویه گرفتن او از اصول اعتقادی آنها و جریان مشایی به احمدی نژاد رای نمی دهند.

با توجه به اینکه فعالیت های رسمی انتخاباتی از آبان ماه آغاز می شود و اکثر فعالان سیاسی سکوت اختیار کرده اند باید دید که تصمیم گیری ها چگونه رقم می خورد .

203/201

کد خبر: 678832

وب گردی

وب گردی