پیشنهاد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نفت و گاز در امیدیه ارائه شد

عضو کمیسیون انرژی مجلس از ارائه پیشنهاد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نفت و گاز در شهر امیدیه خبر داد و گفت: این منطقه ظرفیت ساخت «کیمیا شهرها» را خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز از شانا، علی گلمرادی با اشاره به اینکه توسعه بخش تکمیلی صنایع پتروشیمی، راهبرد ملی و با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: افزایش تقاضای نهایی بخش صنایع پایین دستی پتروشیمی آثار مثبت بر تولید کل اقتصاد دارد، بنابراین بر اهمیت توسعه این بخش افزوده می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: توسعه و رشد صنایع پتروشیمی باید صادرات محور باشد و افزون بر آن خلق ارزش های بومی با الگوگیری از سیاست های اقتصاد مقاومتی باید در دستور کار باشد که در همین راستا، چندی پیش در نامه ای به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تشریح اهمیت موضوع، پیشنهادی مبنی بر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ویژه نفت و گاز در منطقه امیدیه ارائه شد.

گلمرادی باید نگاه به طرح های نفت و گاز نباید بخشی بلکه باید ملی باشد، افزود: منطقه امیدیه دارای مزیت های خاص نفت و گاز بوده چراکه ذخایر این منطقه و بهره برداری ها حال حاضر، مسیر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نفت و گاز را فراهم کرده است.

عضو کمیسیون انرژی یادآور شد: افزون بر شرایط تامین خوراک و سوخت، وضع آمایش سرزمین و امکانات زیربنایی از متغیرهای افزایش بازدهی طرح های نفتی و گازی در منطقه امیدیه، شاخص های این گروه از متغیره ها در حد ایده آل است به طوری که افزون بر وجود آب، فرودگاه، بندر ماهشهر و سایر امکانات مورد نیاز، به منطقه ظرفیت مناسبی برای توسعه داده است.

این نماینده مجلس با بیان این که آثار و پیامدهای توسعه در بخشی از استان بر کل استان تاثیر می گذارد، گفت: توسعه طرح های نفتی، گازی و پتروشیمی بر کل اقتصاد کشور اثر می گذارد، از این رو باید طرح های این صنعت با ملاحظات و مطالعات آمایش سرزمین ایجاد شود تا نفع کامل آن به اقتصاد کشور برگردد.

عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: در منطقه پیشنهادی ویژه اقتصادی نفت و گاز امیدیه، سرمایه گذران قادر خواهند بود شیمی شهرها و کیمیا شهرها را دایر کنند و با وجود منابع سوخت و خوراک در منطقه و همجواری با خطوط ارتباطی، محصولات خود را در بازار های داخلی و خارجی عرضه کنند.

گلمردای با این یادآوری که توسعه متوزان بخش های پایه و تکمیلی در پتروشیمی یک اصل راهبردی است، افزود: با ایجاد شیمی شهرها در منطقه ویژه اقتصادی نفت و گاز امیدیه، در آینده بخشی از معضل اشتغال کاسته می شود چراکه بخش های تکمیلی نسبت به بخش های بالادستی صنعت، اشتغال زایی بیشتری خواهد داشت و افزون بر این، توسعه صادرات محصولات نهایی پتروشیمی شتاب می گیرد.

شهرهایی که در کشور دارای منابع نفت و گاز بوده، استعدادهای لازم را برای تبدیل شدن به کیمیا شهر دارند. در کیمیا شهر، گاز به فرآورده هایی همچون پروپیلن و حدود ۱۵۰ فرآورده دیگر که امروزه نیاز بسیاری از شرکتهاست تبدیل می شود.

402/602

کد خبر: 678849

وب گردی

وب گردی