نشست خبری وزیر آموزش و پرورش / از حقوق معوقه فرهنگیان تا پول آب و برق مدارس

وزیر آموزش و پرورش دیروز و بعد از مدت‌ها به یک نشست خبری با خبرنگاران آمد تا در آستانه آغاز ‌سال تحصیلی جدید از آخرین آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان بگوید و مسائل این روزهای آموزش و پرورش؛ از بگومگوها درباره استیضاحش گرفته تا مطالبات فرهنگیان و وضع معیشتی آنها.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شهروند، «علی‌اصغر فانی» درباره پیشنهاد اخیر سازمان محیط‌زیست برای تعطیلی دو هفته‌ای مدارس در پاییز و به‌منظور کاهش آلودگی هوا برای نخستین‌بار به این موضوع واکنش نشان داد. او گفت که این پیشنهاد در ستاد بحران آلودگی هوا مطرح شده و ما در مقابل درخواست کرده‌ایم که کارگروه مشترکی با سازمان محیط‌زیست در این‌باره تشکیل شود ولی این کمیته هنوز تشکیل نشده است: «ما باید ابعاد این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم که این موضوع امکان اجرا دارد یا نه. از طرف دیگر مشکلاتی دراین‌باره وجود دارد و سوال ما این است که محیط‌ زیست دقیقا می‌خواهد مدارس را در چه روزهایی از پاییز تعطیل کند و آیا این روزها قابل پیش‌بینی است؟ اگر این موضوع مشخص نیست ما نمی‌توانیم مدارس را به‌طور شناور تعطیل کنیم. اینها ابهاماتی است که باید در کمیته مشترک بررسی شود.» او این را هم گفت که «از سوی دیگر ١٠‌درصد مدارس ما در کل کشور دو شیفته هستند و اگر بخواهیم ساعات مدارس را تغییر دهیم به دانش‌آموزان لطمه وارد می‌شود. کار ابعاد مختلفی دارد و خیلی ساده نیست.» بعد از این نشست خبری، این «معصومه ابتکار»، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بود که به «ایسنا» گفت محیط‌زیست با آموزش و پرورش برای تعطیلی دو هفته‌ای مدارس مذاکره می‌کند: «کار خوبی از‌ سال گذشته شروع شد و برنامه کاهش آلودگی هوا را به‌طور جدی دنبال می‌کنیم. سازمان محیط‌زیست به صورت مرتب جلساتی را برگزار و در بخش‌های مختلف اعم از خودرو و سوخت از وزارت نیرو، وزارت صنعت و ... گزارش‌گیری می‌کند. به‌خصوص یک بازه ٣٠ تا ٤٠ روزه را داریم که هوا ساکن می‌شود و سرد است و وارونگی هوا اتفاق می‌افتد. در این مدت تهران یا سایر کلانشهرها همانند دیگی می‌شود که درشان بسته می‌شود و هرچه آلودگی هست می‌ماند و راه تبادل هوا بسته شده و دیگر راه فرار ندارد، بنابراین باید برای این چند روز فکر کرد.» حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش هم در این نشست حضور داشت. او درباره ساماندهی تعطیلات گفت:« در کمیته ساماندهی تعطیلات نماینده ما هم شرکت می‌کند و با وجود اینکه تاکنون چند جلسه پیرامون این موضوع برگزار شده هنوز به نتیجه قاطعی برای ارایه و تصویب طرح جدیدی نرسیده‌اند و حتی یک روز نتوانسته‌اند از تعطیلات سیاسی و مذهبی کشور بکاهند.»


طرحی برای معافیت مدارس از پرداخت پول آب و برق
اما وزیر آموزش و پرورش درباره بدهی آب، برق و گاز تعدادی از مدارس شهرهای اهواز و استان کهگیلویه و بویراحمد و قطع آب تعدادی از این مدارس هم گفت: «در چندسال اخیر، کمبود سرانه مدارس باعث شده است که مدارس برای پرداخت قبوض آب، برق و گاز مشکل داشته باشند و این پرداخت‌ها عقب بیفتد و به همین دلیل در بعضی مناطق، قطعی آب داشته‌ایم. این موضوع را یکی، دوبار در هیأت دولت هم مطرح کرده‌ایم.» او ادامه داد: «از طرف دیگر بعضی نمایندگان به دنبال معافیت مدارس از پرداخت پول آب و برق هستند و ما این موضوع را در دولت و مجلس هم پیگیری می‌کنیم.» فانی در ادامه این نشست خبری گفت: «پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی و غیردولتی داشته باشیم. یک نرم‌افزار تحت عنوان سناد وجود دارد که ثبت‌نام روزانه در آن ثبت می‌شود. آخرین آمار ثبت‌نام بیش از ۱۲.۵‌میلیون دانش‌آموز بوده است که البته تعدادی از دانش‌آموزان دیگر نیز ثبت‌نام کرده‌اند که هنوز ثبت نشده است. تعداد ۷۰۰‌هزار نوآموز در مقطع پیش‌دبستانی، بیش از ۷‌میلیون در مقطع ابتدایی، ۵‌میلیون و ۳۰۰‌هزار نفر در مقطع متوسطه اول و دوم و ۷۳‌هزار نفر در مدارس استثنایی در‌ سال تحصیلی جدید مشغول به تحصیل می‌شوند. تعداد ۱۰۷‌هزار واحد آموزشی با بیش از ۹۴۷‌هزار همکار فرهنگی ‌سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند.» وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری روز گذشته، صحبت‌های دیگری هم کرد که یکی از آنها میزان مطالبات بازنشستگان بود: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد مطالبات بازنشستگان این وزارتخانه در ‌سال ٩٤، ١٥٠٠‌میلیارد تومان است، همچنین امسال ٣٦‌هزار فرهنگی می‌توانند بازنشسته شوند، البته درخواست کردیم افرادی که امکان ادامه خدمت دارند بازنشسته نشوند و یک‌سال دیگر با ما همکاری کنند.» سرانجام استیضاح وزیر آموزش و پرورش، سوال دیگری بود که از فانی پرسیده شد و او هم پاسخ داد: «استیضاح حق نمایندگان است و تاکنون سه جلسه با نمایندگان استیضاح‌کننده داشته‌ایم. گلایه از تأمین نشدن معیشت معلمان مطرح است، درحالی‌که هیچ وزیری از ابتدای انقلاب نتوانسته این کار را انجام دهد اما ما در دولت یازدهم حقوق فرهنگیان را تا ٨٥‌درصد اضافه کردیم.»

20104

کد خبر: 678912

وب گردی

وب گردی